Sida 1 av 2

Kraschpuckar

Postat: fre jun 11, 2010 20:52
av Enke
Någon som vet om det är bra och vart får man tag på sådana till en bra penning?

jag kör en -93 Som går bra men kanske bättre efter omdrevning och en ventiljustering....

Re: Kraschpuckar

Postat: fre jun 11, 2010 21:12
av adrian_vg
Enke skrev:Någon som vet om det är bra och vart får man tag på sådana till en bra penning?

jag kör en -93 Som går bra men kanske bättre efter omdrevning och en ventiljustering....
Dåligt med kraschpuckar för Honda VFR. Hade du haft en CBR hade det varit en annan historia... :?

Har du funderat på göra själv? Min viffer kom med hemmagjorda kraschpuckar. Har aldrig testat dem, men de ser rätt ok ut.

Bild

Re: Kraschpuckar

Postat: fre jun 11, 2010 22:40
av marinmo
adrian_vg skrev:men de ser rätt ok ut.
Ser även ut som perfekta smalbensknäckare vid en ev kollision framifrån ;)

Re: Kraschpuckar

Postat: lör jun 12, 2010 00:04
av adrian_vg
marinmo skrev:Ser även ut som perfekta smalbensknäckare vid en ev kollision framifrån ;)
Petitesser. Vid en kollision framifrån har man mer problem än att bry sig om vad som händer med smalbenen. ;-) Knäcker hellre smalbenen än bryter strax under knät, eller ovanför fotleden. Tydligen är smalbenen lättare att fixera och läka än de andra ställena.

Hade faktiskt både bula och blåmärke efter förra måndagens Knixkörning och det ständiga uppställandet av bågen på sidostödet. :roll:

Re: Kraschpuckar

Postat: lör jun 12, 2010 08:00
av blacken
adrian_vg skrev:
Enke skrev:Någon som vet om det är bra och vart får man tag på sådana till en bra penning?

jag kör en -93 Som går bra men kanske bättre efter omdrevning och en ventiljustering....
Dåligt med kraschpuckar för Honda VFR. Hade du haft en CBR hade det varit en annan historia... :?

Har du funderat på göra själv? Min viffer kom med hemmagjorda kraschpuckar. Har aldrig testat dem, men de ser rätt ok ut.

Bild
Lite "OT" kanske, men är det inte "puckat" att krasha? :lol:

Re: Kraschpuckar

Postat: lör jun 12, 2010 10:19
av adrian_vg
blacken skrev:Lite "OT" kanske, men är det inte "puckat" att krasha? :lol:
Så dåligt...!! :roll: :lol:

Re: Kraschpuckar

Postat: lör jun 12, 2010 13:14
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:
marinmo skrev:Ser även ut som perfekta smalbensknäckare vid en ev kollision framifrån ;)
Petitesser. Vid en kollision framifrån har man mer problem än att bry sig om vad som händer med smalbenen. ;-) Knäcker hellre smalbenen än bryter strax under knät, eller ovanför fotleden. Tydligen är smalbenen lättare att fixera och läka än de andra ställena.
Petitesser? Fot- eller fotledsfrakturer är ju kul :roll:
Vid en kollision framifrån drar man oftast iväg över hojen och då sitter dina fötter kvar i kraschpuckarna. Då verkar det isf smartare att ha puckarna monterade i kåpfästets bultar stax ovanför på bilden, under förutsättning att det är ett ramfäste och inte bara ett klent kåpstag vill säga.

En annan sak föresten. Vad är gjort med hålen där originalblinkersena satt? Är dom igenplastade?

Re: Kraschpuckar

Postat: lör jun 12, 2010 13:58
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Då verkar det isf smartare att ha puckarna monterade i kåpfästets bultar stax ovanför på bilden, under förutsättning att det är ett ramfäste och inte bara ett klent kåpstag vill säga.
Det är ett klent kåpstag. Funkar dessvärre inte. Jag har för mig att det ska finnas kraschpuckar för VFR, men dessa sätts fast i ram ungefär framför kylaren, men kräver också håltagning i kåpan. Inte så pigg på det.

Tyrannosaurus skrev:En annan sak föresten. Vad är gjort med hålen där originalblinkersena satt? Är dom igenplastade?
Hålen existerar öht inte. Det är en kustomiserad Hong Kong-kraschkåpa utan blinkershål. Blinkerserna sitter i backspeglarna.

Visst blir det mer stilrent utan blafforna på sidan? :D Förstår helt fullt varför vissa väljer att montera svarta eller åtminstone tonade blinkersglas fram, så att de smälter in bättre än original.

Resultat av en snabb google sökning

Postat: ons jun 30, 2010 21:13
av Sanny
Engelsk beteckning: Crash Pad, Frame Slider

Några länkar till krashpuckar till viffer
http://www.lellesmc.se/lelles/katalogse ... puckar.pdf
http://www.oppracing.com/images/15533-g ... t/#image_2
http://www.motovationusa.com/mvstore/Sc ... product=18
http://www.rg-racing.com/browseBike/Hon ... P0073.aspx
http://www.yoyodyneti.com/ProductInfo.a ... tid=E80143
http://www.yoyodyneti.com/ProductInfo.a ... tid=E80026

Har funderat på krashpuckarna från RC-Racing (bilder http://www.rg-racing.com/RGProducts/Pro ... 073&page=1)
Tänkte även skicka ett mail till lelles mc och höra om de har några bilder samt moteringsanvisningar.

[EDIT 2010-07-01]
Lelles mc säljer krashpukarna från RG-racing. Lelles tar 2130kr för dem RG-racing tar £109 exkl moms, skulle gissa att det blir ca 1650sek inkl moms. Vet inte vad fraktkostnaden är för någon av dem.

Re: Resultat av en snabb google sökning

Postat: ons jun 30, 2010 21:35
av adrian_vg
Gilles verkar ju intressant, speciellt som de skriver "no cut", antar att det betyder att man inte behöver skära i kåpan och modda kylaren?

Re: Resultat av en snabb google sökning

Postat: tor jul 01, 2010 05:07
av Rerun
adrian_vg skrev:
Gilles verkar ju intressant, speciellt som de skriver "no cut", antar att det betyder att man inte behöver skära i kåpan och modda kylaren?
Frågan är då om de gör någon nytta vid en krasch. Om jag förstår det rätt sitter R&G:s puckar på ett bättre ställe, och de skickar med en utbytes-kylarvätskebehållare.
Bild Bild

Re: Resultat av en snabb google sökning

Postat: tor jul 01, 2010 11:42
av adrian_vg
Rerun skrev:Frågan är då om de gör någon nytta vid en krasch. Om jag förstår det rätt sitter R&G:s puckar på ett bättre ställe, och de skickar med en utbytes-kylarvätskebehållare.
Skulle gärna vilja veta hur monteringen ser ut på Gilles-puckarna!

Re: Resultat av en snabb google sökning

Postat: tor jul 01, 2010 22:02
av Sanny
adrian_vg skrev:Skulle gärna vilja veta hur monteringen ser ut på Gilles-puckarna!
Enligt följande forumpost (http://vfrworld.com/forums/mechanics-ga ... iders.html) fäster man dem på radiatorn. Undrar hur väl det håller vid en krash.

Re: Resultat av en snabb google sökning

Postat: tor jul 01, 2010 22:38
av adrian_vg
Sanny skrev:Enligt följande forumpost (http://vfrworld.com/forums/mechanics-ga ... iders.html) fäster man dem på radiatorn. Undrar hur väl det håller vid en krash.
Kylaren borde väl rimligtvis vara billigare att ersätta än en kåpa kantänka?

Länk tre i andra inlägget på VFRWorld har samma monteringsställe som jag på min viffer! Till en början kommer man att ha ömmande vänsterskenben, men man lär sig efter ett tag hur man ska vinkla benet när man ska fälla upp och ner sidostödet, samt sätta ner ett ben vid exvis trafikljus. :)

Re: Kraschpuckar

Postat: lör jul 09, 2011 04:29
av ulf svedberg
Enke skrev:Någon som vet om det är bra och vart får man tag på sådana till en bra penning?

jag kör en -93 Som går bra men kanske bättre efter omdrevning och en ventiljustering....
Jag fick monterat på Hela Hojen nu i våras och de trädde i tjänst redan första veckan i Italien. Parkerade på grus, stödet vek sig och hojen trillade omkull, All tyngd togs upp av pucken och inte ETT ENDA märke någonstans!! Samt att benet skyddades också!
KP är till för slarv i mycket låga farter och vid stillastående incidenter vilka är de vanligaste skadetillfällena
Den enda nackdelen jag märkt är att om man har fladdriga brallor så kan de fastna i pucken när man skall sätta ner foten i marken
När man klotar på riktigt hjälper inte mycket. Jag har farit av 5 ggr sen 1975 och då hade ingen puck i världen hjälpt.
Fördelen med avåkningarna är att man lär sig lite mer varje gång om hur långt man kan pressa sin förmåga
Men hellre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge