MC-Navigator; GPS till både bil och hoj

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
danlse
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: lör feb 27, 2010 23:12
Ort: Stockholm(Segeltorp)

MC-Navigator; GPS till både bil och hoj

#1 Inlägg av danlse »

Hej,

Har aldrig ägt någon navigator men inser att det nog kan vara bra att ha inför sommarens bilsemester. När man ändå handlar så kanske man ska satsa på en som funkar på hojen.

Vilka modeller är det som gäller just nu? Försökt söka lite men hittar ingen bra översikt.

Finns det några standardfästen till hojen eller är det modellanpassat(VFR 1200 i mitt fall)


Tack!

//Dan

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: MC-Navigator; GPS till både bil och hoj

#2 Inlägg av adrian_vg »

Garmin Zümo 660 (eller den nyare 665) är vad du ska ha. Den är primärt gjord för hojbruk, men bilhållare/laddare+sladd medföljer. Skärmen är stor och funkar bra i både bil och på hoj. Rekommenderas, åtminstone 660:an som jag har. 665 är en nyare modell som Garmin släppt ganska nyligen om jag förstått det rätt.

Zümo 660 är ganska dyr, så kolla runt på webben för ett optimalt pris. Undvik Tomtom Rider, den tycks inte funka så bra på hojen som Zümon.

En RAM Mount medföljde min Garmin, men visade sig vara lite kort (funkar dock ändå om man inte packar tankväskan för mycket). RAM erbjuder dock fler olika modeller för olika sorters monteringsvarianter.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

Re: MC-Navigator; GPS till både bil och hoj

#3 Inlägg av Since-2009 »

Det enda som skiljer Garmin 660 och 665:

665 = XM®-kompatibel för USA

https://buy.garmin.com/shop/compare.do? ... duct=15000

http://en.wikipedia.org/wiki/XM_Satellite_Radio

Jag var o knappa på 550 och 660 i butik, de var uppställda bredvid varann i butik och jag tyckte att 660 var lite för seg kontra den prislappen = var inte helt imponerad. Läst lite om någon kommande uppdatering för det men då är frågan om det kommer bli så mycket bättre eller om det är nästa modell (när den nu kommer) som gäller... När en ny modell kommer finns naturligtvis risken att den blir ännu dyrare.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=420325

Sen tillkommer naturligtvis kartuppdateringar och då har de kommit på ett system så man köper det en gång till sin enhet så har man kartuppdateringar för den enhetens livstid så att säga:

http://www.garmin.com/se/lmu

TomTom Rider Pro Europe finns ju också men testerna pekar på att Garmin ska vara bättre, TomTom är dock billigare.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=619544
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: MC-Navigator; GPS till både bil och hoj

#4 Inlägg av HondaHasse »

adrian_vg skrev:Undvik Tomtom Rider, den tycks inte funka så bra på hojen som Zümon.
Förklara det för mig, jag har haft min TomTom Urban Rider på vår Norgetur, funkat kanon hela resan. Det enda jag kan klaga på är att det inte följer med en aktiv hållare (laddning under färd)den får man köpa till och just nu är den inte på lager någonstans :( . Om du handlar en TomTom nu så medföljer det en bilhållare. Den är dessutom 1500:- billigare än Garmin.

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: MC-Navigator; GPS till både bil och hoj

#5 Inlägg av adrian_vg »

Since-2009 skrev:Jag var o knappa på 550 och 660 i butik, de var uppställda bredvid varann i butik och jag tyckte att 660 var lite för seg kontra den prislappen = var inte helt imponerad.
Hur då seg? Vad är segt? Den är inte långsammare än andra navigerare jag har provat. Den är ju ingen quadcore, om man säger så, men ändå snabbare än de flesta andra jag som sagt provat. Det som är bäst med Zumo 660 är den stora skärmen. Den mindre och billigare GPS:en i Zumo-serien har en alldeles för liten skärm för att vara användbar tycker jag. Det är ju lite av ett primärt mål att kunna se nåt på skärmen medan man kör,, tycker jag. 8*)
HondaHasse skrev:
adrian_vg skrev:Undvik Tomtom Rider, den tycks inte funka så bra på hojen som Zümon.
Förklara det för mig, jag har haft min TomTom Urban Rider på vår Norgetur, funkat kanon hela resan. Det enda jag kan klaga på är att det inte följer med en aktiv hållare (laddning under färd)den får man köpa till och just nu är den inte på lager någonstans :( . Om du handlar en TomTom nu så medföljer det en bilhållare. Den är dessutom 1500:- billigare än Garmin.
Enl test i MC-Folket. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: MC-Navigator; GPS till både bil och hoj

#6 Inlägg av Mister »

Köpt nu TomTom Rider Pro ... medföljer en del lulllull. Den verkar vara riktigt prisvärd. Har inte koll riktigt vad som skiljer den mot TomTom Urban.

Rådet att undvika TomTom rider förstår jag inte ...Zumon är för dyr för mitt behov iaf :P
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: MC-Navigator; GPS till både bil och hoj

#7 Inlägg av HondaHasse »

Mister skrev:Köpt nu TomTom Rider Pro ... medföljer en del lulllull. Den verkar vara riktigt prisvärd. Har inte koll riktigt vad som skiljer den mot TomTom Urban.

Rådet att undvika TomTom rider förstår jag inte ...Zumon är för dyr för mitt behov iaf :P
Det som skiljer Urban mot Pro är att det följer med ett headset med Pro. Följde det med en aktiv laddare?

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: MC-Navigator; GPS till både bil och hoj

#8 Inlägg av Mister »

HondaHasse skrev:
Mister skrev:Köpt nu TomTom Rider Pro ... medföljer en del lulllull. Den verkar vara riktigt prisvärd. Har inte koll riktigt vad som skiljer den mot TomTom Urban.

Rådet att undvika TomTom rider förstår jag inte ...Zumon är för dyr för mitt behov iaf :P
Det som skiljer Urban mot Pro är att det följer med ett headset med Pro. Följde det med en aktiv laddare?
Ska följa med en mini usb laddare. Jag har inte fått grejerna ännu, beräknas att få på fredag så jag vet inte riktigt vad som finns i paketet ännu
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

Re: MC-Navigator; GPS till både bil och hoj

#9 Inlägg av Since-2009 »

adrian_vg skrev:
Hur då seg? Vad är segt? Den är inte långsammare än andra navigerare jag har provat. Den är ju ingen quadcore, om man säger så, men ändå snabbare än de flesta andra jag som sagt provat. Det som är bäst med Zumo 660 är den stora skärmen. Den mindre och billigare GPS:en i Zumo-serien har en alldeles för liten skärm för att vara användbar tycker jag. Det är ju lite av ett primärt mål att kunna se nåt på skärmen medan man kör,, tycker jag.
Seg att räkna ut rutt, bitvis seg i menyerna och inte jättebra respons på skärmen. 550 kändes piggare men med färre funktioner såklart. Med handske tyckte jag nog skärmen fungera bättre på 660 och då var den likvärdig med 550 på den punkten. Kändes inte prisvård helt enkelt för 4000-6000:- beroende på utrustningsnivå.
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: MC-Navigator; GPS till både bil och hoj

#10 Inlägg av adrian_vg »

Since-2009 skrev:Seg att räkna ut rutt, bitvis seg i menyerna och inte jättebra respons på skärmen. 550 kändes piggare men med färre funktioner såklart. Med handske tyckte jag nog skärmen fungera bättre på 660 och då var den likvärdig med 550 på den punkten. Kändes inte prisvård helt enkelt för 4000-6000:- beroende på utrustningsnivå.
Lustigt. Jag tycker den är snabb. 8*) Vad har du använt för GPS:er tidigare som varit snabbare?

Min 660 är uppdaterad med den senaste programvaran. Kanske att det gör skillnad? I vilket fall, jag tycker den är den bästa GPS jag har haft. Betydligt bättre och snabbare än Navigonen jag har i bilen, som inte tål att bli varm och låser sig när solen ligger på, på dess baksida när den sitter i hållaren i vindrutan. :shock:

660:an är en ganska rejäl klump, men tycker att den är värd vartenda öre. Den var något av en investering med tanke på priset, men hittills har den inte lämnat mig i sticket. Det största problemet har varit på lånehojar som inte haft en bra plan yta att sätta fast sugproppshållaren på...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

Re: MC-Navigator; GPS till både bil och hoj

#11 Inlägg av Since-2009 »

adrian_vg skrev: Min 660 är uppdaterad med den senaste programvaran. Kanske att det gör skillnad?
Det är ju det som är saken att jag inte har erfarenhet av GPS enheter tidigare, bara haft att göra med dem i någon bil man lånat eller i telefoner. Jag kollade upp vad marknaden hade att erbjuda och blev då inte helt imponerad om detta ska vara top of the line så att säga =0)

Hur som helst, visst förstår jag att de kanske gör vissa begränsningar för god batteritid etc. men spontant trodde jag utvecklingen hade gått längre än så här. Visst duger den säkert för ändamålet även för mig men jag är inte helt övertygad ännu, någon med god vana av GPS´er vad det verkade som skrev följande häromveckan:

"Enda problemet hittils är 660 som inte riktigt processar i samma hastighet som 550 men det kommer."

Kan ha varit det jag reagerade på och då är det ju frågan om de har eller kommer att få till det.
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: MC-Navigator; GPS till både bil och hoj

#12 Inlägg av adrian_vg »

Since-2009 skrev:Det är ju det som är saken att jag inte har erfarenhet av GPS enheter tidigare, bara haft att göra med dem i någon bil man lånat eller i telefoner. Jag kollade upp vad marknaden hade att erbjuda och blev då inte helt imponerad om detta ska vara top of the line så att säga =0)
Var i Sthlm:s innerstad häromdagen och tror jag förstår vad du menar med seg.

POI-tätheten inne i staden är ganska hög, ställer man sen in GPS:en att visa i 3D-läge blir det lätt segt innan alla vägarna och rutten målas upp på skärmen. Normalt kör jag alltid i 3D-läge och med detaljerad inställning av kartan. I Uppsalatrakten funkar det bra, eftersom saker och ting inte ligger så tätt där. I exvis en storstad som Sthlm får man överväga att ställa ner detaljerna och kanske välja 2D-läge ist om man vill få upp lite fart på manicken.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar