Cteks laddningsstatusdongel
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Cteks laddningsstatusdongel
Ctek säljer ju en batteriladdstatusdongel man ansluter till batteriet för att se hur laddningen på batteriet är.
Hur mycket kan man lita på den tror ni?
Jag laddade batteriet i helgen och då blinkade dongeln grön. I går blinkade den gult och i morse rött. Inte kan väl självurladdningen vara så hög, eller handlar det kanske om ett halvdant batteri som behöver bytas? Krypströmmar kanske?
Ska kanske börja med att se över jordningen till batteriet.
Hur mycket kan man lita på den tror ni?
Jag laddade batteriet i helgen och då blinkade dongeln grön. I går blinkade den gult och i morse rött. Inte kan väl självurladdningen vara så hög, eller handlar det kanske om ett halvdant batteri som behöver bytas? Krypströmmar kanske?
Ska kanske börja med att se över jordningen till batteriet.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Cteks laddningsstatusdongel
Jag har inte provat dongeln själv, men skulle nog göra lite egna mätningar på batteriet för att kolla om det är dåligt eller om nåt drar ström.adrian_vg skrev:...Jag laddade batteriet i helgen och då blinkade dongeln grön. I går blinkade den gult och i morse rött. Inte kan väl självurladdningen vara så hög, eller handlar det kanske om ett halvdant batteri som behöver bytas? Krypströmmar kanske?...
VFR750F -92, grön
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2140
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Cteks laddningsstatusdongel
Ligist kör ju med en såndäringa och för han funkade det bra, så det är nog ditt batteri som är på gång,adrian_vg skrev:Ctek säljer ju en batteriladdstatusdongel man ansluter till batteriet för att se hur laddningen på batteriet är.
Hur mycket kan man lita på den tror ni?
Jag laddade batteriet i helgen och då blinkade dongeln grön. I går blinkade den gult och i morse rött. Inte kan väl självurladdningen vara så hög, eller handlar det kanske om ett halvdant batteri som behöver bytas? Krypströmmar kanske?
Ska kanske börja med att se över jordningen till batteriet.
en cell som ger sig.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Cteks laddningsstatusdongel
Meh... Trodde snordyra kvalitetsbatterier som Yuasa skulle hålla mer än två år.Tommy Gsson skrev:Ligist kör ju med en såndäringa och för han funkade det bra, så det är nog ditt batteri som är på gång,
en cell som ger sig.
Tack iaf för era synpunkter. Kollar i kväll.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Cteks laddningsstatusdongel
Det går att ta död på såna också... obefintlig underhållsladdning, dålig förvaring, och sen lite hemmasnickrade ingrepp i elsystemet på det... (inte för att så skulle vara fallet i ditt fall... ). Eller också var ditt batteri inte 100% när du köpte det.adrian_vg skrev:Meh... Trodde snordyra kvalitetsbatterier som Yuasa skulle hålla mer än två år.
VFR750F -92, grön
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2140
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Cteks laddningsstatusdongel
Prova att rekonda batteriet.adrian_vg skrev:Meh... Trodde snordyra kvalitetsbatterier som Yuasa skulle hålla mer än två år.Tommy Gsson skrev:Ligist kör ju med en såndäringa och för han funkade det bra, så det är nog ditt batteri som är på gång,
en cell som ger sig.
Tack iaf för era synpunkter. Kollar i kväll.
ska gå med min ctek.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Cteks laddningsstatusdongel
Underhållsladdat lite då och då under vintern, sen jag skaffade hojen.tersan skrev:Det går att ta död på såna också... obefintlig underhållsladdning,
Fulladdat och kallt förvarat, borde vara ok.tersan skrev:dålig förvaring,
Eh, kanske lite skyldig där. Både GPS och handtagsvärmarna såväl som laddongeln är påskruvade i efterhand. Och så LED-bakljuset och blinkerserna, och framblinkerserna också.tersan skrev:och sen lite hemmasnickrade ingrepp i elsystemet på det... (inte för att så skulle vara fallet i ditt fall... ).
Var nytt enl säljaren när jag köpte hojen. Det var ju iofs 2010, men ändå.tersan skrev:Eller också var ditt batteri inte 100% när du köpte det.
Kanske dags att investera i en bättre Ctek än den Zafir 45 jag har tillgång till nu. Det är min frus, som har den till bilen och som jag mutat in mig på sen min Zafir 90 gick och dog...Tommy Gsson skrev:Prova att rekonda batteriet.
ska gå med min ctek.
Vad hade du för en Ctek till hojen?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Cteks laddningsstatusdongel
Det är väll just kylan som gör att batteriet inte håller kvar strömmen?? eller är jag ute och reser??adrian_vg skrev:tersan skrev:Fulladdat och kallt förvarat, borde vara ok.tersan skrev:dålig förvaring,
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2140
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Cteks laddningsstatusdongel
mx 5,0 nånting.adrian_vg skrev:Vad hade du för en Ctek till hojen?
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Cteks laddningsstatusdongel
Ett fulladdat batteri klarar kyla, men ett dåligt och/eller mer eller mindre tomt batteri överlever inte.Maciver skrev:Det är väll just kylan som gör att batteriet inte håller kvar strömmen?? eller är jag ute och reser??
VFR750F -92, grön
Re: Cteks laddningsstatusdongel
jag har också en sån där dongel både på skotern o hojen. Skoterbatteriet går ner direkt på gul efter första starten, men jag kan snurra på startmotorn nästan hur länge som helst ändå.
(joo skotern är trögstartad när det är kallt )... tror nog att så gott som alla Mc batterier går ner direkt på gul men håller strömmen länge ändå
Så länge batteriet drar runt så kan du nog vara lugn det drar runt även när lampan är röd
(joo skotern är trögstartad när det är kallt )... tror nog att så gott som alla Mc batterier går ner direkt på gul men håller strömmen länge ändå
Så länge batteriet drar runt så kan du nog vara lugn det drar runt även när lampan är röd
VFR 800 - 02 LIVERPOOLRÖD o VIT
KAWASAKI ZR7S-03 SÅLD
KAWASAKI ZR7S-03 SÅLD
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Cteks laddningsstatusdongel
Igår var det väl runt 5 plusgrader under natten och nio på morgonen. O morse var det strax under nollan och dongeln blinkade rött, men hojen startade ändå, även om den fick veva runt lite pga kylan.Maciver skrev:Det är väll just kylan som gör att batteriet inte håller kvar strömmen?? eller är jag ute och reser??
Juste, tack! Det var precis min observation imorse. Så dongeln är lite av en glädjemätare, men åt fel håll sas. Antagligen för att Ctek inte ska bli stämda för att ange att batteriet är tommare än lamporna anger kanske.zalmon skrev:jag har också en sån där dongel både på skotern o hojen. Skoterbatteriet går ner direkt på gul efter första starten, men jag kan snurra på startmotorn nästan hur länge som helst ändå.
(joo skotern är trögstartad när det är kallt )... tror nog att så gott som alla Mc batterier går ner direkt på gul men håller strömmen länge ändå
Så länge batteriet drar runt så kan du nog vara lugn det drar runt även när lampan är röd
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Cteks laddningsstatusdongel
Tack.Tommy Gsson skrev:mx 5,0 nånting.adrian_vg skrev:Vad hade du för en Ctek till hojen?
Edit: En sån här? http://www.ctek.nu/se/sv/chargers/MXS%205.0
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- StigH
- Donator 2014
- Inlägg: 450
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
- Ort: Jönköping (utanför)
- Kontakt:
Re: Cteks laddningsstatusdongel
Det är du.Maciver skrev:Det är väl just kylan som gör att batteriet inte håller kvar strömmen?? eller är jag ute och reser??
Ackumulatorer är kemi.
ALLA kemiska reaktioner går långsammare och trögare vi kyla.
Att acker sen är känligare mot "kyla" beror helt enkelt på att vätskan i acken vid "100% laddat" är ren svavelsyra och vid 0% laddning vatten = fryspunkt 0grader...
Frysande vatten expanderar och har sönder plattorna (som egentligen är pressat pulver stöttat av en plastram).
-> Funktionen upphör, för gott..
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83
VF750C --82-83
Re: Cteks laddningsstatusdongel
Har du larm på hojen?
Min tidigare VFR 2003 klarade sig max en vecka utan att koppla in laddaren medans den nuvarande utan larm har klarat en hel vinter utan laddning(inte sant men dom två gånger jag kopplat in laddaren under vintern så har C-teken indikerat att batteriet fortfarande är fullladdat)
Båda gamla och nya hojen med nya kvalitetsbatterier.
Jag misstänker starkt att det var larmet som ställde till det i mitt fall!
/Dan
VFR 1200 -10
Min tidigare VFR 2003 klarade sig max en vecka utan att koppla in laddaren medans den nuvarande utan larm har klarat en hel vinter utan laddning(inte sant men dom två gånger jag kopplat in laddaren under vintern så har C-teken indikerat att batteriet fortfarande är fullladdat)
Båda gamla och nya hojen med nya kvalitetsbatterier.
Jag misstänker starkt att det var larmet som ställde till det i mitt fall!
/Dan
VFR 1200 -10