Sida 1 av 4

Vilka lampor rekomenderar ni?

Postat: lör apr 02, 2011 22:16
av M@rtini
Jag köpte nya lampor till hojen, blev de här Osram Nightbreaker Plus.

http://www.osram.com/osram_com/Consumer ... index.html

Mer och bättre ljus skadar ju inte tänkte jag. Tur man inte har så stora händer, var lite meckigt och trångt att komma till. Framförallt halvljus lampan (den översta) var lite besvärlig, både att plocka bort den gamla och få dit den nya.

Re: Vilka lampor rekomenderas?

Postat: sön apr 03, 2011 06:28
av StigH
För mig räckte det att se till att det blev full spänning (och inte "fulspänning") fram till lampan..
10.8V på sockeln är ingen höjdare.

Re: Vilka lampor rekomenderas?

Postat: sön apr 03, 2011 09:27
av Pegaso
StigH skrev:För mig räckte det att se till att det blev full spänning (och inte "fulspänning") fram till lampan..
10.8V på sockeln är ingen höjdare.
Hur gjorde du då?
Jag har inte mätt på min, men jag har hört att det ibland kan vara lite klent så jag tänkte kolla det.

Re: Vilka lampor rekomenderas?

Postat: sön apr 03, 2011 09:40
av Mister
Vad är det för färg på ljuset?

Själv, har jag sen många år tillbaka kört med gula lampor eller blå. Det är inte pga man ser bättre, utan att man har lite "annorlunda" ljus än normala trafikanten så att man, kanske .... syns.

Re: Vilka lampor rekomenderas?

Postat: sön apr 03, 2011 09:50
av StigH
Pegaso skrev:
StigH skrev:För mig räckte det att se till att det blev full spänning (och inte "fulspänning") fram till lampan..
10.8V på sockeln är ingen höjdare.
Hur gjorde du då?
Jag har inte mätt på min, men jag har hört att det ibland kan vara lite klent så jag tänkte kolla det.
Multimeter och sen ska man mäta på sockeln, så nära glödlampan det går!
Dvs -tåten på -på lampan och d:o med +tåten till instrumentet

Spänningsförlusterna finns inte bara på +sidan!

Är man intresserad kan man mäta spänningsskillnaden mellan batteriets -pol och - på lampsockeln.
Allt annat än 0 (noll) är fel.
Kan säga, god plats för överraskningar... :lol:
Samma mätning kan göras på +sidan..

(I mån av tid ska jag, nån gång, presentera hur det ser ut på min VF, reala data alltså hämtade ur verkligheten och lite skisser på hur jag mätt. Kan ju vara lärorikt för en del.)

Re: Vilka lampor rekomenderas?

Postat: sön apr 03, 2011 10:26
av adrian_vg
M@rtini skrev:Jag köpte nya lampor till hojen, blev de här Osram Nightbreaker Plus.
Hur upplever du de nya lamporna? Är lite inne på samma spår som Mister. Tycker mina lampor är lite för mycket av gult stearinljus...

Re: Vilka lampor rekomenderas?

Postat: sön apr 03, 2011 10:54
av Tommy Gsson
Kör med Philips Motovision (tror jag dom heter), som är utvecklad till mc för att synas mer, lite gult / blått i ljuset utan att bli mindre ljusflöde som färgade lampor har.
Höll tyvvär inte för >17,7v när regulatorn gick sönder, men fick en ny på garantin!
Jättebra ljus med min stora reflektor, och dom jag åkt med säger att jag syns bra.
T.

Re: Vilka lampor rekomenderas?

Postat: sön apr 03, 2011 12:50
av Maciver
Jag kör med dessa, http://www.xenonkungen.se/halogen.htm , Ett mycket vitare sken. Nu har jag inte kört i mörker än men jag har höga förhoppningar.

Om man nu mäter att man har spänningsfall på linan (vilket verkar som mer regel än undantag) byter man då ut kablarna i stammen eller vad gör man? Med tanke på att det går från ljusväxlaren.

Re: Vilka lampor rekomenderas?

Postat: sön apr 03, 2011 13:16
av Pegaso
StigH skrev: Multimeter och sen ska man mäta på sockeln, så nära glödlampan det går!
Dvs -tåten på -på lampan och d:o med +tåten till instrumentet

Spänningsförlusterna finns inte bara på +sidan!

Är man intresserad kan man mäta spänningsskillnaden mellan batteriets -pol och - på lampsockeln.
Allt annat än 0 (noll) är fel.
Kan säga, god plats för överraskningar... :lol:
Samma mätning kan göras på +sidan..

(I mån av tid ska jag, nån gång, presentera hur det ser ut på min VF, reala data alltså hämtade ur verkligheten och lite skisser på hur jag mätt. Kan ju vara lärorikt för en del.)
Har nog koll på hur man mäter men vad gör man om det visar sig att spänningen fram till lampan är för klen? Grövre kabel? Har hört nåt om att man kan koppla via relä, men inte riktigt fattat hur.

Re: Vilka lampor rekomenderas?

Postat: sön apr 03, 2011 13:21
av Tommy Gsson
Pegaso skrev:Har nog koll på hur man mäter men vad gör man om det visar sig att spänningen fram till lampan är för klen? Grövre kabel? Har hört nåt om att man kan koppla via relä, men inte riktigt fattat hur.
Finns ett enkelt sätt med ett kit från adrians favoritbutik.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... alkastare/
Passar bra för er med dubbla lampor också.
T.

Re: Vilka lampor rekomenderas?

Postat: sön apr 03, 2011 14:00
av StigH
Tommy Gsson skrev:Finns ett enkelt sätt med ett kit från adrians favoritbutik.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... alkastare/
Passar bra för er med dubbla lampor också.
T.
Funkar inte om man inte vet vad man gör..
Spänningsfall kan finnas både på + och minussidan..
Kitet hjälper bara mot fel i +linan..

Re: Vilka lampor rekomenderas?

Postat: sön apr 03, 2011 14:47
av Tommy Gsson
StigH skrev:
Tommy Gsson skrev:Finns ett enkelt sätt med ett kit från adrians favoritbutik.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... alkastare/
Passar bra för er med dubbla lampor också.
T.
Funkar inte om man inte vet vad man gör..
Spänningsfall kan finnas både på + och minussidan..
Kitet hjälper bara mot fel i +linan..
Ja, man kan ju råka skruva jordledningen i plasten och då lyser det ju inte. 8)
För att alla ska lyckas så kompletterar jag med en liten instruktion, förläng kablarna som ska jordas så att dom räcker ända till batteriet och skruva dom på MINUSpolen på batteriet.
Bättre så?
T.

Re: Vilka lampor rekomenderas?

Postat: sön apr 03, 2011 15:17
av StigH
Tommy Gsson skrev:
StigH skrev:
Tommy Gsson skrev:Finns ett enkelt sätt med ett kit från adrians favoritbutik.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... alkastare/
Passar bra för er med dubbla lampor också.
T.
Funkar inte om man inte vet vad man gör..
Spänningsfall kan finnas både på + och minussidan..
Kitet hjälper bara mot fel i +linan..
Ja, man kan ju råka skruva jordledningen i plasten och då lyser det ju inte. 8)
För att alla ska lyckas så kompletterar jag med en liten instruktion, förläng kablarna som ska jordas så att dom räcker ända till batteriet och skruva dom på MINUSpolen på batteriet.
Bättre så?
T.
Nä...
Ramen och motorn är bättre jordledningar än den tunn kopparkabel som dessutom är onödig...
Bättre är att se till att belysningen och acken är bra jordad i motorn och att det inte går ström i styrlagren (en dödssynd! Har sett såna exempel. Rena döden för lagren)
Dvs att strålkastaren är i god kontakt med motorn.
Allt detta är enkelt uppmätbart.
Vi som haft hojar/bilar med 6V-system kan alla knep för att återfå alla förlorade millivolter.! :mrgreen:

Re: Vilka lampor rekomenderas?

Postat: sön apr 03, 2011 15:30
av Maciver
Räcker det med att mäta på lampkontakten? Alltså dra ur kontakten och sätta mätstickorna i vars en kabel? eller ska man konstuera "kabelförlängare" så man mäter en kabel i taget?

Känns som det blev lite krångligt men jag hoppas ni förstår

Re: Vilka lampor rekomenderas?

Postat: sön apr 03, 2011 15:41
av StigH
Maciver skrev:Räcker det med att mäta på lampkontakten? Alltså dra ur kontakten och sätta mätstickorna i vars en kabel? eller ska man konstuera "kabelförlängare" så man mäter en kabel i taget?

Känns som det blev lite krångligt men jag hoppas ni förstår
Nä...
Spänningen ska du mäta med lampan tänd.
Ena mätspetsen på + den andra på minus (på lampan)
Inga andra alternativ !
Spänning kan finnas, men det behöver därför ändå inte gå att ta ut "ström". Ohms lag

(Tycks som om snabbkursen i Stigs "Enkel elteknik för hojåkare" är av nöden att ta fram. NU!...)