Köpa GPS till vintern? Läs detta först.

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Ralsbo
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 202
Blev medlem: fre apr 10, 2009 17:51
Ort: Alingsås
Kontakt:

Köpa GPS till vintern? Läs detta först.

#1 Inlägg av Ralsbo »

Om ni ska köpa en GPS till hojen i vinter, gå inte på samma mina som jag gjorde.
Köpte en Tomtom Rider Pro med Europakartor, då jag åker mycket i Europa.
När jag fick hem den och kollade den, så såg det bra ut, hela Europa syntes som utlovats.
Man har ju en månad på sig att utnyttja senaste kartan garantin, så det måste man ju se till att få gjort. De senaste kartorna vill man ju ha.
Och det är här eländet börjar.
Nu helt plötsligt var kartan uppdelad i 4 delar. Det var väl OK tyckte jag till att börja med.
Men nu börjar jag att planera nästa Europaresa och behövde ha in mer länder i GPS:en.
Hur fan jag än bar mig åt så gick det inte, så fort jag ville ha in en ny del av kartan, så raderades den delen som låg inne i GPS:en.
Till slut så fick jag ge upp och kontaktade supporten för att få hjälp.
Svaret jag fick var: Det går inte!!!!!!!!!!!!!!! Man kan bara ha i en del av kartan åt gången.
Men, frågade jag. Hur ska jag då göra när jag kommer till ett land som inte finns med i GPS:en?
Här hade Tomtom verkligen tänkt till när det gäller användarvänliga GPS:er till MC.
-Du får ta med dig datorn och bredbandsuppkoppling när du åker på semester, så får du uppdatera GPS:en efterhand som du passerar de olika länderna.
Jag svarade att jag visserligen har en stor hoj, men plats för dator och annan utrustning finns det inte plats för när jag åker på MC-semester. Det var ju därför jag köpte en GPS med Europakarta.
På supporten visste dom inte riktigt hur detta kunde vara deras problem, jag har ju fått en Europakarta, visserligen finns det mesta av kartan i datorn, men ändå.
Jag påpekade att det inte stått med en ända stavelse i produktbeskrivningen att större delen av kartan försvinner från GPS:en efter uppdateringen, inte ens på Tomtoms hemsida.
Det höll dom ju med om, att det gör det ju inte.
När jag ville att dom skulle ta tillbaka grejerna pga att de inte motsvarade beskrivningen så hänvisade dom till återförsäljaren, som har sina egna regler för återköp.
Den fungerade ju när jag hade köpt den, men inte efter att jag uppdaterat den, alltså är det inte en reklamation, då jag gjort ändringar på varan.
Så efter att ha lagt ett antal tusen på en GPS med Europakarta och 800 kr på ett fäste med laddning så återstår inget annat än att lägga in denna skitprodukt längst in i garderoben.
Att ha en GPS som man inte kan använda i hela Europa som utlovat är inget annat än skräp för mig.
Att Tomtom inte tar ansvar för sina produkter och sina uppdateringar är inget annat än bedrägeri i mina ögon.
Än är väl inte sista ordet sagt gentemot Tomtom, men med den attityden dom har så finns det nog inget större hopp om att dom ska ta sitt ansvar.
Så ska ni köpa en GPS till hojen i vinter??? Vad ni än gör, undvik Tomtom som pesten.
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Köpa GPS till vintern? Läs detta först.

#2 Inlägg av Donner »

Låter surt, funkar inte med kartor på minneskort?

Själv hade jag min Navigon 70Plus med mig på resan till Österrike (Danmark, Tyskland, Österrike, Schweitz och Italien) och det funkade bra, den är dock inte väderskyddad och egentligen avsedd för bilbruk :D
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Råttis
Donator 2016
Inlägg: 944
Blev medlem: lör jun 19, 2010 18:16
Ort: Eslöv

Re: Köpa GPS till vintern? Läs detta först.

#3 Inlägg av Råttis »

Kan du inte ta kontakt med konsument rådgivaren i kommunen se om det kan finnas lagastöd för dig att du kan få tillbaka pengarna och lämna produkten?

/Råttis

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Köpa GPS till vintern? Läs detta först.

#4 Inlägg av adrian_vg »

Surt, minst sagt. Tomtom brukade ju ha bra mc-GPS:er. Karthanteringen låter som en skrivbordsprodukt som inte är färdiggenomtänkt. Korkat är bara förnamet... :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Köpa GPS till vintern? Läs detta först.

