Jag har funderat kring det här med motorolja en längre tid så jag beslöt mig att kontakta en god vän på KTH och fråga om dom har möjlighet att testa olika oljor och se om de kunde vara samma oljor fast i olika förpkningar. Hans svar var ja till 80-90% kan vi se om det kan vara sama oljor vi kan till och med se vart i från i världen och om det är samma fabrik som det är tillvekat i.
Men detta gäller i första hand mineraloljor. I syntetoljor kan man se olika spårämnen och i miniraloljor går man efter kol och svavel konsentration detta mäts med en metod så kallad ISO SCAN.
Sakt och gort så drog jag i väg och köpte olja.
Det blev syntet olja 5W-40 i mäkena och med klassning SL/CF samt A3/B3/B4. Och skall kara BMW LL
Biltema 5W-40 Helsyntet ej BMW LL clasad i förtäckning.
Statoil Lazerway 5W-40 Helsyntet
Gulf Pride GLV 5W-40 Helsyntet
OKQ8 5W-40 Helsyntet SJ/CF A3/B3 klassad (Referens olja)
Shell Helix Ultra 5W-40 Helsyntet
Pennzoil Performax 5W-40 Helsyntet
Resultatet är att Biltema, Statioil är till 90% samma olja.
Gulf, Shell är till 90% samma olja även skulle Pennzoil vara det men vissa avikelser fins men troligt är att den är tillverkad i en annan fabrik. OKQ8, Biltema, Statioil är tillverkad i samma fabrik till 90% detta med ISO SCAN. I övrigt testade dom viskositet och smörj egenskaper förkolning m.m. och är kan man ju säga att alla var lika bra och Biltema oljan är bättre än OKQ8 på pappret men inte så mycket på testen och vi pratar om väldigt små diffar.
Sammanfatnigs vis kan man säga att om man vill välja en olja så spelar det mindre roll vilket märke utan det som spelar roll är klassningarna typ A3/B3/B4 m.fl i det fall är oljorna väldikt lika det verkar inte gå att urskilja vem som är bättre eller sämre i det fallet det är bara flaskan och priset som skiljer.