VFR800 - Original top box

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR800 - Original top box

#16 Inlägg av adrian_vg »

Since-2009 skrev:Hållarna för sidoväskorna klarar 10kg, sidoväskorna väger 3.7kg enligt specifikation, ska jag då anta att dom kan lastas med 6.3kg? Om jag låter bygga om hållarna så de klarar 50kg så kan jag alltså lasta väskorna med 46.3kg vikt? :mrgreen: Alltså uppgifterna är inte tillräckliga och detta ska vara originaltillbehör...
Bygger du om hållarna så att de klarar att lastas med 50 kg, så klarar de. Men blanda inte in väskorna i det hela, de klarar bara av tio kg packvikt. Det handlar också återigen om att inte förändra cykelns viktcentrum för mycket.
Since-2009 skrev:Då har jag ändå lagt ner lite energi på att få reda på dessa uppgifter, åf kunde inte själva slå upp det här utan det fick kort och gott beställas vilket iofs gick snabbt med mail men hur många gör sig besväret? Precis och sen lastar man efter behag så man tror att det inte kommer ramla i bitar. Som motsvarighet har Givi satt 3kg som maxlast på sin 45L top box, är det då troligt att ex Hondas sidoväska klara 6.3kg?
Volymen har inget att göra med hur mycket man får lasta i väskorna. En toppbox har jag sett att man ofta mest har för att lägga i två hjälmar när man går från hojen, därav storleken. För att ta ett exempel. Någon som lastar 45 kg i en toppbox som är 45 liter stor borde få huvudet undersökt, tycker jag. Det kommer inte att vara en rolig hoj att köra.

Skippa toppboxen och skaffa en bra tankväska ist, så mår hojen bättre när du kör den. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Fransson
Donator 2011
Inlägg: 379
Blev medlem: tis apr 10, 2007 18:13
Ort: hamneda.

Re: VFR800 - Original top box

#17 Inlägg av Fransson »

adrian_vg skrev:
Since-2009 skrev:Hållarna för sidoväskorna klarar 10kg, sidoväskorna väger 3.7kg enligt specifikation, ska jag då anta att dom kan lastas med 6.3kg? Om jag låter bygga om hållarna så de klarar 50kg så kan jag alltså lasta väskorna med 46.3kg vikt? :mrgreen: Alltså uppgifterna är inte tillräckliga och detta ska vara originaltillbehör...
Bygger du om hållarna så att de klarar att lastas med 50 kg, så klarar de. Men blanda inte in väskorna i det hela, de klarar bara av tio kg packvikt. Det handlar också återigen om att inte förändra cykelns viktcentrum för mycket.
Since-2009 skrev:Då har jag ändå lagt ner lite energi på att få reda på dessa uppgifter, åf kunde inte själva slå upp det här utan det fick kort och gott beställas vilket iofs gick snabbt med mail men hur många gör sig besväret? Precis och sen lastar man efter behag så man tror att det inte kommer ramla i bitar. Som motsvarighet har Givi satt 3kg som maxlast på sin 45L top box, är det då troligt att ex Hondas sidoväska klara 6.3kg?
Volymen har inget att göra med hur mycket man får lasta i väskorna. En toppbox har jag sett att man ofta mest har för att lägga i två hjälmar när man går från hojen, därav storleken. För att ta ett exempel. Någon som lastar 45 kg i en toppbox som är 45 liter stor borde få huvudet undersökt, tycker jag. Det kommer inte att vara en rolig hoj att köra.

Skippa toppboxen och skaffa en bra tankväska ist, så mår hojen bättre när du kör den. :)
Där får man ju inte platts med många öl när man turar :)
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

Re: VFR800 - Original top box

#18 Inlägg av Since-2009 »

tersan skrev:Så kontentan är alltså att Hondas original packväskor är till för de som vill ha en autentisk "touring-look", för man ska nog helst inte ha nånting i dem?
Är troligen inget fel på väskorna i sammanhanget men hur mycket vikt de klarar av verkar de har svårt att redogöra för.
adrian_vg skrev: Bygger du om hållarna så att de klarar att lastas med 50 kg, så klarar de. Men blanda inte in väskorna i det hela, de klarar bara av tio kg packvikt. Det handlar också återigen om att inte förändra cykelns viktcentrum för mycket.
¨

Vart får du den uppgiften ifrån, vart står det vad väskorna klarar av för vikt? Viktcentrum är ointressant i sammanhanget eftersom tillverkaren förslagsvis ska ha tagit med sådant i beräkningarna när de gör tillbehören, framförallt originaltillbehör specifika för en modell. Då är ju dock det mest grundläggande att tillverkaren talar om vilken vikt som väskorna får lastas med. Sen kan man vara mer eller mindre känslig för mer vikt i sin körning men planen är knappast att sätta nya rekord i aktiv körning med fullsmetade packväskor =0)
adrian_vg skrev:Volymen har inget att göra med hur mycket man får lasta i väskorna. En toppbox har jag sett att man ofta mest har för att lägga i två hjälmar när man går från hojen, därav storleken. För att ta ett exempel. Någon som lastar 45 kg i en toppbox som är 45 liter stor borde få huvudet undersökt, tycker jag. Det kommer inte att vara en rolig hoj att köra.
Nej det är det ingen som har påstått heller men just av den anledningen ska det ju fördelaktligen stå vad väskorna eller top boxen får lastas med för vikt. Klarar hojen av en 115-120kg passagerare (beräknat på mig själv som förare) så är det ju inte otänkbart att någon kommer att överlasta en väska eftersom tillverkaren inte redogör för hur mycket vikt den får lastas med.

Eftersom du själv gissat vikt två ggr hittills varav en beviserligen fel så kanske du håller med om att dessa i allra högsta grad grundläggande uppgifterna borde stå åtminstone någonstans.

Köpare = K Säljare = S

K -Hej hur mycket får den här släpvagnen lastas med?
S - Ehh hur mycket får bilen dra?
K - 1800kg, hur mycket väger släpet?
S - 300kg så då får släpet lastas med 1500kg.
K - Va bra! Den tar vi.
=
Boom, krasch, bang mjau!

K -Hej jag skulle vilja köpa den där top boxen, hur mycket får den lastas med?
S -Har du pakethållare och hur mycket vikt klarar den av?
K -Det är en redig sak, den klarar 20kg.
S -Va bra, ja boxen väger ju bara 5kg så då kan du lasta den med 15kg.
=
Boom, krasch, bang, mjau!


:wink: Tankväskor har jag men det är smutt med top box om det blir någon längre repa sen men jag hänger upp mig på denna bristfälliga information, lastkapaciteten är väl för farao A och O när det handlar om dessa tillbehör. Katastrof!
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
KLACKEN
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: ons nov 12, 2008 19:35
Ort: FINLAND

Re: VFR800 - Original top box

#19 Inlägg av KLACKEN »

Fyll dom med det som ryms och bry dej inte så mycket om vikten,på mina väskor står det max 100km/h men dom finns kvar även efter 160km/h så marginaler finns :wink:
1/2 V4

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

Re: VFR800 - Original top box

#20 Inlägg av TG »

Har för mig att det stod max 15kg och 130 km/h för min topbox... har haft betydligt mer vikt och högre fart... inga problem...

Bara man är medveten om att viktcentrum inte är på samma ställe som vanligt så löser det sig!!! :shock: :D
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

Re: VFR800 - Original top box

#21 Inlägg av Since-2009 »

TG skrev:Har för mig att det stod max 15kg och 130 km/h för min topbox... har haft betydligt mer vikt och högre fart... inga problem...

Bara man är medveten om att viktcentrum inte är på samma ställe som vanligt så löser det sig!!! :shock: :D
Jo max 130km/h står det på lappen i boxen vilket framgår från den bilden jag bifogade innan och det har jag väl överskridit.. på bana naturligtvis (SÄPO lurar alltid i buskarna) men vikten är en principipsak. Jag är ingen certifierad touringfrasse och i dom lägena jag inte har egen erfarenhet läser jag Sveriges minst lästa bok = instruktionsboken eller i det här fallet monteringsanvisningen samt dekaler som hänvisar till instruktionsboken och ingenstans står denna grundläggande information = va f-n tänkte dom?