#5 Inlägg av HondaHasse »

Ralsbo skrev: Jag påpekade att det inte stått med en ända stavelse i produktbeskrivningen att större delen av kartan försvinner från GPS:en efter uppdateringen, inte ens på Tomtoms hemsida.
Jo det gör det tyvärr här, men det borde vara tydligt hur kartan delas upp. Man skulle kunna välja vilka länder man vill ha med när man skickar dom till GPSen beroende vart man ska köra.
Jag köpte en TomTom Urban Rider i våras och där ingår inte aktiv hållare så man kan bara köra i ca 3-3,5 timmar sen får man ladda i lika många timmar! Tyckte det var dåligt att inte hållaren följer med när man köper GPSen så jag ringde också supporten och dom tyckte det var en fördel för då är den mycket lättare att montera!! Jag påpekade att man kör ju ofta längte än i 3-3,5 timmar, nej de hade gjort marknadsundersökningar och kommit fram till att de flesta kör bara ca 3 timmar per dag. När jag då ville köpa en aktiv hållare var den slut! Fanns inte i deras butik förrän i mitten av Augusti så jag har kört hela sommaren med en USB-sladd tejpad fast för att det ska bli vattentätt!
Funktionen på GPSen är jag nöjd med annars. Jag lägger rutterna i Ms AutoRoute sen konverterar jag dem med RouteConverter för att sen lägga in dem i GPSen med Tyre. Man kan också göra rutten i Google maps och lägga den i Tyre för att föra över den till GPSen.
Så trots allt är jag nöjd med min TomTom. Funkar bra med mobilen och intrercom med blåtand.

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Ralsbo
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 202
Blev medlem: fre apr 10, 2009 17:51
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Köpa GPS till vintern? Läs detta först.

#6 Inlägg av Ralsbo »

HondaHasse skrev:
Ralsbo skrev: Jag påpekade att det inte stått med en ända stavelse i produktbeskrivningen att större delen av kartan försvinner från GPS:en efter uppdateringen, inte ens på Tomtoms hemsida.
Jo det gör det tyvärr här, men det borde vara tydligt hur kartan delas upp. Man skulle kunna välja vilka länder man vill ha med när man skickar dom till GPSen beroende vart man ska köra.
Jag köpte en TomTom Urban Rider i våras och där ingår inte aktiv hållare så man kan bara köra i ca 3-3,5 timmar sen får man ladda i lika många timmar! Tyckte det var dåligt att inte hållaren följer med när man köper GPSen så jag ringde också supporten och dom tyckte det var en fördel för då är den mycket lättare att montera!! Jag påpekade att man kör ju ofta längte än i 3-3,5 timmar, nej de hade gjort marknadsundersökningar och kommit fram till att de flesta kör bara ca 3 timmar per dag. När jag då ville köpa en aktiv hållare var den slut! Fanns inte i deras butik förrän i mitten av Augusti så jag har kört hela sommaren med en USB-sladd tejpad fast för att det ska bli vattentätt!
Funktionen på GPSen är jag nöjd med annars. Jag lägger rutterna i Ms AutoRoute sen konverterar jag dem med RouteConverter för att sen lägga in dem i GPSen med Tyre. Man kan också göra rutten i Google maps och lägga den i Tyre för att föra över den till GPSen.
Så trots allt är jag nöjd med min TomTom. Funkar bra med mobilen och intrercom med blåtand.
Ni kan gå in på forumet på SMC:s hemsida där Tomtoms PR-chef har besvarat min insändare via en medlem.
Där påpekar han att informationen har kommit ut på de senaste kartongerna och hos återförsäljare.
Var genast och hämtade min kartong och kollade, med där står det inte ett ord om detta, har även kollat hos vissa åf men inte ens där nämns detta med ett enda ord. Så det finns fortfarande kartonger i omlopp som inte har denna informationen och även återförsäljare som inte har nåtts av det heller.
Den aktiva hållaren hade jag också en viss diskussion med supporten om, men det slutade med att jag hittade en hållare i England som kom hem 2 dagar efter beställning.
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Köpa GPS till vintern? Läs detta först.

#7 Inlägg av HondaHasse »

Om den informationen kommit dit efter du köpte den så borde det gå att reklamera den tycker man.

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Köpa GPS till vintern? Läs detta först.

#8 Inlägg av tersan »

HondaHasse skrev:Om den informationen kommit dit efter du köpte den så borde det gå att reklamera den tycker man.
Håller med. Prylen går ju faktiskt inte att använda som tänkt, solklart skäl för reklamation enligt Konsumentköplagen. TomTom säger ju dessutom i inlägget på SMC att de månar om kunderna... :?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Köpa GPS till vintern? Läs detta först.

#9 Inlägg av HondaHasse »

Skicka en begäran om återköp till butiken där du köpte den där du noggrant beskriver felet och se vad de gör åt det. Här finns en guide hur du gör.

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Ralsbo
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 202
Blev medlem: fre apr 10, 2009 17:51
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Köpa GPS till vintern? Läs detta först.

#10 Inlägg av Ralsbo »

Har kontakt både med försäljaren och med Tomtom.
Ska låta denna diskussion pågå ett par dagar till för att se vad som händer.
Efter det får jag väl ta tag i det på ett annat sätt.
Har köpt den på Pixmania, som tydligen lyder under Fransk konsumentlag, men det spelar ingen roll när det gäller reklamationer som jag fattar det när jag läst på lite. Eftersom jag bara haft den i 2 månader har jag all rätt att retunera den oavsett var i Europa (EU) jag köpt den.
Pixmania har ju inte heller vägrat ta emot den, dom undrar bara om jag vill lämna in den för teknisk undersökning och ev. reparation. Vill bara klargöra med dom vad det är för fel innan jag skickar tillbaka den.
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Köpa GPS till vintern? Läs detta först.

#11 Inlägg av Mister »

Har en TomTom rider som jag är är nöjd med förutom det där som ni påpekar.

Stor karta för hela är inlagd har jag för mig när man köper den. Jag har ett svagt minne att det var så när man köpte den. Mer detaljerad/uppdaterad den blir när man väljer vilken del man ska använda sig av, dock blir det större fil.

Begränsningen är ju vid alpresor och man inte kan ladda in de länder man behöver. Jag hade i somras med mig dator vid resa och på så sätt vara förberedd att växla karta. Men, när man på en dagstur kör i österrike-italien-schweiz-österrike så funkar det inte så bra med växla karta via dator.

Så visst är minnet för att klara kartor en akilleshäl för TomTom Rider. Nyfiken på hur det kommer att gå.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Ralsbo
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 202
Blev medlem: fre apr 10, 2009 17:51
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Köpa GPS till vintern? Läs detta först.

#12 Inlägg av Ralsbo »

Pratade idag med en trevlig kvinna, lite högre upp i organisationen på Pixmania.
När jag berättade om problemen med GPS:en och jämförde med deras och Tomtom's produktbeskrivning så tog det inte lång tid innan hon tyckte att jag gjorde helt rätt som reklamerade GPS:en.
Efter det tog det inte lång tid innan jag fick returfraktsedlar och annan dokumentation så att jag kan skicka tillbaka grejerna.
Så nu är det dags att börja leta efter en Garmin GPS istället.
Tips på vilken jag ska ha?

Tack alla ni som hänvisade till konsument Europa och annat, använde deras sida som argument för vad jag skulle kunna göra om dom inte reklamerade GPS:en.

Hade även kontakt med Tomtom idag. En utländsk herre meddelade på Engelska att han var Nordenchef för Tomtom och ville gärna diskutera mina problem med deras produkter.
Jag svarade honom att jag gärna diskuterar deras produkter med företaget, men endast på Svenska då det är mitt modersmål och jag kommer att hamna i underläge från början av diskussionen pga språksvårigheter.
Efter det har jag inte hört från dom. Vi får väl se om någon Svensk representant hör av sig, jag diskuterar gärna, jag älskar att diskutera, allra helst när jag vet att jag har rätt. :)
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00

Råttis
Donator 2016
Inlägg: 944
Blev medlem: lör jun 19, 2010 18:16
Ort: Eslöv

Re: Köpa GPS till vintern? Läs detta först.

#13 Inlägg av Råttis »

Trevligt att det löste sig smidigt!

/Råttis

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1219
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Köpa GPS till vintern? Läs detta först.

#14 Inlägg av Maciver »

Finns väll bara en just nu som gäller från Garmin, Zumo 660 med lifetime maps.
:?
Ralsbo skrev:Pratade idag med en trevlig kvinna, lite högre upp i organisationen på Pixmania.
När jag berättade om problemen med GPS:en och jämförde med deras och Tomtom's produktbeskrivning så tog det inte lång tid innan hon tyckte att jag gjorde helt rätt som reklamerade GPS:en.
Efter det tog det inte lång tid innan jag fick returfraktsedlar och annan dokumentation så att jag kan skicka tillbaka grejerna.
Så nu är det dags att börja leta efter en Garmin GPS istället.
Tips på vilken jag ska ha?

Tack alla ni som hänvisade till konsument Europa och annat, använde deras sida som argument för vad jag skulle kunna göra om dom inte reklamerade GPS:en.

Hade även kontakt med Tomtom idag. En utländsk herre meddelade på Engelska att han var Nordenchef för Tomtom och ville gärna diskutera mina problem med deras produkter.
Jag svarade honom att jag gärna diskuterar deras produkter med företaget, men endast på Svenska då det är mitt modersmål och jag kommer att hamna i underläge från början av diskussionen pga språksvårigheter.
Efter det har jag inte hört från dom. Vi får väl se om någon Svensk representant hör av sig, jag diskuterar gärna, jag älskar att diskutera, allra helst när jag vet att jag har rätt. :)
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Köpa GPS till vintern? Läs detta först.

#15 Inlägg av adrian_vg »

Ralsbo skrev:Efter det tog det inte lång tid innan jag fick returfraktsedlar och annan dokumentation så att jag kan skicka tillbaka grejerna.
Najs! Bra jobbat!

Ang Garmin, hur illa ser du? :P Garmin Zumo 660 funkar bra för oss som är lite äldre, eftersom skärmen är betydligt större än på lillebrorsan. Lillebrorsans skärm är löjligt liten, närmast att jämföra med en mobiltelefons. Mitt tips är iaf Garmin Zumo 660.
Maciver skrev:Finns väll bara en just nu som gäller från Garmin, Zumo 660 med lifetime maps.
Vad innebär Lifetime maps i praktiken? Fem år?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar