Vilka lampor rekomenderar ni?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: Vilka lampor rekomenderar ni?
vad kör ni för watt? Om det ger rätt när man mäter mer multimeter
ska de ge typ 12.8?
55/100?
55/60?
tänkte byta mina lampor
men det är ett jädra bra lyse på vfr800(kör med dubbla 100w), kört med andra hojar som har mkt dåligt ljus
ska de ge typ 12.8?
55/100?
55/60?
tänkte byta mina lampor
men det är ett jädra bra lyse på vfr800(kör med dubbla 100w), kört med andra hojar som har mkt dåligt ljus
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
Re: Vilka lampor rekomenderar ni?
Jag kör 55/60w, tror det är osram 30% mer ljus. Vet ej livslängd men dom har suttit där ett tag nu och ger bra ljus.
Det jag undviker är just 100w lampor då dom riskerar att överhetta reflektorn så man förstör den.
Det jag undviker är just 100w lampor då dom riskerar att överhetta reflektorn så man förstör den.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vilka lampor rekomenderar ni?
Samma här, Osram Night Breaker. Har bara haft dem i nån månad.Donner skrev:Jag kör 55/60w, tror det är osram 30% mer ljus. Vet ej livslängd men dom har suttit där ett tag nu och ger bra ljus.
Det jag undviker är just 100w lampor då dom riskerar att överhetta reflektorn så man förstör den.
På min gamla BMW R100RS hade jag en 100-wattare i. Innan jag upptäckte och bytte ut den, hade jag allsköns ladd- och batteriproblem. Elsystemet verkade inte palla med det. Dessutom blev hela fronten på kåpan överhettad, precis som Donner skriver...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Vilka lampor rekomenderar ni?
Problemet är att reflektorn är av plast och värmen gör att den blir matt och förlorar sin glans vilket medför sämre ljus och en klar 2:a på bilprovningen. Har tyvärr sett detta på många bilar. Är såklart inte lika vanligt på mc då dom oftast rullar färre mil.
Då VFR har dubbla reflektorer så tycker jag att man får ganska bra ljus med 55/60w lampor.
Då VFR har dubbla reflektorer så tycker jag att man får ganska bra ljus med 55/60w lampor.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
Re: Vilka lampor rekomenderar ni?
kör just nu med Xenonkungens "xenonlook"- bryter rätt bra i mörkret. Bättre än mina gamla i vart fall.
Re: Vilka lampor rekomenderar ni?
Köpte xenonlook på e-bay, billigt från Kina ....ja det gav ett riktigt snyggt ljus i en vecka sen gick den ena lampan sönder därav mina osram nu som förhoppningsvis är lite bättre.Maciver skrev:kör just nu med Xenonkungens "xenonlook"- bryter rätt bra i mörkret. Bättre än mina gamla i vart fall.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Vilka lampor rekomenderar ni?
Jag har bi-xenon plus H7 på helljus på bilen = Kanonljus på både hel och halv.Jimmy.S skrev:Men Audi har inte bäst ljus som standard i bilarna, halvlus är ok men hel är för klent,(pratar bi-xenon nu), många kunder som framförallt har kört saab eller volvo upplever det som en försämring.
Jag har inte riktigt fattat hur bi-xenon funkar, men vad jag har förstått så är det reflektorn eller nåt som ställer om sig eftersom man inte kan tända och släcka xeononlampor som med halogen. Jag har iaf noterat att om jag tänder ljuset i garaget (ingen vind och andra störande ljud) så här man en del surr och klonk där fram, men det ska visst vara så
Det där med LED daylight verkar vara intressant.
Jag har 100w på hojen, t.o.m. 2x100w på hel och 55w+90w på halv = Inga problem, men jag har det relästyrt.adrian_vg skrev:Samma här, Osram Night Breaker. Har bara haft dem i nån månad.Donner skrev:Jag kör 55/60w, tror det är osram 30% mer ljus. Vet ej livslängd men dom har suttit där ett tag nu och ger bra ljus.
Det jag undviker är just 100w lampor då dom riskerar att överhetta reflektorn så man förstör den.
På min gamla BMW R100RS hade jag en 100-wattare i. Innan jag upptäckte och bytte ut den, hade jag allsköns ladd- och batteriproblem. Elsystemet verkade inte palla med det. Dessutom blev hela fronten på kåpan överhettad, precis som Donner skriver...
Ett litet problem som uppstod var som vanligt svagaste länken. Kabeln från reläerna till lampornas kontaktstycken var för klena och smälte, men det är nu åtgärdat med rejälare grejer.
Däremot kanske detta system inte rekommenderas på moderna hojar med plastreflektorer/glas. "Ödlan" har dubbla Cibie 5 3/4" insatser med metallreflektorer och det är "skogsbrand" när jag tänder hel.
Fördel... Bilisterna blir jättesnälla, speciellt när dom tror att jag kör på hel med 55+90 och blinkar och får tillbaka 2x100
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vilka lampor rekomenderar ni?
Det är en elektromagnet som drar en "skymmare" fram och tillbaka för elektroden, så att olika fält i reflektorn aktiveras. Samma på min bixenonkittade grönviffer.Tyrannosaurus skrev:Jag har iaf noterat att om jag tänder ljuset i garaget (ingen vind och andra störande ljud) så här man en del surr och klonk där fram, men det ska visst vara så
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Vilka lampor rekomenderar ni?
på dom eftermonterade h4 xenon är det en kapsel som vrider sig/åker bakåt, på audi är det en mekanism i strålkastaren som ändrar ljusbild genom att "skugga" på rätt ställe, en plåt som lyfter ljusbilden sas, där är lampan bara en lampaadrian_vg skrev:Det är en elektromagnet som drar en "skymmare" fram och tillbaka för elektroden, så att olika fält i reflektorn aktiveras. Samma på min bixenonkittade grönviffer.Tyrannosaurus skrev:Jag har iaf noterat att om jag tänder ljuset i garaget (ingen vind och andra störande ljud) så här man en del surr och klonk där fram, men det ska visst vara så
Re: Vilka lampor rekomenderar ni?
Intressanta inlägg om Xenon!
Jag har xenonkonventerat min VFR -06 på halv och helljus.
Det är grymt mycket bättre än original. Oavsett vad lagen säger så anser jag att jag INTE att jag bländar folk. Däremot syns jag mer på vägarna då xenonljuset utmärker sig mer än det gula vanliga.
Vi har testat med att mötas med olika personer. Även testat full acceleration och det bländar INTE. Det vi dock kom fram till var att Xenon inte sprider sig lika mycket som vanligt halvljus utan man ser exakt vart den slutar lysa.
Dom flesta hojåkare kör ju med helljus på hela tiden i alla fall?
Sen förstår jag inte hur det skulle vara så himla mycket bättre med nivåreglering. Alla nya moderna bilar man möter "bländas" man ju av hela tiden så fort vägen svänger eller går över ett backkrön.
Jag har själv en sprillans Volvo V60 med xenon och kurvljus. Jag "bländar" folk hela tiden i kurvor och sånt.
OT: Nya lagar från EU har försämrat trafiksäkerheten i Sverige. Numera behöver man inte ha på halvljus eller något ljus bakåt öht under dagstid. Gäller personbil. Osäker på MC.
Jag har xenonkonventerat min VFR -06 på halv och helljus.
Det är grymt mycket bättre än original. Oavsett vad lagen säger så anser jag att jag INTE att jag bländar folk. Däremot syns jag mer på vägarna då xenonljuset utmärker sig mer än det gula vanliga.
Vi har testat med att mötas med olika personer. Även testat full acceleration och det bländar INTE. Det vi dock kom fram till var att Xenon inte sprider sig lika mycket som vanligt halvljus utan man ser exakt vart den slutar lysa.
Dom flesta hojåkare kör ju med helljus på hela tiden i alla fall?
Sen förstår jag inte hur det skulle vara så himla mycket bättre med nivåreglering. Alla nya moderna bilar man möter "bländas" man ju av hela tiden så fort vägen svänger eller går över ett backkrön.
Jag har själv en sprillans Volvo V60 med xenon och kurvljus. Jag "bländar" folk hela tiden i kurvor och sånt.
OT: Nya lagar från EU har försämrat trafiksäkerheten i Sverige. Numera behöver man inte ha på halvljus eller något ljus bakåt öht under dagstid. Gäller personbil. Osäker på MC.
VFR 800 VTEC 2006 Xenon PC5 | VFR 750 1991 - Såld
Sv: Vilka lampor rekomenderar ni?
Att man inte behöver ha baklyktorna tända vid tillräckligt dagsljus är väl för att det ska vara lättare att se bromsljusen på framförvarande (har jag fått för mig). Men du måste väl fortfarande ha NÅT ljus tänt framåt, dimljus, varselljus eller halvljus (som tidigare)??feffe skrev: OT: Nya lagar från EU har försämrat trafiksäkerheten i Sverige. Numera behöver man inte ha på halvljus eller något ljus bakåt öht under dagstid. Gäller personbil. Osäker på MC.
Eller är jag, som vanligt, ute och reser nu??
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
Re: Vilka lampor rekomenderar ni?
Har du besiktat hojen med Xenon i??feffe skrev:Intressanta inlägg om Xenon!
Jag har xenonkonventerat min VFR -06 på halv och helljus.
Det är grymt mycket bättre än original. Oavsett vad lagen säger så anser jag att jag INTE att jag bländar folk. Däremot syns jag mer på vägarna då xenonljuset utmärker sig mer än det gula vanliga.
Vi har testat med att mötas med olika personer. Även testat full acceleration och det bländar INTE. Det vi dock kom fram till var att Xenon inte sprider sig lika mycket som vanligt halvljus utan man ser exakt vart den slutar lysa.
Dom flesta hojåkare kör ju med helljus på hela tiden i alla fall?
Sen förstår jag inte hur det skulle vara så himla mycket bättre med nivåreglering. Alla nya moderna bilar man möter "bländas" man ju av hela tiden så fort vägen svänger eller går över ett backkrön.
Jag har själv en sprillans Volvo V60 med xenon och kurvljus. Jag "bländar" folk hela tiden i kurvor och sånt.
OT: Nya lagar från EU har försämrat trafiksäkerheten i Sverige. Numera behöver man inte ha på halvljus eller något ljus bakåt öht under dagstid. Gäller personbil. Osäker på MC.
Re: Vilka lampor rekomenderar ni?
Jo det är väl tanken. Jag tycker det är helt idiotiskt för när det är lite muggigt ute eller regnar som fan så det kan det vara skitsvårt och se en mörk bil.Pegaso skrev: Att man inte behöver ha baklyktorna tända vid tillräckligt dagsljus är väl för att det ska vara lättare att se bromsljusen på framförvarande (har jag fått för mig). Men du måste väl fortfarande ha NÅT ljus tänt framåt, dimljus, varselljus eller halvljus (som tidigare)??
Eller är jag, som vanligt, ute och reser nu??
Det måste vara någon lampa framåt typ nya led belysningar osv. Tanken är väl god men inte alla bilars ljus som syns bra alls. Syns ju bättre med halvljus???
Skumt att skaffa mer teknik för av/på stänging mm. Det enda positiva är väl att man sparar på halvljuslamporna då.
Nej självklart inteMaciver skrev: Har du besiktat hojen med Xenon i??
VFR 800 VTEC 2006 Xenon PC5 | VFR 750 1991 - Såld
Re: Vilka lampor rekomenderas?
Ca. 16 månader, eller 1700 mil höll Osram Night Breaker lampan jag hade som halvljus. Så idag bytade jag också till de här http://www.xenonkungen.com/se/article.p ... &grp=81920,. De var inte så dyra och ger bra ljus, återstår bara att se vad de har för livslängd.M@rtini skrev:Men om dom går sönder direkt, eller inte håller så länge som utlovas lär ni höra det.
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90
Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90
Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!