VFR 750 -90 Slip-on

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
HenkeOSD
Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: mån jun 21, 2010 15:35

VFR 750 -90 Slip-on

#1 Inlägg av HenkeOSD »

Hejsan! Lång historia kort. Såg igår en rykande färsk annons på blocket, ringde, kastade mig i bilen och åkte 50 mil. Summan av kardemumman är att jag idag har en VFR 750F -90 i vad man kanske ska kalla det "Mint condition" för en mycket trevlig peng.

En äldre herre hade haft den som sin ögonsten och putsat på den, gömd längst in i sitt garage. Hans fru hade nu sagt ifrån och bestämt att den skulle säljas. Hon fick nästan bryta fingrarna av honom för att kunna överlämna nycklarna till mig. Synd om gubben, tur för mig. Som 21-åring avgudar jag helförsäkringspremien på 1600kr/helår.

Nog om det. Motorcykeln är otroligt fin, inga sprickor eller lackskador någonstans och självklart är avgassystemet orginal som i stort sett allt annat. Kåpan för passagerarplatsen var inte ens uppackad ur orginalemballage. Självklart så tycker även jag att har man något gammalt som är finare utöver det vanliga så ska man hålla det så orginal och vårdat som möjligt. Men ett lite tuffare slip-on system tycker dock inte jag är något större ingrepp.

Det jag undrar är om någon kan rekommendera ett bra system med lite sportigare ljud?
Vart är bäst att inhandla ifrån?
Hur mycket skulle det kosta?
Får man bara slutburken eller får man grenrör med?
Svårighetsgrad på montering? (Har läst om att måsta flytta fotpinnar vilket jag inte kommer göra.)

Har ännu bara en bild. Har bara hunnit grovtvätta den. Lämnat tillhörande väskor och annat på sidan om. Sitter tydligen "touringruta" på men fick med orginal. Om någon undrar vad metallställningen bak är för något så är det bara en ditskruvad grej som gubben gjort hemma. Den håller nämligen sidoväskorna borta från lacken och kan enkelt skruvas bort =)

http://img143.imageshack.us/img143/3498/dsc03935t.jpg

MVH Henke

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR 750 -90 Slip-on

#2 Inlägg av adrian_vg »

HenkeOSD skrev:Det jag undrar är om någon kan rekommendera ett bra system med lite sportigare ljud?
Vart är bäst att inhandla ifrån?
Hur mycket skulle det kosta?
Får man bara slutburken eller får man grenrör med?
Svårighetsgrad på montering? (Har läst om att måsta flytta fotpinnar vilket jag inte kommer göra.)
Finns många system som är bra. Det handlar om vad för sorts ljud du vill ha och om du vill ha det högmonterat eller inte. Eftersom du har en enkelsving på din viffer, skulle jag i ditt ställe välja ett högmonterat ovalt system så att ingen missar den sexiga enkelsvingen, och samtidigt få sliponet att smita åt riktigt snyggt och tajt.

Mitt ovala Scorpion i kolfiber jag har på min VFR-97 har betydligt mera bas i mullret än Micron Betan i titan som sitter på VFR-00:an. Metallslipon har jag hört är skränigare än diton i exvis kolfiber. Undantaget skulle väl vara de rostfria Staintune-dämparna som har en otroligt djup bas för att vara i metall.

Att handla billigt innebär att handla på internätet.

Mitt Scorpion-slipon kostade ca 4800kr inkl mellanröret mellan dämpare och avgasrör samt db-killer. Helmetall är oftast billigare.

Svårighetsgraden är låg, om du inte har fem tummar på vardera handen. ;-) Det som kan vara lite pilligt är att få till dragningen snyggt och tajt vid bakkåpan; just den biten kan kräva lite tid.

Köper du ett slipon som är specifikt för din bågemodell ska det oftast inte behövas flyttas på grejor som fotpinnar. Kolla min guide på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2141. Borde ge dig ett humm och vad som krävs.

HTH.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
dubbear
Medlem
Inlägg: 278
Blev medlem: fre maj 22, 2009 14:51
Ort: Göteborg

#3 Inlägg av dubbear »

Grattis till ett fint kap.
ja har samma hoj och letar slipon så fort ja får en lön över.
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)

Bor på http://www.electrobear.com

Tomisco
Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tis mar 29, 2011 17:30

Re: VFR 750 -90 Slip-on

#4 Inlägg av Tomisco »

Hej. Lånar tråden lite. Har efter första sommaren med viffern (RC36 -90) upptäckt att ljudet är lite tamt. Men det verkar svårt att hitta ett slipon som passar 90-93. Passar ett från 94-97? Hur har ni som kör med slipon fixat mellanröret? Behöver man bestycka om förgasarna? Tar tacksamt emot alla förslag. Kom gärna med tips på var man kan hitta ett slipon till denna hoj, begagnat eller nytt.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: VFR 750 -90 Slip-on

#5 Inlägg av blacken »

Grattis till en råkanonsnygg knarr :D Men behåll original ljuddämpare om du nu vill ha den i originalskick med tanke på att den är byggd för den. Byter du till en annan "väsnigare" modell så kan det bli "lite dribbel" med knasarbestyckning osv. Ett annat alternativ är att du skaffar en snygg originaldämpare, som du river ur insatsen i, och moddar om den så att den låter "roligare" och så ser den original ut, så slipper du "attraheras" av länsman..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: VFR 750 -90 Slip-on

#6 Inlägg av tersan »

Tomisco skrev:Hej. Lånar tråden lite. Har efter första sommaren med viffern (RC36 -90) upptäckt att ljudet är lite tamt. Men det verkar svårt att hitta ett slipon som passar 90-93. Passar ett från 94-97? Hur har ni som kör med slipon fixat mellanröret? Behöver man bestycka om förgasarna? Tar tacksamt emot alla förslag. Kom gärna med tips på var man kan hitta ett slipon till denna hoj, begagnat eller nytt.
Hej & Välkommen till forumet! Har själv ett rensat originalsystem, och det låter bra...
Ett system från en annan generation passar normalt inte rakt av. De flesta eftermarknadsdämpare är kompletta med mellanrör, man ansluter bara till standard främre del.
VFR750F -92, grön

Tomisco
Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tis mar 29, 2011 17:30

Re: VFR 750 -90 Slip-on

#7 Inlägg av Tomisco »

Tack för ett bra tips att skaffa en originaldämpare och rensa den. Ni som gjort detta kanske kan komma med lite tips och ev bilder.
Har ni behövt bestycka om förgasarna? MVH Tomas

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR 750 -90 Slip-on

#8 Inlägg av adrian_vg »

Tomisco skrev:Tack för ett bra tips att skaffa en originaldämpare och rensa den. Ni som gjort detta kanske kan komma med lite tips och ev bilder.
Inspiration: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=14&t=2549
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar