Drivpaket VFR800 FI - vad ska man ha?

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

Drivpaket VFR800 FI - vad ska man ha?

#1 Inlägg av apex »

Min hoj är 8 år och har gått 1600 mil. Nu verkar kedjan börja töja sig..... Lite tidigt, men den är ju gammal?

Vad ska man köpa, och var? Originaldelar, DID eller Touringbutiken?
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#2 Inlägg av apex »

Det blev
http://www.addemoto.se/

Drivpaket 01-4827 1238:-(!!!!) till Honda VFR 800 Fi 1999
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Torque
Donator 2007
Inlägg: 212
Blev medlem: tor nov 30, 2006 16:46

#3 Inlägg av Torque »

Byter du drivpaketet själv eller lämnar in det? Vad mycket kostar det att byta drivpaket?
VFR800-03 Svart

Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015
Inlägg: 310
Blev medlem: mån aug 28, 2006 11:52
Ort: Cambridge, UK

#4 Inlägg av Frippe »

Inte så jättesvårt att byta själv. Måste ha verktyg för att bryta kedjan bara.
Till och med jag lyckades byta själv :D

Användarvisningsbild
Torque
Donator 2007
Inlägg: 212
Blev medlem: tor nov 30, 2006 16:46

#5 Inlägg av Torque »

Vad är det för typ av verktyg du rekommenderar då?

När du brutit kedjan, kan du sedan bara sätta ihop den igen eller måste man balansera om däcken eller liknande igen.
VFR800-03 Svart

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#6 Inlägg av apex »

Jag tänkte byta själv...är väl iofs 25 år sist på min CB1100 :lol:

Pressar man isär en länk, pressar ur sprintarna. Åsså ett kedjelås som skruvas ihop? Minns jag rätt?
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015
Inlägg: 310
Blev medlem: mån aug 28, 2006 11:52
Ort: Cambridge, UK

#7 Inlägg av Frippe »

Låter som om det är så jag gjorde :lol:
Berorväl på vilken kedja man har köpt hur låset ser ut.
Verktyg finns att köpa på de flesta MC-butiker.

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#8 Inlägg av tedman »

Inte för att jag har någon erfarenhet själv men jag har för mig att det finns en annan diskussion angående kedjor.
Nitad kedja är det som gäller var väl det samlade intrycket och då behöver man verktyg för det med.
Jag har ingen aning om hur svårt det är att nita kedjan

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

Vad det gäller märke på kedja kan jag bara citera en gammal reklam som stämmer: "He DID not use DID, DID you?"
DID sitter oftast som original på de flesta japanska hojar.

Kedjelås betyg och kommentar.
1. Ändlös, men innebär mest jobb.
2. Nit, men kräver speciella verktyg för att bli bra.
3. Skruvlås, enkelt och bra att jobba med, men lite dyrt.
4. Klippslås, pillrigt att få dit och går gärna av. Det rekommenderas allmänt att den stängda sidan på klippset sitter i kedjans rotationsriktning.

Men på första plats kommer ändå kardan"kedjan" :wink:
Billigast (kostar 1,7 dl olja/år), bäst, renast, håller lika länge som hojen, men väger lite mer. Största nackdelen är att det är så få hojar som har det.

Men jodå, jag har kört med kedja och var t.o.m. med före O-ring kedjornas tid när man kokade kedjor i grafit.
apex skrev:Pressar man isär en länk, pressar ur sprintarna. Åsså ett kedjelås som skruvas ihop? Minns jag rätt?
För att få bort en gammal sliten kedja behövs inga pressar. En vinkelslip eller bultsax kommer man långt med :wink: Den ska ju ändå kasseras.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Lt.Dan
Medlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tis jun 27, 2006 14:04
Ort: Vännäs

#10 Inlägg av Lt.Dan »

Tyrannosaurus skrev:Men på första plats kommer ändå kardan"kedjan" :wink:
Billigast (kostar 1,7 dl olja/år), bäst, renast, håller lika länge som hojen, men väger lite mer. Största nackdelen är att det är så få hojar som har det.
Största nackdelen är väll ändå all effektförlust..... :wink:
VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#11 Inlägg av elias »

Bild

Låst