Har bytt däckdimension RC24
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Har bytt däckdimension RC24
Hej alla ni som kör "gamla" vfr, 88-89
Jag har nu köpt nya däck, och pga det lilla utbudet av "bra" däck så har jag gått upp en bredd från 140/80-17 till 150/70-17
Detta innebär att däcket är 1cm bredare och profilhöjden blir 7mm lägre än orginal. Fram har jag orginaldimensionen, för det finns inte så många däck med diameter än orginal 110/70-17. Tänkte köpt 120/60-17, men det hade antagligen krockat med framskärmen som sitter tajt som det är orginal.
Detta bytet har gjorts med mycket gott resultat, och jag är helnöjd.
Har själv sökt info om detta tidigare, men inte fått de svaren jag velat ha.
Har inte märkt någon negativ inverkan, dock teoretiskt sett borde hojen bli piggare iom att utvecklingsdiametern på bakhjulet är 14mm mindre, men det kan nog se som försumbart.
Däcken jag köpte var Michelin Pilot Active.
Har inte fått tillstymelse till släpp på torr asfalt, och har ej heller känt oro i blött väder, trots att asfalten är ganska kall fortfarande.
Önskar er en god säsong!
Jag har nu köpt nya däck, och pga det lilla utbudet av "bra" däck så har jag gått upp en bredd från 140/80-17 till 150/70-17
Detta innebär att däcket är 1cm bredare och profilhöjden blir 7mm lägre än orginal. Fram har jag orginaldimensionen, för det finns inte så många däck med diameter än orginal 110/70-17. Tänkte köpt 120/60-17, men det hade antagligen krockat med framskärmen som sitter tajt som det är orginal.
Detta bytet har gjorts med mycket gott resultat, och jag är helnöjd.
Har själv sökt info om detta tidigare, men inte fått de svaren jag velat ha.
Har inte märkt någon negativ inverkan, dock teoretiskt sett borde hojen bli piggare iom att utvecklingsdiametern på bakhjulet är 14mm mindre, men det kan nog se som försumbart.
Däcken jag köpte var Michelin Pilot Active.
Har inte fått tillstymelse till släpp på torr asfalt, och har ej heller känt oro i blött väder, trots att asfalten är ganska kall fortfarande.
Önskar er en god säsong!
Pilot Activ är ett diagonaldäck. Och har liknande gummiblandning som pilote road.
Jag har ett Activ på ifram som ska av fort. Tänkte bara toura sönder det först.
Jag har ett Activ på ifram som ska av fort. Tänkte bara toura sönder det först.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Ja det satt nog diagonal eller bält original på din hoj. Men det skadar inte att montera radial ändå. Jag gjorde det på min och det var ett klart lyft både vad det gäller grepp, kurvegenskaper och livslängd.Alming skrev:Japp, det stämmer, men det är väl inget fel med att köra diagonaldäck på en 20år gammal hoj, som troligen hade diagonaldäck från början?
Som du kanske själv har konstaterat så finns det dåligt med utbud av radial i dessa dimensioner. Jag vet att Dunlop har dimensionerna på sina Sportmax Touring däck D205 och vissa även D220 (efterföljaren).
Michelin Active antar jag är efterföljaren till Macadam 50 vilket absolut inte är dåliga däck. Kommer inte ihåg om Macadam 100 radial (tror det är motsvarande Pilot Road) finns i dessa dimentioner.
Ett viktigt tips är att du absolut inte bör köra på lägre profil bak än fram. eftersom det kan ge mycket "intressanta" styregenskaper

