Drivpaket VFR800 FI - vad ska man ha?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Drivpaket VFR800 FI - vad ska man ha?
Min hoj är 8 år och har gått 1600 mil. Nu verkar kedjan börja töja sig..... Lite tidigt, men den är ju gammal?
Vad ska man köpa, och var? Originaldelar, DID eller Touringbutiken?
Vad ska man köpa, och var? Originaldelar, DID eller Touringbutiken?
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"
"Best motorcycle in the World"
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Vad det gäller märke på kedja kan jag bara citera en gammal reklam som stämmer: "He DID not use DID, DID you?"
DID sitter oftast som original på de flesta japanska hojar.
Kedjelås betyg och kommentar.
1. Ändlös, men innebär mest jobb.
2. Nit, men kräver speciella verktyg för att bli bra.
3. Skruvlås, enkelt och bra att jobba med, men lite dyrt.
4. Klippslås, pillrigt att få dit och går gärna av. Det rekommenderas allmänt att den stängda sidan på klippset sitter i kedjans rotationsriktning.
Men på första plats kommer ändå kardan"kedjan"
Billigast (kostar 1,7 dl olja/år), bäst, renast, håller lika länge som hojen, men väger lite mer. Största nackdelen är att det är så få hojar som har det.
Men jodå, jag har kört med kedja och var t.o.m. med före O-ring kedjornas tid när man kokade kedjor i grafit.
Den ska ju ändå kasseras.
DID sitter oftast som original på de flesta japanska hojar.
Kedjelås betyg och kommentar.
1. Ändlös, men innebär mest jobb.
2. Nit, men kräver speciella verktyg för att bli bra.
3. Skruvlås, enkelt och bra att jobba med, men lite dyrt.
4. Klippslås, pillrigt att få dit och går gärna av. Det rekommenderas allmänt att den stängda sidan på klippset sitter i kedjans rotationsriktning.
Men på första plats kommer ändå kardan"kedjan"

Billigast (kostar 1,7 dl olja/år), bäst, renast, håller lika länge som hojen, men väger lite mer. Största nackdelen är att det är så få hojar som har det.
Men jodå, jag har kört med kedja och var t.o.m. med före O-ring kedjornas tid när man kokade kedjor i grafit.
För att få bort en gammal sliten kedja behövs inga pressar. En vinkelslip eller bultsax kommer man långt medapex skrev:Pressar man isär en länk, pressar ur sprintarna. Åsså ett kedjelås som skruvas ihop? Minns jag rätt?

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

Största nackdelen är väll ändå all effektförlust.....Tyrannosaurus skrev:Men på första plats kommer ändå kardan"kedjan"

VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t ... ight=kedja
http://www.vfr-forum.se/search.php <-- Vännen din i vått o torrt!
http://www.vfr-forum.se/search.php <-- Vännen din i vått o torrt!