Bra lås?

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
petjo46
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 08, 2015 14:15

Bra lås?

#1 Inlägg av petjo46 »

Sparkar till lite på tråden som adrian_vg skrev för ett tag sedan.

Står med en olåst VFR här hemma och måste inhandla ett lås pronto. Vilket rekommenderar ni? Vill ha ett som jag kan fästa (ABUS har ju ett med hållare) på ramen/fotpinnar så jag slipper ha det under sadeln.
Vill inte offra hela lönen på låset men samtidigt måste det vara bra.

Så kom igen... Skriv ner era bästa tips och har ni bild på hur ni satt det vore jag mer än tacksam.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bra lås?

#2 Inlägg av adrian_vg »

Ser du den lilla vinkeln till höger om ljuddämparen (klicka på bilden för större version)?
Där satt ett Abus Victory-X.

Bild

Samma ställe och lås på svartviffern, som på grönviffern.

Bild

Till den nuvarande österrikiska hojen vars namn inte ska nämnas har jag ett Oxford Boss med hållare i metall. Hållaren sitter monterad på passagerarfotpinnen på denna hoj också.
224969.jpg
224969.jpg (15.06 KiB) Visad 7638 gånger
Till min förra österrikiska hoj hade jag ett Abus Granit Quick med tillhörande metallhållare. Återigen monterad på passagerarfotpinnen.
Hållaren till detta lås har en liten gummidämpad pinne som ska förhindra att låset skallrar i hållaren. Pinnen slits ut efter några års på- och avmontering av låset i hållaren med resultat att låset skramlar i hållaren.
Har för mig att man ska kunna byta ut pinnen, men det är inget jag brytt mig om. Lill-duken skramlade ganska mycket i sig.
Bild


Tror det är lite svårt med andra bra platser på moderna hojar, där låset är ur vägen.
Billigare och godkända lås finns, men oftast faller det på att hållaren är en mjuk sort som jag ogillar och som kardborras fast på ramdel edyl, eller att det inte finns någon hållare alls.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

petjo46
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 08, 2015 14:15

Re: Bra lås?

#3 Inlägg av petjo46 »

Är du nöjd med ditt Oxford Boss-lås? De ligger ju lägre i pris överlag än ABUS lås.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bra lås?

#4 Inlägg av adrian_vg »

petjo46 skrev:Är du nöjd med ditt Oxford Boss-lås? De ligger ju lägre i pris överlag än ABUS lås.
Mycket. Besparade mig en del slantar.
Det har tidigare suttit på en VFR750 gen 87-88 om jag minns rätt. Är beggat. Funkar bra. Verkar rejält.

Det enda jag har åsikter om är nyckeln. Den går bara in på ett håll i låset. Man får ibland fippla runt lite, något irriterande av och till.
Se den halvcirkelformade röda nyckeln på bilden.
Hållaren till detta lås rockar, låset hålls fast på tre punkter och bockas till lite vid behov för extra stadga. Mycket bra hållare tycker jag!
IMG_20160427_110038-593x600.jpg
IMG_20160427_110038-593x600.jpg (40.71 KiB) Visad 7633 gånger
Edit: Den översta svarta nyckeln är till ett klass 3-certat lås från Biltema. Den har jag ihop med kättingen därhemma. Kättingen är Biltemas intygade två meter långa marin-kätting. Nyckeln till detta lås är symmetrisk och går in i låset på endera hållet. Nyckeln är dessutom väldigt likt Abus nycklar.
Något får mig att tro att det kanske är Abus som tillverkar dessa lås åt Biltema.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar