TomTom Rider på VFR?

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008

TomTom Rider på VFR?

#1 Inlägg av Sälle »

Tjena!

Någon som har monterat en TomTom Raider på sin VFR?
Jag är sugen på att göra det men har inte hittat något självklart ställe att montera den på.
Så om du har en så berätta hur den är monterad (bilder hjälper).

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008

#2 Inlägg av elias »

Även jag är intresserad.. drägglar ganska mycket över en dito... :)

Användarvisningsbild
Lt.Dan
Medlem

#3 Inlägg av Lt.Dan »

Ska du dräggla över en GPS så är det denna... :shock:

http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=2862

Jag vet i alla fall att "sicklet" rinner i mina mungipor :wink:
VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008

#4 Inlägg av elias »

Jao, men den är dubbelt så dyr... :(
Bild

Användarvisningsbild
simpa
Donator 2007
Kontakt:

#5 Inlägg av simpa »

Jag har en Mio C710, bara att kasta in under plasten på tankväskan :)

Man får vara lite förutseende och knappa in rutten innan, för sen är det lite svårt att ändra, särskillt med handskar på..
Alla har vält!
Förklaring: viewtopic.php?p=965#965

Har:
Bandit 1200 -97

Hade:
VFR 750 -95
Suzuki SV650s -99
Honda Transalp 600 -94

Användarvisningsbild
Hedlund
Medlem

#6 Inlägg av Hedlund »

Vägskyltar, kompass o kartor finns inte längre eller? 8)

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

Hedlund skrev:Vägskyltar, kompass o kartor finns inte längre eller? 8)
Exakt! De enda erfarenhet jag har av folk med GPS är att dom brukar köra 10-20 mil omväg :lol:

En polare som skulle från Stockholm till Dacketräffen i Virserum förra året var i Linköping, Mjölby, Ödeshög, Tranås och snurra innan han till slut och många telefonsamtal senare kom fram mitt i natten.

På hemvägen skulle två andra polare köra efter GPS och körde tråkig motorväg hela vägen. Själv körde jag roliga småvägar via Gamleby, färjor över Slätbaken och Bråviken, via Jönåker osv. och var ändå framme före dom :lol:

Om jag är osäker på vägen brukar jag skriva en "roadbook" på en papperslapp som jag klämmer fast i kåpan, det är allt.

Enda gången GPS är bra är väl om man ska in i en främmande storstad och snurra. Men då är det alltid någon prylb*g som är med som har GPS *hehehe* :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008

#8 Inlägg av Sälle »

Nu är den äntligen inhandlad, en TomTom Rider V.2 är nu monterad på bågen. Men jag valde ett alternativt RAM fäste istället för det som följde med och det blev riktigt bra.

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#9 Inlägg av Conseal »

Bilder förväntas :!:
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
joch
Donator 2010
Kontakt:

#10 Inlägg av joch »

SkåneMicke skrev:Nu är den äntligen inhandlad, en TomTom Rider V.2 är nu monterad på bågen. Men jag valde ett alternativt RAM fäste istället för det som följde med och det blev riktigt bra.
Bild :!:

Användarvisningsbild
PerJohan
Donator 2008

#11 Inlägg av PerJohan »

Beställde precis en nu före lunch!
Hur ser möjligheterna ut för montering med medföljande fäste? Är det möjligt över huvudtaget? Vill ju kunna ha den med mig på midsommar (om den nu dimper ner i lådan som planerat, dagarna innan)...

Och vart köpte du det alternativa?

Och en liten fundering till som jag inte har koll på.. Om man kör mobiltelefonen med blåtanden tillsammans med Ridern så kan man ju prata i telefon och så, men kan man lyssna på mp3-musiken som jag har i mobilen då oxå, eller kan man enbart hantera samtal? :o
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008

#12 Inlägg av Sälle »

PerJohan skrev: Hur ser möjligheterna ut för montering med medföljande fäste? Är det möjligt över huvudtaget? Vill ju kunna ha den med mig på midsommar (om den nu dimper ner i lådan som planerat, dagarna innan)...

Och vart köpte du det alternativa?

Och en liten fundering till som jag inte har koll på.. Om man kör mobiltelefonen med blåtanden tillsammans med Ridern så kan man ju prata i telefon och så, men kan man lyssna på mp3-musiken som jag har i mobilen då oxå, eller kan man enbart hantera samtal? :o
Om jag börjar bakifrån så tror jag inte musik fungerar men jag har inte provat så jag kan ha fel men det finns ett annat headset med FM-radio också.
Headsetet som följer med kommer från Cardo www.cardosystems.com

Fästet som följer med tycker jag fungerar dåligt, men plockar bort ena delen av fästet till koppling eller broms-resevoaren och ersätter den med fästet till TomTom men jag tycker att placeringen av GPSen blir konstig.

Jag var faktiskt hos generalagenten i sverige och köpte mitt fäste och bytte även ut själva länken mot en kortare modell för att det skulle bli mindre vibrationer.
Men normal sett säljer dom inte till slutkund så jag var ett undantag men servicen och bemötandet som jag fick har jag aldrig varit med om tidigare. förutom att dom hjälpte mig att prova flera olika modeller som dom packade upp för att testa på motorcykeln so hjälpte dom även till med montering och tillhandahöll verktyg.

Jag ska mejla dom ikväll och ska då fråga vad fästet jag fick heter.
Jag kan även fråga var det närmaste stället där du kan köpa samma fäste som jag har.
Om jag hinner under morgondagen kan jag ta en bild och lägga upp på hur det ser ut.

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008

#13 Inlägg av Sälle »

Jag gick ner med en gång och fotade bågen, hoppas att ni uppskattar att man springer ner i garaget och tar bilder 02:15 på natten.

BildBildBild

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008

#14 Inlägg av Sälle »

Jag kanske skulle förklara bilderna lite också.
Bilden längst till vänster visar fästet som jag köpte, sitter bra och är inte i vägen. (Det finns även ett fäste som monteras i "styrstångsröret" den svarta pluppen mitt på styret men den är helt ny och har inte kommit till Sverige än män den kommer nog om en vecka eller två.

Mitten bilden visar vad jag ser i kör ställning. Som ne ser så döljer en inga lampor eller något annat. Nu vet jag inte hur det ser ut med original armen som är längre, den har jag inte provat. Man kan naturligtvis vinkla GPS:en som man själv vill.

Sista bilden ser man hur allt är monterat. och en sak till som är viktig är att fästet gör ingen åverkan på motorcyklen och är ganska lätt att ta av ocm man ska byta båge (till en annan VFR naturligtvis :roll: )

Användarvisningsbild
PerJohan
Donator 2008

#15 Inlägg av PerJohan »

Ser riktigt bra ut! Fick mail om att min Rider är på väg, skickad från Västerås igår kväll, fast de sa att de inte skulle få hem nån till mig förrän på fredag. Så Outdoorexperten kan jag ju starkt rekommendera!

Ser ju kanon ut den hållaren, kan nog bli så att jag försöker investera i en sån sedan. Vad fick du ge för fästet och den kortare armen om man får fråga?

Självklart är det väldigt väldigt uppskattat att du springer ner och fotar mitt i natten, tackar så mycket! :)
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)

Skriv svar