Köpa Power Commander-kit

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#16 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:Man tar inte bort katen på bilen för då går den inte igenom en besiktning, samt är man lite miljövän så låter man den sitta.
På hojen så kan man nog säga att den rullar betydligt färre mil per år samt att du kan få ett märkbar effekthöjning samt annat ljud i hojen.
Dock är man kanske inte så miljövänlig :roll:

Allvarligt talat så har jag funderat på att plocka ut innehållet ur min kat. :oops:
Mäter man inte avgasvärdena på mc?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#17 Inlägg av Donner »

adrian_vg skrev:
Mäter man inte avgasvärdena på mc?
Inte på besiktning, bara ljudnivå om besiktningsmannen tycker det låter för mycket.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#18 Inlägg av Mister »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:Om ingen av mappningarna som finns tillgängliga på PC-sajten stämmer med sliponet man själv har, är det en bra approximation att ta ett annat system?

För VFR 98-01, verkar det inte finnas någon mappning där man har både ett "race"-slipon, ett öppnare luftfilter samt ingen O2-eliminator.

Vad är tänket där? Hur väljer man?

Kan man ladda in PC2-mappningar till en PC3?

Och vad anser ni om O2-eliminatorerna? Det jag har läst mig till, verkar vara att eliminatorn inte är nödvändig om man inte behöver hundraprocentig kontroll över mappningen - det funkar bra ändå, samtidigt som motorn går lite snålare/mer ekonomiskt runt 5000rpm.

Jag vill gärna ha katalysatorn kvar av miljöskäl. Eventuell effektvinst man får om man river ur den, är i mitt tycke inte värt pengarna - för lite pang för pengarna sas.
En standardmappning är ju per definition fel, så att välja nåt som är snarlikt kan ju funka lika bra... eller bättre/sämre...

o2-eliminator har jag inte riktigt förstått vitsen med, men jag är ju en förgasarmänniska... (när det gäller hoj. På bil skruvar jag glatt med insprut, men av någon anledning tänker många helt annorlunda när det kommer till hoj. Varför i h-e tar man t ex bort katen på en hoj, när man inte ens kommer på tanken att göra det på bilen?)
Fi lampan lyser pga den går i en stängd loop o den bryggas då,om jag inte minns fel med 15ohms motstånd (info från nån utländs vfr sida)

Bänkning btw, har jag fått pris på 2500 hos markusen i Halmstad....men tillsammans med pc så drar det iväg lite...

adrian_vg skrev:
Donner skrev:Man tar inte bort katen på bilen för då går den inte igenom en besiktning, samt är man lite miljövän så låter man den sitta.
På hojen så kan man nog säga att den rullar betydligt färre mil per år samt att du kan få ett märkbar effekthöjning samt annat ljud i hojen.
Dock är man kanske inte så miljövänlig :roll:

Allvarligt talat så har jag funderat på att plocka ut innehållet ur min kat. :oops:
Mäter man inte avgasvärdena på mc?
Nix 8)

Kommer själv utföra denna operaton o skaffa fram lite "gömda" hästar
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#19 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:Fi lampan lyser pga den går i en stängd loop o den bryggas då,om jag inte minns fel med 15ohms motstånd (info från nån utländs vfr sida)
Men enl PC-sajten var en O2-eliminator inte nödvändig. Skippar man den, kommer FI-lampan att lysa hela tiden, alt att motorn inte startar?
Mister skrev:Kommer själv utföra denna operaton o skaffa fram lite "gömda" hästar
Med bänkning? Är nyfiken på hur mycket mer du får isf. På papper alltså, inte en känsla av att "det går mycket fortare nu". ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#20 Inlägg av tersan »

Mister skrev:
tersan skrev:o2-eliminator har jag inte riktigt förstått vitsen med, men jag är ju en förgasarmänniska... (när det gäller hoj. På bil skruvar jag glatt med insprut, men av någon anledning tänker många helt annorlunda när det kommer till hoj. Varför i h-e tar man t ex bort katen på en hoj, när man inte ens kommer på tanken att göra det på bilen?)
Fi lampan lyser pga den går i en stängd loop o den bryggas då,om jag inte minns fel med 15ohms motstånd (info från nån utländs vfr sida)
Aha, det är rent bonntrim alltså? Sånt där slutade man ju med på bilsidan för många år sen, även om en del fulchip fortfarande förekommer.

Men det är klart, med tanke på vad en Power Commander kostar så ska man väl inte förvänta sig mer... :wink:

En bättre lösning vore ju en bredbandslambda och en riktig mappning.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#21 Inlägg av Mister »

tersan skrev:
Mister skrev:
tersan skrev:o2-eliminator har jag inte riktigt förstått vitsen med, men jag är ju en förgasarmänniska... (när det gäller hoj. På bil skruvar jag glatt med insprut, men av någon anledning tänker många helt annorlunda när det kommer till hoj. Varför i h-e tar man t ex bort katen på en hoj, när man inte ens kommer på tanken att göra det på bilen?)
Fi lampan lyser pga den går i en stängd loop o den bryggas då,om jag inte minns fel med 15ohms motstånd (info från nån utländs vfr sida)
Aha, det är rent bonntrim alltså? Sånt där slutade man ju med på bilsidan för många år sen, även om en del fulchip fortfarande förekommer.

Men det är klart, med tanke på vad en Power Commander kostar så ska man väl inte förvänta sig mer... :wink:

En bättre lösning vore ju en bredbandslambda och en riktig mappning.
Gah, mindes tokfel när det gäller ohm.
Googlade o fann sidan igen där det här snackas om detta del. http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... iminators/

Visst, haltar mc-insprutning lite efter i utvecklingen jmf med bilsidan :?
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

Re: Köpa Power Commander-kit

#22 Inlägg av Pegaso »

Plockar upp den här tråden igen då jag blivit sugen på en powecommander.

Med risk för att framstå som korkad, men jag fattar inte riktigt.
Behöver jag O2-eliminator till en -98?

Antar att det är PC3 som gäller då PC5 inte verkar funka till preVTEC.

Några nackdelar med att köpa direkt från USA, eller eventuellt UK? Typ annorlunda mjukvara eller liknande, kanske.

Annat bra_att_veta?

Givetvis ska den i så fall mappas. Tips på var man gör det i Södermanland eller Stockholm?
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Användarvisningsbild
Fransson
Donator 2011
Inlägg: 379
Blev medlem: tis apr 10, 2007 18:13
Ort: hamneda.

Re: Köpa Power Commander-kit

#23 Inlägg av Fransson »

Pegaso skrev:Plockar upp den här tråden igen då jag blivit sugen på en powecommander.

Med risk för att framstå som korkad, men jag fattar inte riktigt.
Behöver jag O2-eliminator till en -98?

Antar att det är PC3 som gäller då PC5 inte verkar funka till preVTEC.

Några nackdelar med att köpa direkt från USA, eller eventuellt UK? Typ annorlunda mjukvara eller liknande, kanske.

Annat bra_att_veta?

Givetvis ska den i så fall mappas. Tips på var man gör det i Södermanland eller Stockholm?
Pc2 är det som gäller till 98-99 pc3 är först på -00 och framåt
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

Re: Köpa Power Commander-kit

#24 Inlägg av Pegaso »

Fransson skrev:
Pegaso skrev:Plockar upp den här tråden igen då jag blivit sugen på en powecommander.

Med risk för att framstå som korkad, men jag fattar inte riktigt.
Behöver jag O2-eliminator till en -98?

Antar att det är PC3 som gäller då PC5 inte verkar funka till preVTEC.

Några nackdelar med att köpa direkt från USA, eller eventuellt UK? Typ annorlunda mjukvara eller liknande, kanske.

Annat bra_att_veta?

Givetvis ska den i så fall mappas. Tips på var man gör det i Södermanland eller Stockholm?
Pc2 är det som gäller till 98-99 pc3 är först på -00 och framåt
Säker på det? Hittade PC3 specad för 98-99 på eBay.
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Användarvisningsbild
Fransson
Donator 2011
Inlägg: 379
Blev medlem: tis apr 10, 2007 18:13
Ort: hamneda.