Vad var det för hoj/top box och överskred du verkligen 15kg med normalt motionstempo? Erfarenhet väger minst lika tungt men då ska det naturligtvis vara jämförbart med de tillbehören/lådorna jag har =0)
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR800 - Original top box

#22 Inlägg av adrian_vg »

Since-2009 skrev:Vart får du den uppgiften ifrån, vart står det vad väskorna klarar av för vikt?
Gammal hävd. Mer än tio kg i väskorna brukar inte vara bra för hojens egenskaper generellt.
Since-2009 skrev:Viktcentrum är ointressant i sammanhanget eftersom tillverkaren förslagsvis ska ha tagit med sådant i beräkningarna när de gör tillbehören, framförallt originaltillbehör specifika för en modell. Då är ju dock det mest grundläggande att tillverkaren talar om vilken vikt som väskorna får lastas med. Sen kan man vara mer eller mindre känslig för mer vikt i sin körning men planen är knappast att sätta nya rekord i aktiv körning med fullsmetade packväskor =0)
Max tio kg och 130km/h. Tror det brukar stå i de flesta väskor och ibland i hojmanualerna. Vet att maxhastigheten nämns i min manual för en VFR800Fi-2000. Det är dock en "rekommendation", som alltid. 8*]
Since-2009 skrev:Nej det är det ingen som har påstått heller men just av den anledningen ska det ju fördelaktligen stå vad väskorna eller top boxen får lastas med för vikt. Klarar hojen av en 115-120kg passagerare (beräknat på mig själv som förare) så är det ju inte otänkbart att någon kommer att överlasta en väska eftersom tillverkaren inte redogör för hur mycket vikt den får lastas med.
Max lastvikt enl regpapprena för min VFR800 är 170 kg.

Förare = ca 80 kg
Passagerare = 80 kg
Max övrig last = 170 kg - (80 kg + 80 kg) = 10 kg.

Inte så mycket att spela med om man ska ha en person till på hojen. Skippa passageraren och du får lasta 90 kg på hojen, fördelat på väskor, toppbox och tankväska. Problemet är då att hållarna oftast är märkta med 10-20 kg/sida.

Du gör som du vill. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

Re: VFR800 - Original top box

#23 Inlägg av Since-2009 »

adrian_vg skrev: Gammal hävd. Mer än tio kg i väskorna brukar inte vara bra för hojens egenskaper generellt.
...vilken del i ordet väskorna förstår du inte? =0) Alltså jag skiter i vad hojen klarar i den frågeställningen utan det jag försöker lista ut är vad väskorna samt top boxen är konstruerade för att klara av. Vilken vikt garanterar tillverkaren att exempelvis låsningarna eller materialet klarar av = då går man inte efter vad det sitter på orkar med.
adrian_vg skrev:Max tio kg och 130km/h. Tror det brukar stå i de flesta väskor och ibland i hojmanualerna. Vet att maxhastigheten nämns i min manual för en VFR800Fi-2000. Det är dock en "rekommendation", som alltid. 8*]
Jo hastigheten står ju som sagt och visat på bild men inte vikten.
adrian_vg skrev:Max lastvikt enl regpapprena för min VFR800 är 170 kg.

Förare = ca 80 kg
Passagerare = 80 kg
Max övrig last = 170 kg - (80 kg + 80 kg) = 10 kg.

Inte så mycket att spela med om man ska ha en person till på hojen. Skippa passageraren och du får lasta 90 kg på hojen, fördelat på väskor, toppbox och tankväska. Problemet är då att hållarna oftast är märkta med 10-20 kg/sida.

Du gör som du vill. 8*)
Ja även här lyser de med sin frånvaro i tydlighet gällande vikt:

Enligt registrerad uppgift får min hoj lastas med 215kg men i instruktionsboken står det 195kg, då blir det lite tokigt om man bara tittar på registreringsbeviset. Visst om det handlade om någon avrundningsdifferans men 20kg på en hoj... :shock:
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR800 - Original top box

#24 Inlägg av adrian_vg »

Since-2009 skrev:Alltså jag skiter i vad hojen klarar i den frågeställningen utan det jag försöker lista ut är vad väskorna samt top boxen är konstruerade för att klara av.
Spelar väl ingen roll? Du bör inte ha i mer än tio kg per väska ändå. Vilken del av det förstår inte du?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

Re: VFR800 - Original top box

#25 Inlägg av Since-2009 »

adrian_vg skrev: Spelar väl ingen roll? Du bör inte ha i mer än tio kg per väska ändå. Vilken del av det förstår inte du?
Men det är inte relevant. Klarar väskorna 2, 3, 5 10kg? Det är frågeställningen eftersom Honda inte klarar av att skriva duglig litteratur i ämnet. Sen om hojen klarar eller körbarheten skulle vara tillräcklig vid 5, 10, 15 eller 20kg besvarar inte frågan. Du skriver ett svar med citat på frågeställningen men du besvarar inte det du citerar..? Därav undrar jag hur det står still med läsförståelsen eller så sitter du o krökar på vardagar :wink:

Funderar på att dra iväg en "doktorsavhandling" till Honda för de måste ju sparka deras översättare, se över siffrorna på hojarna samt tillbehören. Detta slarv kunde jag gissa för något av budgetmärkena men Honda som jag är i sin helhet är nöjd med borde kunna prestera bättre, sen är det alltid kul att påpeka uppenbara brister och se hur dom besvarar/ställer sig till det :mrgreen:
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: VFR800 - Original top box

#26 Inlägg av Maciver »

Jag har givis v35 väskor på sidorna och givis E55 väska. :oops:
Jag åkte till norge och körde 250 mil med dem och på ett ungefär (jag vägde sidoväskorna innan avförd) vägde de 13 kg/st (väska + last, bl.a 1 flak dricka fördelat). Toppboxen vet jag inte hur mycket den vägde men ca 14-15 kg, kanske + tankväska.
Givi skriver på sin hemsida: Max load 10 kg och då kvittar det vilken väska.

Mina reskamrater kan intyga att det var fullt i alla tre givi väskorna.
Jag åkte ensam på hojen och visst, man kände att man var lastad men det var inget obehagligt. För den delen så ökades fjäderförspänningen bak.
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

Re: VFR800 - Original top box

#27 Inlägg av Since-2009 »

Säkert inget fel på Givi´s väkor och de kan ju t.o.m. redogöra för hur mycket vikt de klarar av :tummenupp Att alla sidoväskor ska stå pall för 10kg låter ju förhoppningsfullt men top boxarna finns både för 3 o 10kg och i slutändan känns det ju inte helt tillfredsställande att behöva titta på en annan tillverkares uppgifter för att försöka reda ut vad de klarar av. Vem vet det kanske är Givi´s väskor Honda har målat och dekaltrimmat men även då framgår det inte vilken modell det är eftersom de saluförs som Hondas egna, naturligtvis.

Får se om det går att komma i kontakt med någon lämplig hos dem så man kan fråga varför de har så dålig koll på något så enkelt som detta :wink:
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR800 - Original top box

#28 Inlägg av adrian_vg »

Since-2009 skrev:Du skriver ett svar med citat på frågeställningen men du besvarar inte det du citerar..? Därav undrar jag hur det står still med läsförståelsen eller så sitter du o krökar på vardagar :wink:
Jag har semester, och ölen är för tillfället slut.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

hakjar
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: fre maj 13, 2011 17:54
Ort: Karlskrona

Re: VFR800 - Original top box

#29 Inlägg av hakjar »

Hej,

Nu är jag ingen expert på packväskor men det torde finnas en stämpel i plasten
med information om vilken certifieringsregel som använts vid klassningen.

Om man hittar den och sedan går in och tittar i den regeln ska alla fall finnas
beskrivna där.

Huruvida det är så att tillverkaren av väskorna vid just det tillfället de producerades
var tvugna att märka dem med vilken regel som gällde låter jag vara osagt. Det ser du
om du hittar den :)


//

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

Re: VFR800 - Original top box

#30 Inlägg av TG »

Since-2009 skrev:Vad var det för hoj/top box och överskred du verkligen 15kg med normalt motionstempo? Erfarenhet väger minst lika tungt men då ska det naturligtvis vara jämförbart med de tillbehören/lådorna jag har =0)
Hoj = min VFR
Topbox = Givi 45 l (tror litervolymen är rätt, den rymmer iaf två hjälmar...)

Hade ett flak öl, ca 8 kg, min laptop, 4 kg, kläder ca 2 kg, kängor ca 1,5 kg, 2 flaskor sprit (0,75l) ca 3 kg o säkert lite annat smått o gott...

Var uppe i 180.... (självklart på bana :wink: )
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Skriv svar