Stålomspunna bromsslangar till VFR800Fi '98-01

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Stålomspunna bromsslangar till VFR800Fi '98-01

#16 Inlägg av adrian_vg »

Maciver skrev:
adrian_vg skrev:
Maciver skrev:Hade samma pris till min, undrar om det kan stämma???
Från Nilssons MC?
Nä, från den där firman i uppsala på L.
Klart det stämmer, står ju så i deras katalog. Varför skulle det inte stämma?? :?:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Stålomspunna bromsslangar till VFR800Fi '98-01

#17 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tips: http://www.nbmhydraulic.com

Dom tillverkar slangarna själva (mycket bra kvalitet), monterar nipplar, ibland medan man väntar och har vettiga priser.

En fördel är att man då kan konfigurera hojen själv. På många hojar som har tre slangar fram med en splitter under styrhuvudet kan man rationallisera bort en slang och köra dubbla hela vägen. Det är bara att sanerat splittern och flytta upp dubbelbanjon. På köpet får man ännu bättre bromsar.

Längd? Antingen tar man med/mäter originalslangarna eller om man inte vill tar loss i förväg/konfigurera själv så kan man mäta med t.ex. en elkabel. Tänk bara på att kompensera för fjädringsväg, styrvridning mm.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Stålomspunna bromsslangar till VFR800Fi '98-01

#18 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:En fördel är att man då kan konfigurera hojen själv. På många hojar som har tre slangar fram med en splitter under styrhuvudet kan man rationallisera bort en slang och köra dubbla hela vägen. Det är bara att sanerat splittern och flytta upp dubbelbanjon. På köpet får man ännu bättre bromsar.
Det är så det är monterat på grönviffern - med två slangar rakt upp till huvudbromscylindern på styret direkt från vardera oket.

Tyrannosaurus skrev:Längd? Antingen tar man med/mäter originalslangarna eller om man inte vill tar loss i förväg/konfigurera själv så kan man mäta med t.ex. en elkabel. Tänk bara på att kompensera för fjädringsväg, styrvridning mm.
Det är lite mer komplicerat än så på VFR800 pga DCBS:en. 8-(
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Hulk
Donator 2012
Inlägg: 142
Blev medlem: lör maj 26, 2007 13:58
Ort: Sörmland

Re: Stålomspunna bromsslangar till VFR800Fi '98-01

#19 Inlägg av Hulk »

Tycker det låter lite dyrt i alla fall :roll:
Jag bytte för några år sedan för att jag tyckte orginalen såg "sunkiga" ut (eller så använde jag det argumentet för att motivera ett helt onödigt inköp)
Jag letade lite på eBay och köpte ett kitt med färdiga slangar, nipplar och packningar till min årsmodell (fram + bak) liknande detta kit på eBay.co.uk.
Med frakt ligger detta på ~720 SEK och jag tror jag betalade 500-600 för mina.

Själv märkte jag ingen större skillnad, lite kanske .. men oljebytet skadade nog inte heller :wink:
Slangarna passade i alla fall perfekt och var enkla att montera.
8)
VFR750-95

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Stålomspunna bromsslangar till VFR800Fi '98-01

#20 Inlägg av Donner »

Hulk skrev:Tycker det låter lite dyrt i alla fall :roll:
Jag bytte för några år sedan för att jag tyckte orginalen såg "sunkiga" ut (eller så använde jag det argumentet för att motivera ett helt onödigt inköp)
Jag letade lite på eBay och köpte ett kitt med färdiga slangar, nipplar och packningar till min årsmodell (fram + bak) liknande detta kit på eBay.co.uk.
Med frakt ligger detta på ~720 SEK och jag tror jag betalade 500-600 för mina.

Själv märkte jag ingen större skillnad, lite kanske .. men oljebytet skadade nog inte heller :wink:
Slangarna passade i alla fall perfekt och var enkla att montera.
8)
Jo men det är lite skillnad med kombibromsar, är lite fler slangar än till din hoj därför är dom så dyra.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Stålomspunna bromsslangar till VFR800Fi '98-01

#21 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:Jo men det är lite skillnad med kombibromsar, är lite fler slangar än till din hoj därför är dom så dyra.
Nio slangbitar till DCBS:en, eller var det fler?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Stålomspunna bromsslangar till VFR800Fi '98-01

#22 Inlägg av Donner »

adrian_vg skrev:
Donner skrev:Jo men det är lite skillnad med kombibromsar, är lite fler slangar än till din hoj därför är dom så dyra.
Nio slangbitar till DCBS:en, eller var det fler?
Tror det var 9 ja. Jag tycker min är helt okej nu med ny vätska, nya belägg och andra handtag. På fightern är det stålomspunnet och jag kan säga att man är inte stöddig när man gjort en framhjulslåsning i 70km/h :roll:
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Stålomspunna bromsslangar till VFR800Fi '98-01

#23 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:Tror det var 9 ja. Jag tycker min är helt okej nu med ny vätska, nya belägg och andra handtag. På fightern är det stålomspunnet och jag kan säga att man är inte stöddig när man gjort en framhjulslåsning i 70km/h :roll:
Jag är fortfarande inte helt nöjd. Gjorde bara en ful-luftning och byte i främre kretsen och väntade med bakre. Kanske det som spökar för mig.

Var bra i början, men är småsvampigt nu igen. Gamla vätskan och bubblorna från bakre kretsen har väl vandrat fram igen... Semester om en knapp månad. Då ska hela bromseriet bytas vätska på och luftas.

Är inte nöjd med beläggen fram heller. De tar dåligt i stadstrafik, och gnisslar dessutom. De funkar mycket bättre på bana när de blivit uppvärmda. :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Stålomspunna bromsslangar till VFR800Fi '98-01

#24 Inlägg av Donner »

adrian_vg skrev:
Donner skrev:Tror det var 9 ja. Jag tycker min är helt okej nu med ny vätska, nya belägg och andra handtag. På fightern är det stålomspunnet och jag kan säga att man är inte stöddig när man gjort en framhjulslåsning i 70km/h :roll:
Jag är fortfarande inte helt nöjd. Gjorde bara en ful-luftning och byte i främre kretsen och väntade med bakre. Kanske det som spökar för mig.

Var bra i början, men är småsvampigt nu igen. Gamla vätskan och bubblorna från bakre kretsen har väl vandrat fram igen... Semester om en knapp månad. Då ska hela bromseriet bytas vätska på och luftas.

Är inte nöjd med beläggen fram heller. De tar dåligt i stadstrafik, och gnisslar dessutom. De funkar mycket bättre på bana när de blivit uppvärmda. :?
Ja ta och lufta allt ordentligt och se över dina belägg, blev skillnad på min efter klossbyte. Vad för märke som satt på innan vet jag inte men jag satte dit original nu.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Skriv svar