Re: Köpa Power Commander-kit

#25 Inlägg av Fransson »

Pegaso skrev:
Fransson skrev:
Pegaso skrev:Plockar upp den här tråden igen då jag blivit sugen på en powecommander.

Med risk för att framstå som korkad, men jag fattar inte riktigt.
Behöver jag O2-eliminator till en -98?

Antar att det är PC3 som gäller då PC5 inte verkar funka till preVTEC.

Några nackdelar med att köpa direkt från USA, eller eventuellt UK? Typ annorlunda mjukvara eller liknande, kanske.

Annat bra_att_veta?

Givetvis ska den i så fall mappas. Tips på var man gör det i Södermanland eller Stockholm?
Pc2 är det som gäller till 98-99 pc3 är först på -00 och framåt
Säker på det? Hittade PC3 specad för 98-99 på eBay.
Vad jag har förstått så finns inte pc3 för 98-99 pga att dom inte har samma insprut som -00
Kanske jag har fel, varit inne på Power Comanders hemsida och det verkar som dom fått fram en pc3 till din modell numera
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: Köpa Power Commander-kit

#26 Inlägg av Conseal »

Insprutet ska vara samma på alla 98-01
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Köpa Power Commander-kit

#27 Inlägg av HondaHasse »

Nej det är det inte. 98-99 har choke spak det har inte 00-01.

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

Re: Köpa Power Commander-kit

#28 Inlägg av Pegaso »

Verkar som det är PC3 det ska vara iaf.

O2-elimimator. Behövs? Behövs inte?
Jag är korkad, fattar inte :oops:

Nackdelar med att köpa från USA?
Är ju billigare där 8)
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Köpa Power Commander-kit

#29 Inlägg av Donner »

Enligt Power commanders hemsida så kan det behövas eliminators. Jag tror personligen att det behövs.

NOTE: 2 Oxygen Optimizers are required for California and some Oversea's Models

Är tydligen inte samma PC3 till alla 800FI utan en till 98-99 och en till 00-01 troligen pga att insprutningen skiljer lite. Kan även ha med anslutningskontakten att göra. Vad jag vet är det kallstartens (tomgångshöjningen) konstruktion som skiljer. Manuell på 98-99 och automatisk på 00-01.

Att ta bort katalysatorn alt rensa den är nog det bästa om man vill få ut så mycket som möjligt av en PC3.

Finns väl inga direkta nackdelar att köpa från USA, garantiärende kan ju bli lite jobbigare och sen kan det tillkomma tull och moms.
Köper du från annat EU land så slipper man dom avgifterna.

Ett paket från Kina som kostade 3600kr inkl frakt fick jag betala 1100kr i tull på. Risken är att det blir samma från USA. Billigare paket slinker ofta igenom tullen utan avgift.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Köpa Power Commander-kit

#30 Inlägg av Mister »

Pegaso skrev:Verkar som det är PC3 det ska vara iaf.

O2-elimimator. Behövs? Behövs inte?
Jag är korkad, fattar inte :oops:

Nackdelar med att köpa från USA?
Är ju billigare där 8)
Då är du inte ensam om att vara korkad för om man behöver 02-eliminator eller inte, för där tvistar många.

De hojar som har kat, vilket nästan alla har fr o m 98 så sitter det givare som känner av.

Instprutningshojar är "dumma" och går i en egen styrmapp, dvs i en öppen loop i systemet för att ställa förhållandet mellan luft/bränsle. Men VFR går även i en stängd loop, dvs systemet tar även då hänsyn vid, vad jag förstått i highwayspeed ( dvs typ mellanregistret) input från O2-halten.

När man sätter dit en pc3:a för att tvinga luft/bränsle förhållandet för optimalt hk så "stör" 02-givarna denna tänkta mapp. Därför vill man eliminera dem. Men som jag inledde, det finns lite delade meningar om detta. Men rekommenderar säljarn, dvs powercommander det för bästa prestanda så hade jag även fimpat dem. Efter att ha rensat katten :twisted:
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Skriv svar