Kan man få en VFR att låta som en VTR?

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Anders73
Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: fre aug 18, 2006 08:48
Ort: Kristianstad

Staintune exhaustsystem

#16 Inlägg av Anders73 »

Jag är nyfiken på om där är någon har på forumet om har någon erfarenhet av Staintune slipon. Jag har en VFR -06 som jag för tillfället har ett Laser slipon på. men är nu intresserad av ett system som kan tänkas ha ett lite "skönare" sound. Har hittat en återförsäljare i Tyskland som kan skicka det till Sverige för ca 7300:-. Tacksam för tips och rekommendationer från er alla! :D

Användarvisningsbild
Gubbrejsarn
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: fre jun 02, 2006 19:51
Ort: Haninge

#17 Inlägg av Gubbrejsarn »

Inga problem att få VTR-sound på en VFR...lossa bara två tändstiftskablar :D
Du lever bara EN gång...så passa på och gör det ordentligt!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Kan man få en VFR att låta som en VTR?

#18 Inlägg av Tyrannosaurus »

Deltatracker skrev:Kan man få VFR:n att låta mer som en VTR?
Även om det är en gamla fråga så kommer mitt svar här. Eller rättare sagt två svar.

Första svaret är att det absolut inte finns någon anledning att leka twin eftersom VF/VFR kan låta bra grymt med rätt system. Eller som Roosterman sa:
Kan säga att om man rycker dämparen helt så låter viffen som en hel V8=)
Andra svaret liknar Gubbrejsarn:
Inga problem att få VTR-sound på en VFR...lossa bara två tändstiftskablar :D
Men det finns enklare (nja?) eller iaf bättre alternativ som inte förstör motorn/tändsystemet.
Först bara en kort historik. Samtliga Honda V4'or (både VF och VFR) utom första generations VFR:en har 360 graders vevaxel vilket gör att den/dom i princip arbetar som två sammansatta V-Twin:ar alternativ två sammansatta paralelltwin:ar. Det har också gjorts tester med tvåcylindriga VF/VFR:ar både på längden och tvären vilket fungera utan vidare.
Honda arbetade bl.a. ett tag med en tvåcylindring NR250 (en halv NR500) med dubbelturbo, men det blev (kanske lyckligtvis) aldrig nåt.

Däremot som lite onödigt vetande är det någon årsmodell (vet inte vilken) av 90-tals Magnan (i grunden en nertrimmad VFR motor) som är en fyrcylindring V-Twin... :o

Låter det sjukt? Men det är helt sant. Motorerna har ju paralelltändning (VFR750 som har förgasare) så det är rätt enkelt att ändra kammarna så nockarna på varje kamrad pekar åt samma håll. Man får då en s.k. bing-bang motor och cylindrarna tänder samtidigt två och två och man får alltså en fyrcylindrig V-Twin :D

Det är även mycket möjligt att dom kammarna passar i VFR eftersom motorerna i grunden är desamma. Men hur kul är det med 20-30 hk mindre effekt? Så jag skulle nog inte göra det utan använda pengarna till något roligare.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar