Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsongen.
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsongen.
Kollar lite på att byta ut bakdämparen och gaffelfjädrar+olja efter säsongen och tänkte att det är bra att kolla efter erfarenhet, råd och tips om vad man ska välja i god tid innan.
Har än bara sneglat på typ
Wilbers,
Hagon
Hyperpro.
Bruksområdet blir ju mest sporttouring och kanske 1-3 gånger på bana per år.
Så finns det erfarenhet av utbytes/eftermarknadsdämpare här?
Har än bara sneglat på typ
Wilbers,
Hagon
Hyperpro.
Bruksområdet blir ju mest sporttouring och kanske 1-3 gånger på bana per år.
Så finns det erfarenhet av utbytes/eftermarknadsdämpare här?
"Bättre än HD"
Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge
https://www.ohlins.com/products/motorcycle/ "Is da shit" om du vill ha bra grejor...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge
Jag hade samma bekymmer för några år sen.
Öhlins är nog bäst, men oj vad det kostar. Å andra sidan går de att renovera och bygga om, så hittar man en begagnad så är det ett bra köp. Det finns gott om expertis här i landet.
Till min hittade jag ingen Öhlins, och snikvarianterna med ombyggda dämpare från andra hojar skulle bli rätt dyrt det också... så jag letade nytt.
Hagon uppfattar jag som ett lågprismärke, kan vara ett alternativ om budgeten är tight.
Hyperpro är bra, men hade när jag letade ingen återförsäljare/service i Sverige. Närmaste fanns i Danmark.
Wilbers valde jag själv, numera finns det återförsäljare i Sverige vilket gör inköp och service lite smidigare. De har flera olika varianter och skräddarsyr allt efter kundens önskemål.
Som jag skrivit på andra ställen här så fick jag en helt annan hoj efter byte av dämpare/fjädrar!
Öhlins är nog bäst, men oj vad det kostar. Å andra sidan går de att renovera och bygga om, så hittar man en begagnad så är det ett bra köp. Det finns gott om expertis här i landet.
Till min hittade jag ingen Öhlins, och snikvarianterna med ombyggda dämpare från andra hojar skulle bli rätt dyrt det också... så jag letade nytt.
Hagon uppfattar jag som ett lågprismärke, kan vara ett alternativ om budgeten är tight.
Hyperpro är bra, men hade när jag letade ingen återförsäljare/service i Sverige. Närmaste fanns i Danmark.
Wilbers valde jag själv, numera finns det återförsäljare i Sverige vilket gör inköp och service lite smidigare. De har flera olika varianter och skräddarsyr allt efter kundens önskemål.
Som jag skrivit på andra ställen här så fick jag en helt annan hoj efter byte av dämpare/fjädrar!
VFR750F -92, grön
Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge
Hej.
Wilbers är bra men Hyperpro är No. 1
Har Hyperpro på min sp1.
Wilbers på en 1988 model RC24.
Michael Graversen från Holstebro, Danmark har forsälning av Hyperpro. Han är i Sverige då och då til bane dag.
MVH
Ib
Wilbers är bra men Hyperpro är No. 1

