Sida 1 av 2
Cteks laddningsstatusdongel
Postat: tis mar 13, 2012 14:22
av adrian_vg
Ctek säljer ju en batteriladdstatusdongel man ansluter till batteriet för att se hur laddningen på batteriet är.
Hur mycket kan man lita på den tror ni?
Jag laddade batteriet i helgen och då blinkade dongeln grön. I går blinkade den gult och i morse rött. Inte kan väl självurladdningen vara så hög, eller handlar det kanske om ett halvdant batteri som behöver bytas? Krypströmmar kanske?
Ska kanske börja med att se över jordningen till batteriet.
Re: Cteks laddningsstatusdongel
Postat: tis mar 13, 2012 14:37
av tersan
adrian_vg skrev:...Jag laddade batteriet i helgen och då blinkade dongeln grön. I går blinkade den gult och i morse rött. Inte kan väl självurladdningen vara så hög, eller handlar det kanske om ett halvdant batteri som behöver bytas? Krypströmmar kanske?...
Jag har inte provat dongeln själv, men skulle nog göra lite egna mätningar på batteriet för att kolla om det är dåligt eller om nåt drar ström.
Re: Cteks laddningsstatusdongel
Postat: tis mar 13, 2012 14:44
av Tommy Gsson
adrian_vg skrev:Ctek säljer ju en batteriladdstatusdongel man ansluter till batteriet för att se hur laddningen på batteriet är.
Hur mycket kan man lita på den tror ni?
Jag laddade batteriet i helgen och då blinkade dongeln grön. I går blinkade den gult och i morse rött. Inte kan väl självurladdningen vara så hög, eller handlar det kanske om ett halvdant batteri som behöver bytas? Krypströmmar kanske?
Ska kanske börja med att se över jordningen till batteriet.
Ligist kör ju med en såndäringa och för han funkade det bra, så det är nog ditt batteri som är på gång,
en cell som ger sig.
T.
Re: Cteks laddningsstatusdongel
Postat: tis mar 13, 2012 14:47
av adrian_vg
Tommy Gsson skrev:Ligist kör ju med en såndäringa och för han funkade det bra, så det är nog ditt batteri som är på gång,
en cell som ger sig.
Meh... Trodde snordyra kvalitetsbatterier som Yuasa skulle hålla mer än två år.
Tack iaf för era synpunkter. Kollar i kväll.
Re: Cteks laddningsstatusdongel
Postat: tis mar 13, 2012 15:00
av tersan
adrian_vg skrev:Meh... Trodde snordyra kvalitetsbatterier som Yuasa skulle hålla mer än två år.

Det går att ta död på såna också... obefintlig underhållsladdning, dålig förvaring, och sen lite hemmasnickrade ingrepp i elsystemet på det... (inte för att så skulle vara fallet i ditt fall...

). Eller också var ditt batteri inte 100% när du köpte det.
Re: Cteks laddningsstatusdongel
Postat: tis mar 13, 2012 15:01
av Tommy Gsson
adrian_vg skrev:Tommy Gsson skrev:Ligist kör ju med en såndäringa och för han funkade det bra, så det är nog ditt batteri som är på gång,
en cell som ger sig.
Meh... Trodde snordyra kvalitetsbatterier som Yuasa skulle hålla mer än två år.
Tack iaf för era synpunkter. Kollar i kväll.
Prova att rekonda batteriet.
ska gå med min ctek.
T.
Re: Cteks laddningsstatusdongel
Postat: tis mar 13, 2012 15:27
av adrian_vg
tersan skrev:Det går att ta död på såna också... obefintlig underhållsladdning,
Underhållsladdat lite då och då under vintern, sen jag skaffade hojen.
tersan skrev:dålig förvaring,
Fulladdat och kallt förvarat, borde vara ok.
tersan skrev:och sen lite hemmasnickrade ingrepp i elsystemet på det... (inte för att så skulle vara fallet i ditt fall...

).
Eh, kanske lite skyldig där. Både GPS och handtagsvärmarna såväl som laddongeln är påskruvade i efterhand.

Och så LED-bakljuset och blinkerserna, och framblinkerserna också.
tersan skrev:Eller också var ditt batteri inte 100% när du köpte det.
Var nytt enl säljaren när jag köpte hojen. Det var ju iofs 2010, men ändå.
Tommy Gsson skrev:Prova att rekonda batteriet.
ska gå med min ctek.
Kanske dags att investera i en bättre Ctek än den Zafir 45 jag har tillgång till nu. Det är min frus, som har den till bilen och som jag mutat in mig på sen min Zafir 90 gick och dog...
Vad hade du för en Ctek till hojen?
Re: Cteks laddningsstatusdongel
Postat: tis mar 13, 2012 16:07
av Maciver
adrian_vg skrev:tersan skrev:
tersan skrev:dålig förvaring,
Fulladdat och kallt förvarat, borde vara ok.
Det är väll just kylan som gör att batteriet inte håller kvar strömmen?? eller är jag ute och reser??
Re: Cteks laddningsstatusdongel
Postat: tis mar 13, 2012 17:01
av Tommy Gsson
adrian_vg skrev:Vad hade du för en Ctek till hojen?
mx 5,0 nånting.
T.
Re: Cteks laddningsstatusdongel
Postat: tis mar 13, 2012 19:42
av tersan
Maciver skrev:Det är väll just kylan som gör att batteriet inte håller kvar strömmen?? eller är jag ute och reser??
Ett fulladdat batteri klarar kyla, men ett dåligt och/eller mer eller mindre tomt batteri överlever inte.
Re: Cteks laddningsstatusdongel
Postat: tis mar 13, 2012 20:18
av zalmon
jag har också en sån där dongel både på skotern o hojen. Skoterbatteriet går ner direkt på gul efter första starten, men jag kan snurra på startmotorn nästan hur länge som helst ändå.
(joo skotern är trögstartad när det är kallt )... tror nog att så gott som alla Mc batterier går ner direkt på gul men håller strömmen länge ändå
Så länge batteriet drar runt så kan du nog vara lugn det drar runt även när lampan är röd
Re: Cteks laddningsstatusdongel
Postat: ons mar 14, 2012 09:01
av adrian_vg
Maciver skrev:Det är väll just kylan som gör att batteriet inte håller kvar strömmen?? eller är jag ute och reser??
Igår var det väl runt 5 plusgrader under natten och nio på morgonen. O morse var det strax under nollan och dongeln blinkade rött, men hojen startade ändå, även om den fick veva runt lite pga kylan.
zalmon skrev:jag har också en sån där dongel både på skotern o hojen. Skoterbatteriet går ner direkt på gul efter första starten, men jag kan snurra på startmotorn nästan hur länge som helst ändå.
(joo skotern är trögstartad när det är kallt )... tror nog att så gott som alla Mc batterier går ner direkt på gul men håller strömmen länge ändå
Så länge batteriet drar runt så kan du nog vara lugn det drar runt även när lampan är röd
Juste, tack! Det var precis min observation imorse. Så dongeln är lite av en glädjemätare, men åt fel håll sas. Antagligen för att Ctek inte ska bli stämda för att ange att batteriet är tommare än lamporna anger kanske.
Re: Cteks laddningsstatusdongel
Postat: ons mar 14, 2012 09:02
av adrian_vg
Tommy Gsson skrev:adrian_vg skrev:Vad hade du för en Ctek till hojen?
mx 5,0 nånting.
Tack.
Edit: En sån här?
http://www.ctek.nu/se/sv/chargers/MXS%205.0
Re: Cteks laddningsstatusdongel
Postat: ons mar 14, 2012 10:16
av StigH
Maciver skrev:Det är väl just kylan som gör att batteriet inte håller kvar strömmen?? eller är jag ute och reser??
Det är du.
Ackumulatorer är kemi.
ALLA kemiska reaktioner går långsammare och trögare vi kyla.
Att acker sen är känligare mot "kyla" beror helt enkelt på att vätskan i acken vid "100% laddat" är ren svavelsyra och vid 0% laddning vatten = fryspunkt 0grader...
Frysande vatten expanderar och har sönder plattorna (som egentligen är pressat pulver stöttat av en plastram).
-> Funktionen upphör, för gott..

Re: Cteks laddningsstatusdongel
Postat: fre mar 16, 2012 13:28
av danlse
Har du larm på hojen?
Min tidigare VFR 2003 klarade sig max en vecka utan att koppla in laddaren medans den nuvarande utan larm har klarat en hel vinter utan laddning(inte sant men dom två gånger jag kopplat in laddaren under vintern så har C-teken indikerat att batteriet fortfarande är fullladdat)
Båda gamla och nya hojen med nya kvalitetsbatterier.
Jag misstänker starkt att det var larmet som ställde till det i mitt fall!
/Dan
VFR 1200 -10