Ladda mobil eller annan elektronisk utrustning?

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Ladda mobil eller annan elektronisk utrustning?

#1 Inlägg av Maciver »

Satt och surfade lite och hittade denna prylen.

I några andra trådar diskuteras ibland hur och var man satt sitt 12 v uttag. Vet inte om denna löser problemet men den ser onekligen bättre ut än ett stort 12 v uttag.

Bild
Här läser du om den: http://www.bikehps.com/acatalog/USB_Chargers.html
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Ladda mobil eller anna elektronisk utr?

#2 Inlägg av HondaHasse »

Blev lite dyrt innan det är hemma Sverige, £47.89 = 535 svenska nödmynt

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Ladda mobil eller anna elektronisk utr?

#3 Inlägg av Maciver »

HondaHasse skrev:Blev lite dyrt innan det är hemma Sverige, £47.89 = 535 svenska nödmynt
Ibland har inte utseendet något pris. ;P
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: Ladda mobil eller anna elektronisk utr?

#4 Inlägg av Conseal »

Najs .. nästan något man måste ha faktiskt
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Ladda mobil eller anna elektronisk utr?

#5 Inlägg av StigH »

Conseal skrev:Najs .. nästan något man måste ha faktiskt
Dom pryttlarna ser inte så fuktsäkra ut.. :cry:
Men det kommer ju en tid då "fukten" försvinner... :mrgreen:
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: Ladda mobil eller anna elektronisk utr?

#6 Inlägg av Conseal »

StigH skrev:
Conseal skrev:Najs .. nästan något man måste ha faktiskt
Dom pryttlarna ser inte så fuktsäkra ut.. :cry:
Men det kommer ju en tid då "fukten" försvinner... :mrgreen:
Eller så säkrar man med krympslang ;)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Ladda mobil eller anna elektronisk utr?

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

Maciver skrev:Satt och surfade lite och hittade denna prylen.

I några andra trådar diskuteras ibland hur och var man satt sitt 12 v uttag. Vet inte om denna löser problemet men den ser onekligen bättre ut än ett stort 12 v uttag.
Har tittat på den här tråden ett par gånger och funderat på vad det egentligen är...
Min grundreaktion är att det ser ut som väldigt mycket sladdar för att ladda en mobil :o

Själv laddar jag mobilen via cigguttaget i bilen eller det mindre cigguttaget på hojen eller hemma med 220V.
Har man datorn med sig så lär den behöva laddas långt innan man behöver ladda mobilen och 12V laddare till datorer är svettdyra, så det skulle vara en grej om någon kom på en enkel dataladdare så att man t.ex. kunde använda 12V laddaren till mobben även till datorn på något sätt.

Nyare mobiler har föresten universalladdare via mini-USB.
Jo jag har en stenåldesmobil Nokia 6310i, men jag håller mig något sånär uppdaterad på vad som finns även om min gamling är förbannat bra och går fortfarande på originalbatteriet som följde med luren. Det klarar iofs inte två veckor längre utan "bara" 3-4 dagar, men det är helt ok på ett 5-6 år gammalt batteri som har blivit laddat ett antal gånger.

Var föresten inne i en 3-butik när dom gjorde reklam för att dom ville köpa gamla mobiler, typ "tegelstenar" och liknande. Så jag gick dit med min gamla men fullt fungerande Nokia 2110i med originalförpackning, laddare, 12V laddare och väska.
Expediten: "Den är för gammal, vi vill ha 3G telefoner".
Jag: "Men varför skriver ni då i reklamen att ni vill köpa gamla telefoner när ni egentligen vill köpa nya telefoner?"
Expediten: Inget svar.
På kul tog jag även kontakt med 3:s kundtjänst och frågade och gav samma argument. Resultat: Inget vettigt svar där heller.
Så det där med Mobilpengar.se är bara bluff d.v.s. om man inte är intresserad av att köpa en ny mobil dyrt, sälja den billigt till dom för att dom ska kunna sälja den dyrt igen :roll:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Ladda mobil eller anna elektronisk utr?

#8 Inlägg av Ajax »

Tyrannosaurus skrev: Själv laddar jag mobilen via cigguttaget i bilen eller det mindre cigguttaget på hojen eller hemma med 220V.
Måste bara kolla här... är cigguttaget på hojen också standard? Börjar bli lite osäker med tanke på att du såna moderniteter som kardan och automatisk återgång av blinkers på tyrannosauren och då är den ju inte direkt nyköpt längre. ;)
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Ladda mobil eller anna elektronisk utr?

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

Ajax skrev:
Tyrannosaurus skrev:Själv laddar jag mobilen via cigguttaget i bilen eller det mindre cigguttaget på hojen eller hemma med 220V.
Måste bara kolla här... är cigguttaget på hojen också standard? Börjar bli lite osäker med tanke på att du såna moderniteter som kardan och automatisk återgång av blinkers på tyrannosauren och då är den ju inte direkt nyköpt längre. ;)
Nä det är inte standard utan jag har satt dit det själv, men det är ingen större operation att fixa ett sånt. Själv har jag gömt mitt inne i kåpan.

Jag vet faktiskt inte varför inte fler hojar har automatisk återgående blinkers. Det verkar vara ett skottsäkert system och har hittills efter >20 år aldrig tiltat.
Det är lite som med andra smarta lösningar Honda hade tidigare men tagit bort. Som exempel hade bl.a. CBX750F, XLV750R m.fl. hydrauliska ventillyftare som hängde med över 10.000 rpm och funkade, med det har man också avskaffat.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Ladda mobil eller anna elektronisk utr?

#10 Inlägg av tersan »

Tyrannosaurus skrev:[Själv laddar jag mobilen via cigguttaget i bilen eller det mindre cigguttaget på hojen eller hemma med 220V.
Har man datorn med sig så lär den behöva laddas långt innan man behöver ladda mobilen och 12V laddare till datorer är svettdyra, så det skulle vara en grej om någon kom på en enkel dataladdare så att man t.ex. kunde använda 12V laddaren till mobben även till datorn på något sätt.
12V-adapter till en bärbar dator kostar några hundralappar för enklare modell, och bortåt 500 för en bättre. Inte så farligt om man har behov av det. Det borde gå att bygga nån adapter så du kan använda den till att ladda nallen också.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Ladda mobil eller annan elektronisk utrustning?

#11 Inlägg av vroom »

Smart fäste till ciguttag hittade jag på VFRD där en TriumphTraitor tydligen tillverkar på beställning. Men hur beställa? Kostar endast CAD 19.50+ frakt..https://www.vfrdiscussion.com/index.php ... t-bracket/
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Skriv svar