Har Hyperpro på min sp1.
Wilbers på en 1988 model RC24.
Michael Graversen från Holstebro, Danmark har forsälning av Hyperpro. Han är i Sverige då och då til bane dag.
MVH
Ib
Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge
Har öhlins i framdämparna och Hyperpro fjäder bak. Båda köptes på e-bukten.
Har inte gjort om fjäderinställningen på hojen efter bytet men, OJ, vilken skillnad.
Har inte gjort om fjäderinställningen på hojen efter bytet men, OJ, vilken skillnad.
Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge
Man får se vad det kan bli, har kollat lite på Hyperpro's paket med dämpare o fjädrar,
Ifs så har man även kollat på Wilbers adjustline och fjädrar.
Behöver inte gå helt racingdelar men nåt som är lite mer modernt och justerbart eller främst justerat efter en.
Iaf bakdämparen är ju snart 15-16 år gammal
Ifs så har man även kollat på Wilbers adjustline och fjädrar.
Behöver inte gå helt racingdelar men nåt som är lite mer modernt och justerbart eller främst justerat efter en.
Iaf bakdämparen är ju snart 15-16 år gammal
"Bättre än HD"
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge
Det kan bli ganska stor skillnad, åtminstone på 80-talsgrejer. Med PS fjädrar och tjockare olja fram och Öhlinare bak förvandlades hojen från en gungande jänkare till hyfsat sportig.
Samtidigt ska man komma ihåg att original fjädringskomponenter har utvecklats genom åren, från rena cykelpumpar på 70-80-talet till riktigt bra grejer idag t.ex. japanska Showa som sitter som original på Honda räknas idag som ganska bra grejer.
Sen finns ju hela vägen bra, bättre, bäst och vill man ha himpawhimpa-grejer så är det bara Öhlins som gäller. Det är faktiskt rätt intressant, italienarna som är själva är riktigt bra på att bygga stötdämpare sätter ändå på Öhlinare på sina wärstingar.
Samtidigt ska man komma ihåg att original fjädringskomponenter har utvecklats genom åren, från rena cykelpumpar på 70-80-talet till riktigt bra grejer idag t.ex. japanska Showa som sitter som original på Honda räknas idag som ganska bra grejer.
Sen finns ju hela vägen bra, bättre, bäst och vill man ha himpawhimpa-grejer så är det bara Öhlins som gäller. Det är faktiskt rätt intressant, italienarna som är själva är riktigt bra på att bygga stötdämpare sätter ändå på Öhlinare på sina wärstingar.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge
kan nämna att det lutar mer o mer att skaffa hyper pro´s street paket. ska läsa på lite mer o så kan det bli beställning i november
"Bättre än HD"
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge
Budgetera för fjärrjustering av bakstötens förspänning också.Seth skrev:kan nämna att det lutar mer o mer att skaffa hyper pro´s street paket. ska läsa på lite mer o så kan det bli beställning i november
Frånvaron av det, var en av mina käpphästar med VFR om man skiftar ofta mellan bana, gata, packning och passagerare!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge
Hej, Om du vill ha en balanserat byggd fjädring med en justermöjlighet till fram kan jag rekommendera
www.daughertymotorsports.com och deras cartridgekit fram samt en ombyggd renoverad 954 dämpare bak, köper du båda bjuder han på frakten så det landade på 1075$ med nya SKF tätningar samt bussningarna. Har inte finjusterat ännu men den blev tajt och följsam.
Lovprisas även på dom amerikanska vfr sidorna.
Tommy
www.daughertymotorsports.com och deras cartridgekit fram samt en ombyggd renoverad 954 dämpare bak, köper du båda bjuder han på frakten så det landade på 1075$ med nya SKF tätningar samt bussningarna. Har inte finjusterat ännu men den blev tajt och följsam.
Lovprisas även på dom amerikanska vfr sidorna.
Tommy
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge
Coolt!Tommy Gsson skrev:Hej, Om du vill ha en balanserat byggd fjädring med en justermöjlighet till fram kan jag rekommendera
http://www.daughertymotorsports.com och deras cartridgekit fram samt en ombyggd renoverad 954 dämpare bak, köper du båda bjuder han på frakten så det landade på 1075$ med nya SKF tätningar samt bussningarna. Har inte finjusterat ännu men den blev tajt och följsam.
Lovprisas även på dom amerikanska vfr sidorna.
Tommy
Visste inte att företag specialiserat sig på moddade blejddämpare till VFR!

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge
Med tull och moms blir det ändå drygt 11 tkr.Tommy Gsson skrev:Hej, Om du vill ha en balanserat byggd fjädring med en justermöjlighet till fram kan jag rekommendera
http://www.daughertymotorsports.com och deras cartridgekit fram samt en ombyggd renoverad 954 dämpare bak, köper du båda bjuder han på frakten så det landade på 1075$ med nya SKF tätningar samt bussningarna. Har inte finjusterat ännu men den blev tajt och följsam.
Lovprisas även på dom amerikanska vfr sidorna.
Tommy
Hittade mitt kvitto från 2012, mina Wilbers-prylar landade på ca 6000 kr. Har inte kvar priserna från Daugherty då, men minns att det skulle bli dyrare. Undersökte även möjligheten att skaffa en begagnad 929-dämpare här hemma och låta bygga om, men de få jag hittade var troligen guldpläterade med tanke på prislappen.
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge
Guld? Säker på att det inte var Öhlinsdämpare?tersan skrev:Med tull och moms blir det ändå drygt 11 tkr.Tommy Gsson skrev:Hej, Om du vill ha en balanserat byggd fjädring med en justermöjlighet till fram kan jag rekommendera
http://www.daughertymotorsports.com och deras cartridgekit fram samt en ombyggd renoverad 954 dämpare bak, köper du båda bjuder han på frakten så det landade på 1075$ med nya SKF tätningar samt bussningarna. Har inte finjusterat ännu men den blev tajt och följsam.
Lovprisas även på dom amerikanska vfr sidorna.
Tommy
Hittade mitt kvitto från 2012, mina Wilbers-prylar landade på ca 6000 kr. Har inte kvar priserna från Daugherty då, men minns att det skulle bli dyrare. Undersökte även möjligheten att skaffa en begagnad 929-dämpare här hemma och låta bygga om, men de få jag hittade var troligen guldpläterade med tanke på prislappen.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge
Det var tyvärr original Honda.adrian_vg skrev:Guld? Säker på att det inte var Öhlinsdämpare?
Men strax efter att jag monterat allt från Wilbers dök det förstås upp en skrotad VFR med Öhlinsprylar, till ett ok pris dessutom. Men det var ju så dags då...

VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge
Kan relatera...tersan skrev:Det var tyvärr original Honda.adrian_vg skrev:Guld? Säker på att det inte var Öhlinsdämpare?
Men strax efter att jag monterat allt från Wilbers dök det förstås upp en skrotad VFR med Öhlinsprylar, till ett ok pris dessutom. Men det var ju så dags då...

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!