Köpa Power Commander-kit
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: Köpa Power Commander-kit
Flera bra svar här. Tackar
Ska titta lite noggrannare på hojen, men det verkar som att jag får lägga till O2-eliminator på inköpslistan.
Och katten ska rensas. Jag har nyss beställt en ny miljöbil så det borde ju kompensera.
Tips på nån som är prisvärd (läs: duktig och billig) på mappning. Östra Södermanland och upp till Stockholm är att föredra, neråt Norrköping kan också funka.
Ska titta lite noggrannare på hojen, men det verkar som att jag får lägga till O2-eliminator på inköpslistan.
Och katten ska rensas. Jag har nyss beställt en ny miljöbil så det borde ju kompensera.
Tips på nån som är prisvärd (läs: duktig och billig) på mappning. Östra Södermanland och upp till Stockholm är att föredra, neråt Norrköping kan också funka.
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Köpa Power Commander-kit
Kommer du att rensa katalysatorn på den också?Pegaso skrev:Jag har nyss beställt en ny miljöbil så det borde ju kompensera.
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Köpa Power Commander-kit
Just så.Mister skrev:Då är du inte ensam om att vara korkad för om man behöver 02-eliminator eller inte, för där tvistar många.
De hojar som har kat, vilket nästan alla har fr o m 98 så sitter det givare som känner av.
Instprutningshojar är "dumma" och går i en egen styrmapp, dvs i en öppen loop i systemet för att ställa förhållandet mellan luft/bränsle. Men VFR går även i en stängd loop, dvs systemet tar även då hänsyn vid, vad jag förstått i highwayspeed ( dvs typ mellanregistret) input från O2-halten.
När man sätter dit en pc3:a för att tvinga luft/bränsle förhållandet för optimalt hk så "stör" 02-givarna denna tänkta mapp. Därför vill man eliminera dem. Men som jag inledde, det finns lite delade meningar om detta. Men rekommenderar säljarn, dvs powercommander det för bästa prestanda så hade jag även fimpat dem. Efter att ha rensat katten
Har för mig att Power Commander dessutom skriver på sin hemsida att för optimal effekt av manicken ska man ha O2-eliminatorer monterat. Vill man ha en "sund(are)" bränsleekonomi bör man inte pilla på den biten, dvs O2-sensorerna. Det funkar tydligen ganska bra även utan tydligen, men som sagt kanske inte helt optimalt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2140
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Köpa Power Commander-kit
Nyfiken i en strut som man är så kunde jag inte låta bli att se vad man får när man beställer en NitroX, power commander.
Och svaret på frågan är en liten R-box (resistorbox) med 6,8kohm. 5,6kohm. 4,7kohm och 3,9kohm motstånd som parallel kopplas med 4st mikrokontakter.
Inkopplingen på hojen sker parallelt med insugslufttemperaturmätaren IAT (InletAirTemperature). Och manipulerar således styrdonet så det tror hojen behöver mer soppa.
T.
Och svaret på frågan är en liten R-box (resistorbox) med 6,8kohm. 5,6kohm. 4,7kohm och 3,9kohm motstånd som parallel kopplas med 4st mikrokontakter.
Inkopplingen på hojen sker parallelt med insugslufttemperaturmätaren IAT (InletAirTemperature). Och manipulerar således styrdonet så det tror hojen behöver mer soppa.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: Köpa Power Commander-kit
Automatiskt känns det fel att "lura" signalen för att få motorn att öka i effekt. Själv tycker jag nog att det bästa hade varit att sätta dit ett sprut som man kan justera själv typ Powercommander men mer avancerat. Hojar ligger ju x antal år efter i utveckling om man jämför med bilar. Ett Trionic5 (mapsensor) från SAAB hade gjort susen, Trionic7 ännu bättre men då behöver man luftmassemätare.Tommy Gsson skrev:Nyfiken i en strut som man är så kunde jag inte låta bli att se vad man får när man beställer en NitroX, power commander.
Och svaret på frågan är en liten R-box (resistorbox) med 6,8kohm. 5,6kohm. 4,7kohm och 3,9kohm motstånd som parallel kopplas med 4st mikrokontakter.
Inkopplingen på hojen sker parallelt med insugslufttemperaturmätaren IAT (InletAirTemperature). Och manipulerar således styrdonet så det tror hojen behöver mer soppa.
T.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2140
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Köpa Power Commander-kit
Har själv lekt med tanken med bilsprut, luftmassemätare är väl bara en ptc på det systemet? Ska bli en powercommander III när kontot ser bra ut men det står hårda packväskor före på önskelistan.Donner skrev:Automatiskt känns det fel att "lura" signalen för att få motorn att öka i effekt. Själv tycker jag nog att det bästa hade varit att sätta dit ett sprut som man kan justera själv typ Powercommander men mer avancerat. Hojar ligger ju x antal år efter i utveckling om man jämför med bilar. Ett Trionic5 (mapsensor) från SAAB hade gjort susen, Trionic7 ännu bättre men då behöver man luftmassemätare.Tommy Gsson skrev:Nyfiken i en strut som man är så kunde jag inte låta bli att se vad man får när man beställer en NitroX, power commander.
Och svaret på frågan är en liten R-box (resistorbox) med 6,8kohm. 5,6kohm. 4,7kohm och 3,9kohm motstånd som parallel kopplas med 4st mikrokontakter.
Inkopplingen på hojen sker parallelt med insugslufttemperaturmätaren IAT (InletAirTemperature). Och manipulerar således styrdonet så det tror hojen behöver mer soppa.
T.
T.
Senast redigerad av Tommy Gsson den tor nov 10, 2011 07:51, redigerad totalt 1 gånger.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Köpa Power Commander-kit
Vill du ha mina mjuka Biltemaväskor?Tommy Gsson skrev:Har själv lekt med tanken med bilsprut, luftmassemätare är väl bara en ptc på det systemet? Ska bli en powercommander III när kontot ser bra ut men det står packväskor före på önskelistan.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2140
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Köpa Power Commander-kit
Tack men nej tack, jag har ju biltemas mjuka, svårt att få på 4st. Jag har nu ändrat inlägget så att det står hårda.adrian_vg skrev:Vill du ha mina mjuka Biltemaväskor?Tommy Gsson skrev:Har själv lekt med tanken med bilsprut, luftmassemätare är väl bara en ptc på det systemet? Ska bli en powercommander III när kontot ser bra ut men det står packväskor före på önskelistan.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: Köpa Power Commander-kit
I princip ja typ varmfilmstyp där en platta värms upp och när luften passerar så kyls den av och kan räkna ut hur mycket luft som passerat. Jag föredrar mapsensor då det skapar lite mindre krävande saker i systemet. Vissa sprut har både map och mätare. Dock tror jag man måste intregrera justerbar tändning då det bygger på knacksignal, så det kräver nog lite meckTommy Gsson skrev: Har själv lekt med tanken med bilsprut, luftmassemätare är väl bara en ptc på det systemet? Ska bli en powercommander III när kontot ser bra ut men det står hårda packväskor före på önskelistan.
T.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2140
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Köpa Power Commander-kit
Justerbar tändning är det som jag mest är ute efter, vad jag förstått så är det inte ens det på vtech även om du har PC V, återstår då att höja tändningen mekaniskt och låta soppan justera resten. Har förresten läst om en snubbe overthere som kör med PC V på våran gen.Donner skrev: Dock tror jag man måste intregrera justerbar tändning då det bygger på knacksignal, så det kräver nog lite meck
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: Köpa Power Commander-kit
Pc V på vår gen låter intressant men jag tror att jag läst att det skall kunna funka på 00-01. Ja justerbar tändning är ju det optimala och det går att bygga, man skall bara orka
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2140
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Köpa Power Commander-kit
http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... fications/Donner skrev:Pc V på vår gen låter intressant men jag tror att jag läst att det skall kunna funka på 00-01. Ja justerbar tändning är ju det optimala och det går att bygga, man skall bara orka
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2140
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Köpa Power Commander-kit
Här är det man kan köpa PC V till VFR 800 pre vtech.
http://fuelmotousa.com/pcvretrofit.htm
Det var i VFRDiscussion tråden jag fick fick upp ögonen för K&N Lanciafiltret.
T.
http://fuelmotousa.com/pcvretrofit.htm
Det var i VFRDiscussion tråden jag fick fick upp ögonen för K&N Lanciafiltret.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: Köpa Power Commander-kit
Mmm intressant, tål att tänkas på.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Köpa Power Commander-kit
Jag har ändrat uppfattning där.Pegaso skrev:Med risk för att framstå som korkad, men jag fattar inte riktigt.
Behöver jag O2-eliminator till en -98?
Enl tidigare inlägg gör PC:n inget åt 4500-5000 rpm-rycken om man inte också använder sig av O2-eliminatorer och ger full mappkontroll till Powercommandern - så, O2-eliminatorer SKA man ha!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!