Kraschpuckar

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Enke
Donator 2011
Inlägg: 10
Blev medlem: lör dec 12, 2009 09:05

Kraschpuckar

#1 Inlägg av Enke »

Någon som vet om det är bra och vart får man tag på sådana till en bra penning?

jag kör en -93 Som går bra men kanske bättre efter omdrevning och en ventiljustering....

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Kraschpuckar

#2 Inlägg av adrian_vg »

Enke skrev:Någon som vet om det är bra och vart får man tag på sådana till en bra penning?

jag kör en -93 Som går bra men kanske bättre efter omdrevning och en ventiljustering....
Dåligt med kraschpuckar för Honda VFR. Hade du haft en CBR hade det varit en annan historia... :?

Har du funderat på göra själv? Min viffer kom med hemmagjorda kraschpuckar. Har aldrig testat dem, men de ser rätt ok ut.

Bild
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

Re: Kraschpuckar

#3 Inlägg av marinmo »

adrian_vg skrev:men de ser rätt ok ut.
Ser även ut som perfekta smalbensknäckare vid en ev kollision framifrån ;)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Kraschpuckar

#4 Inlägg av adrian_vg »

marinmo skrev:Ser även ut som perfekta smalbensknäckare vid en ev kollision framifrån ;)
Petitesser. Vid en kollision framifrån har man mer problem än att bry sig om vad som händer med smalbenen. ;-) Knäcker hellre smalbenen än bryter strax under knät, eller ovanför fotleden. Tydligen är smalbenen lättare att fixera och läka än de andra ställena.

Hade faktiskt både bula och blåmärke efter förra måndagens Knixkörning och det ständiga uppställandet av bågen på sidostödet. :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Kraschpuckar

#5 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
Enke skrev:Någon som vet om det är bra och vart får man tag på sådana till en bra penning?

jag kör en -93 Som går bra men kanske bättre efter omdrevning och en ventiljustering....
Dåligt med kraschpuckar för Honda VFR. Hade du haft en CBR hade det varit en annan historia... :?

Har du funderat på göra själv? Min viffer kom med hemmagjorda kraschpuckar. Har aldrig testat dem, men de ser rätt ok ut.

Bild
Lite "OT" kanske, men är det inte "puckat" att krasha? :lol:

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Kraschpuckar

#6 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Lite "OT" kanske, men är det inte "puckat" att krasha? :lol:
Så dåligt...!! :roll: :lol:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Kraschpuckar

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
marinmo skrev:Ser även ut som perfekta smalbensknäckare vid en ev kollision framifrån ;)
Petitesser. Vid en kollision framifrån har man mer problem än att bry sig om vad som händer med smalbenen. ;-) Knäcker hellre smalbenen än bryter strax under knät, eller ovanför fotleden. Tydligen är smalbenen lättare att fixera och läka än de andra ställena.
Petitesser? Fot- eller fotledsfrakturer är ju kul :roll:
Vid en kollision framifrån drar man oftast iväg över hojen och då sitter dina fötter kvar i kraschpuckarna. Då verkar det isf smartare att ha puckarna monterade i kåpfästets bultar stax ovanför på bilden, under förutsättning att det är ett ramfäste och inte bara ett klent kåpstag vill säga.

En annan sak föresten. Vad är gjort med hålen där originalblinkersena satt? Är dom igenplastade?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Kraschpuckar

#8 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Då verkar det isf smartare att ha puckarna monterade i kåpfästets bultar stax ovanför på bilden, under förutsättning att det är ett ramfäste och inte bara ett klent kåpstag vill säga.
Det är ett klent kåpstag. Funkar dessvärre inte. Jag har för mig att det ska finnas kraschpuckar för VFR, men dessa sätts fast i ram ungefär framför kylaren, men kräver också håltagning i kåpan. Inte så pigg på det.

Tyrannosaurus skrev:En annan sak föresten. Vad är gjort med hålen där originalblinkersena satt? Är dom igenplastade?
Hålen existerar öht inte. Det är en kustomiserad Hong Kong-kraschkåpa utan blinkershål. Blinkerserna sitter i backspeglarna.

Visst blir det mer stilrent utan blafforna på sidan? :D Förstår helt fullt varför vissa väljer att montera svarta eller åtminstone tonade blinkersglas fram, så att de smälter in bättre än original.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Sanny
Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: ons jun 30, 2010 20:47

Resultat av en snabb google sökning

#9 Inlägg av Sanny »

Engelsk beteckning: Crash Pad, Frame Slider

Några länkar till krashpuckar till viffer
http://www.lellesmc.se/lelles/katalogse ... puckar.pdf
http://www.oppracing.com/images/15533-g ... t/#image_2
http://www.motovationusa.com/mvstore/Sc ... product=18
http://www.rg-racing.com/browseBike/Hon ... P0073.aspx
http://www.yoyodyneti.com/ProductInfo.a ... tid=E80143
http://www.yoyodyneti.com/ProductInfo.a ... tid=E80026

Har funderat på krashpuckarna från RC-Racing (bilder http://www.rg-racing.com/RGProducts/Pro ... 073&page=1)
Tänkte även skicka ett mail till lelles mc och höra om de har några bilder samt moteringsanvisningar.

[EDIT 2010-07-01]
Lelles mc säljer krashpukarna från RG-racing. Lelles tar 2130kr för dem RG-racing tar £109 exkl moms, skulle gissa att det blir ca 1650sek inkl moms. Vet inte vad fraktkostnaden är för någon av dem.
Senast redigerad av Sanny den tor jul 01, 2010 21:57, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Resultat av en snabb google sökning

#10 Inlägg av adrian_vg »

Gilles verkar ju intressant, speciellt som de skriver "no cut", antar att det betyder att man inte behöver skära i kåpan och modda kylaren?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

Re: Resultat av en snabb google sökning

#11 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:
Gilles verkar ju intressant, speciellt som de skriver "no cut", antar att det betyder att man inte behöver skära i kåpan och modda kylaren?
Frågan är då om de gör någon nytta vid en krasch. Om jag förstår det rätt sitter R&G:s puckar på ett bättre ställe, och de skickar med en utbytes-kylarvätskebehållare.
Bild Bild
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Resultat av en snabb google sökning

#12 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Frågan är då om de gör någon nytta vid en krasch. Om jag förstår det rätt sitter R&G:s puckar på ett bättre ställe, och de skickar med en utbytes-kylarvätskebehållare.
Skulle gärna vilja veta hur monteringen ser ut på Gilles-puckarna!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Sanny
Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: ons jun 30, 2010 20:47

Re: Resultat av en snabb google sökning

#13 Inlägg av Sanny »

adrian_vg skrev:Skulle gärna vilja veta hur monteringen ser ut på Gilles-puckarna!
Enligt följande forumpost (http://vfrworld.com/forums/mechanics-ga ... iders.html) fäster man dem på radiatorn. Undrar hur väl det håller vid en krash.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Resultat av en snabb google sökning

#14 Inlägg av adrian_vg »

Sanny skrev:Enligt följande forumpost (http://vfrworld.com/forums/mechanics-ga ... iders.html) fäster man dem på radiatorn. Undrar hur väl det håller vid en krash.
Kylaren borde väl rimligtvis vara billigare att ersätta än en kåpa kantänka?

Länk tre i andra inlägget på VFRWorld har samma monteringsställe som jag på min viffer! Till en början kommer man att ha ömmande vänsterskenben, men man lär sig efter ett tag hur man ska vinkla benet när man ska fälla upp och ner sidostödet, samt sätta ner ett ben vid exvis trafikljus. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

ulf svedberg
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: fre jul 08, 2011 04:12
Ort: vejbystrand
Kontakt:

Re: Kraschpuckar

#15 Inlägg av ulf svedberg »

Enke skrev:Någon som vet om det är bra och vart får man tag på sådana till en bra penning?

jag kör en -93 Som går bra men kanske bättre efter omdrevning och en ventiljustering....
Jag fick monterat på Hela Hojen nu i våras och de trädde i tjänst redan första veckan i Italien. Parkerade på grus, stödet vek sig och hojen trillade omkull, All tyngd togs upp av pucken och inte ETT ENDA märke någonstans!! Samt att benet skyddades också!
KP är till för slarv i mycket låga farter och vid stillastående incidenter vilka är de vanligaste skadetillfällena
Den enda nackdelen jag märkt är att om man har fladdriga brallor så kan de fastna i pucken när man skall sätta ner foten i marken
När man klotar på riktigt hjälper inte mycket. Jag har farit av 5 ggr sen 1975 och då hade ingen puck i världen hjälpt.
Fördelen med avåkningarna är att man lär sig lite mer varje gång om hur långt man kan pressa sin förmåga
Men hellre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge
Twist the throttle!!!!!

Skriv svar