Sida 1 av 1
Drivpaket VFR800 FI - vad ska man ha?
Postat: mån jul 02, 2007 08:53
av apex
Min hoj är 8 år och har gått 1600 mil. Nu verkar kedjan börja töja sig..... Lite tidigt, men den är ju gammal?
Vad ska man köpa, och var? Originaldelar, DID eller Touringbutiken?
Postat: mån jul 02, 2007 09:47
av apex
Det blev
http://www.addemoto.se/
Drivpaket 01-4827 1238:-(!!!!) till Honda VFR 800 Fi 1999
Postat: mån jul 02, 2007 11:52
av Torque
Byter du drivpaketet själv eller lämnar in det? Vad mycket kostar det att byta drivpaket?
Postat: mån jul 02, 2007 12:09
av Frippe
Inte så jättesvårt att byta själv. Måste ha verktyg för att bryta kedjan bara.
Till och med jag lyckades byta själv

Postat: mån jul 02, 2007 12:19
av Torque
Vad är det för typ av verktyg du rekommenderar då?
När du brutit kedjan, kan du sedan bara sätta ihop den igen eller måste man balansera om däcken eller liknande igen.
Postat: mån jul 02, 2007 12:56
av apex
Jag tänkte byta själv...är väl iofs 25 år sist på min CB1100
Pressar man isär en länk, pressar ur sprintarna. Åsså ett kedjelås som skruvas ihop? Minns jag rätt?
Postat: mån jul 02, 2007 14:17
av Frippe
Låter som om det är så jag gjorde
Berorväl på vilken kedja man har köpt hur låset ser ut.
Verktyg finns att köpa på de flesta MC-butiker.
Postat: mån jul 02, 2007 15:04
av tedman
Inte för att jag har någon erfarenhet själv men jag har för mig att det finns en annan diskussion angående kedjor.
Nitad kedja är det som gäller var väl det samlade intrycket och då behöver man verktyg för det med.
Jag har ingen aning om hur svårt det är att nita kedjan
Postat: tis jul 03, 2007 00:11
av Tyrannosaurus
Vad det gäller märke på kedja kan jag bara citera en gammal reklam som stämmer: "He DID not use DID, DID you?"
DID sitter oftast som original på de flesta japanska hojar.
Kedjelås betyg och kommentar.
1. Ändlös, men innebär mest jobb.
2. Nit, men kräver speciella verktyg för att bli bra.
3. Skruvlås, enkelt och bra att jobba med, men lite dyrt.
4. Klippslås, pillrigt att få dit och går gärna av. Det rekommenderas allmänt att den stängda sidan på klippset sitter i kedjans rotationsriktning.
Men på första plats kommer ändå kardan"kedjan"

Billigast (kostar 1,7 dl olja/år), bäst, renast, håller lika länge som hojen, men väger lite mer. Största nackdelen är att det är så få hojar som har det.
Men jodå, jag har kört med kedja och var t.o.m. med före O-ring kedjornas tid när man kokade kedjor i grafit.
apex skrev:Pressar man isär en länk, pressar ur sprintarna. Åsså ett kedjelås som skruvas ihop? Minns jag rätt?
För att få bort en gammal sliten kedja behövs inga pressar. En vinkelslip eller bultsax kommer man långt med

Den ska ju ändå kasseras.
Postat: tis jul 03, 2007 14:30
av Lt.Dan
Tyrannosaurus skrev:Men på första plats kommer ändå kardan"kedjan"

Billigast (kostar 1,7 dl olja/år), bäst, renast, håller lika länge som hojen, men väger lite mer. Största nackdelen är att det är så få hojar som har det.
Största nackdelen är väll ändå all effektförlust.....

Postat: tis jul 03, 2007 14:45
av elias