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

Nej nej jag hängde inte upp mej på däcket. Skrev ju till och med att jag har ett.Alming skrev:Japp, det stämmer, men det är väl inget fel med att köra diagonaldäck på en 20år gammal hoj, som troligen hade diagonaldäck från början?
Häng inte upp dig på däcket. Det var grejen att byta dimension det här handlade om.
Alla däck som säljs i handeln idag är bättre än dom som satt på hojen för 20år sedan.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
Att det blev ett diagonaldäck är en slump, beställde egentligen Pilot Road, men de fanns tydligen inte längre i sortimentet.
Så dem sålde dessa till mig istället, och jag är helnöjd so far.
Jag fick mycket bra pris (2300 balanserat och klart, fram och bak) vilket var lockande.
Tänkte byta till Diablo strada eller liknande nästa gång om jag inte är nöjd efter ett tag, men det är en helt annan priskategori.
De däck jag haft innan, som funnits i rätt dimension är Avon Azaro ST, ser skittuffa ut, är skit och hårdare än backelit. Kanske är allt annat jag kan prova bättre?
Så dem sålde dessa till mig istället, och jag är helnöjd so far.
Jag fick mycket bra pris (2300 balanserat och klart, fram och bak) vilket var lockande.
Tänkte byta till Diablo strada eller liknande nästa gång om jag inte är nöjd efter ett tag, men det är en helt annan priskategori.
De däck jag haft innan, som funnits i rätt dimension är Avon Azaro ST, ser skittuffa ut, är skit och hårdare än backelit. Kanske är allt annat jag kan prova bättre?
Hur menar du?Tyrannosaurus skrev: Ett viktigt tips är att du absolut inte bör köra på lägre profil bak än fram. eftersom det kan ge mycket "intressanta" styregenskaper
Profilen jag har nu är nog förvisso inte mindre bak än fram, men hur beteer sig hojen då menar du?
Vobbel?
Fram har jag inte ändrat dimension.
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Nej kanske inte vobbel, men den kan bli skum i styrningen. Lite svårt att beskriva, men jag gjorde gjorde så en gång och i stort sett allt kändes fel.Alming skrev:Hur menar du?
Profilen jag har nu är nog förvisso inte mindre bak än fram, men hur beteer sig hojen då menar du?
Fram har jag inte ändrat dimension.
Det som i princip händer är att förhållandet mellan fram och bak ändras och den förhållandevis mindre rulldimensionen fram mot bak ökar och därmed får man också flackare gaffelvinken, längre försprång och flyttar tyngdpunkten bakåt.
I det läget är det isf oftast bättre att ha den lägre däcksprofilen fram.
Det går att göra en uträkning på vad man bör ha.
Ett 140/80 däck betyder t.ex. att höjden är 80% av bredden 140 mm.
Räkna fram höjden i millimeter både fram och bak och ta sen den höga (bak) siffran minus den lägre (fram). Du får då fram höjdförhållandet mellan fram och bak. Den siffran ska man försöka hålla så nära original som möjligt eller något högre vilket innebör att hojen står en aning mer på nosen och därmed flyttar fram vikten lite.
Så om du sänker profilen bak bör du även göra det fram. Att sänka profilen brukar i allmänhet ge lite bättre/kvickare styregenskaper och mindre däckflex. Nackdelen är att man får sämre markfrigång.
Men oavsett vad bör man inte ändra mer än en dimension eftersom det annars kan bli för stora skillnader som hojen inte är byggd för.
Jag kan ta mig själv som exempel. Hojen har 130/90-17 bak och 110/90-18 fram original (gammal hoj

Jag bytte till 130/80 bak och behöll original fram. Det var då hojen kändes skum så jag använde inte ens upp det däcken utan bytte till ett 140/80 vilket blev bättre eftersom 80% av 140 mm. och 90% av 130 mm. inte skiljer så mycket. Men när jag senare bytte till 110/80 fram upplevde jag ändå en förbättring i vägegenskaperna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

Får man ge 2300:- för fram och bak så är det värt att chansa.
Grattis till köpet.
Grattis till köpet.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Det är sant, och skulle det inte funka kan man byta det ena så det funkar bättre.Qwerty skrev:Får man ge 2300:- för fram och bak så är det värt att chansa.
Grattis till köpet.
150/70-17 lär f.ö. gå in i min sving men jag tror det skulle bli för stor skillnad även om jag bytte till 110/70-18 fram.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal