Sida 1 av 2

Vägenskaper med bredare bakhjul (och smalare framdäck)

Postat: tor maj 06, 2010 10:31
av adrian_vg
Jag gjorde inte tillräckligt med research inför köpet av ett äldre bakhjul till min gen 94-97 viffer, kollade bara på däckdimensionen. :oops:

Enl http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_VFR7 ... .28RC36.29 har den äldre gen 90-93 ett bredare hjul men samma däckdimension. Se nedan.

VFR 90-93:
# Front tyre 120/70; 3.5 x 17 wheel
# Rear tyre 170/60; 5.5 x 17 wheel

VFR 94-97:
# Front tyre 120/70 ZR17; 3.5 x 17 wheel
# Rear tyre 170/60 ZR17; 5 x 17 wheel

Hur kan det bredare bakhjulet påverka vägegenskaperna på min viffer, förutom det uppenbara med skrap i sving och högmonterad ljuddämpare? Nån som har koll?

Postat: tor maj 06, 2010 10:59
av Tommy Gsson
Borde inte påverka så mycket så länge du har samma däcksdimension.
Det kan ju bli lite annorlunda profil (rundningen blir inte lika konvex).
EDIT: Kontrollera djupet på fälgen, lägg en linjal et,c. på fälgkanten och mät in till anliggningsytan mot navet, du borde då ha 6.25mm djupare på den breda fälgen, annars så skiljer offseten och då går inte hjulen i linje.
T.

Postat: tor maj 06, 2010 11:06
av Tommy Gsson
Hakar på tråden lite grann. Jag skulle vilja ha en bredare fälg fram på min -88:a, undrar om någon provat en -90--93 fälg på -88--89?
Om inte så kan någon vänlig själ få mäta avståndet mellan bromsskivorna på en -90--93 åt mig.
T.

Postat: tor maj 06, 2010 11:14
av adrian_vg
Tommy Gsson skrev:Borde inte påverka så mycket så länge du har samma däcksdimension.T.
Låter bra!

Tommy Gsson skrev:Det kan ju bli lite annorlunda profil (rundningen blir inte lika konvex).T.
Det skulle kunna förklara frånvaron av kycklingränderna ytterst på slitbanan, dvs att rundningen är mindre, så mer av däcket kommer i kontakt med vägen än det annars skulle ha gjort.

Tommy Gsson skrev:EDIT: Kontrollera djupet på fälgen, lägg en linjal et,c. på fälgkanten och mät in till anliggningsytan mot navet, du borde då ha 6.25mm djupare på den breda fälgen, annars så skiljer offseten och då går inte hjulen i linje.
T.
Då måste däcket av igen... Vad kan effekten bli av att hjulen inte går i linje?

Re: Vägenskaper med bredare bakhjul

Postat: tor maj 06, 2010 17:24
av blacken
adrian_vg skrev:Jag gjorde inte tillräckligt med research inför köpet av ett äldre bakhjul till min gen 94-97 viffer, kollade bara på däckdimensionen. :oops:

Enl http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_VFR7 ... .28RC36.29 har den äldre gen 90-93 ett bredare hjul men samma däckdimension. Se nedan.

VFR 90-93:
# Front tyre 120/70; 3.5 x 17 wheel
# Rear tyre 170/60; 5.5 x 17 wheel

VFR 94-97:
# Front tyre 120/70 ZR17; 3.5 x 17 wheel
# Rear tyre 170/60 ZR17; 5 x 17 wheel

Hur kan det bredare bakhjulet påverka vägegenskaperna på min viffer, förutom det uppenbara med skrapi sving och högmonterad ljuddämpare? Nån som har koll?
Vid färd rakt fram så är det ingen större skillnad, men vid nedlägg så höjs baken mera än med ett smalare (standard) däck dvs hojens "chassie/ram geometri" förändras vid skarp kurvtagning..

Re: Vägenskaper med bredare bakhjul

Postat: tor maj 06, 2010 17:51
av adrian_vg
blacken skrev:Vid färd rakt fram så är det ingen större skillnad, men vid nedlägg så höjs baken mera än med ett smalare (standard) däck dvs hojens "chassie/ram geometri" förändras vid skarp kurvtagning..
Den höjs bak alltså. Det borde innebära att gaffelvinkeln blir brantare och hojen mer snabbstyrd, eller nervös, in i kurvorna. Korrekt uppfattat?

Re: Vägenskaper med bredare bakhjul

Postat: tor maj 06, 2010 18:02
av blacken
adrian_vg skrev:
blacken skrev:Vid färd rakt fram så är det ingen större skillnad, men vid nedlägg så höjs baken mera än med ett smalare (standard) däck dvs hojens "chassie/ram geometri" förändras vid skarp kurvtagning..
Den höjs bak alltså. Det borde innebära att gaffelvinkeln blir brantare och hojen mer snabbstyrd, eller nervös, in i kurvorna. Korrekt uppfattat?
Nå`t ditåt typ, även tyngd och balanspunkten förändras något. Har ett vagt minne av en mekaniker som sade, att även det tänkta spåret (spårningen) mellan däcken förändras lite också.

Postat: tor maj 06, 2010 18:26
av Tommy Gsson
adrian_vg skrev:Då måste däcket av igen... Vad kan effekten bli av att hjulen inte går i linje?
Om du menar hjulet så ja, om du menar däcket så behöver du inte ta av det, ta något lagom långt som inte går ut på däcket och mät, eller mät från däcket och räkna bort ev, skillnad mellan däck och fälg.
blacken skrev:Vid färd rakt fram så är det ingen större skillnad, men vid nedlägg så höjs baken mera än med ett smalare (standard) däck dvs hojens "chassie/ram geometri" förändras vid skarp kurvtagning..
Han har samma däcksdimension.

Postat: tor maj 06, 2010 18:41
av Jimmy.S
jag tror hojen svänger sämre med ett bredare hjul bak men blir stabilare rakt fram eftersom "spårningen" blir åt fel håll,

Postat: tor maj 06, 2010 21:22
av adrian_vg
Tommy Gsson skrev:[...] ta något lagom långt som inte går ut på däcket och mät, eller mät från däcket och räkna bort ev, skillnad mellan däck och fälg.
Jag tror jag förstår... Ska se i helgen. Vill inte plocka av hjulet nu. Återkommer.

Postat: tor maj 06, 2010 21:28
av blacken
Tommy Gsson skrev:
adrian_vg skrev:Då måste däcket av igen... Vad kan effekten bli av att hjulen inte går i linje?
Om du menar hjulet så ja, om du menar däcket så behöver du inte ta av det, ta något lagom långt som inte går ut på däcket och mät, eller mät från däcket och räkna bort ev, skillnad mellan däck och fälg.
blacken skrev:Vid färd rakt fram så är det ingen större skillnad, men vid nedlägg så höjs baken mera än med ett smalare (standard) däck dvs hojens "chassie/ram geometri" förändras vid skarp kurvtagning..
Han har samma däcksdimension.
Hur kan det bredare bakhjulet påverka vägegenskaperna
Det kan "missförstås" eller hur?

Postat: tor maj 06, 2010 22:04
av adrian_vg
blacken skrev:Det kan "missförstås" eller hur?

Ja. Vad menar du nu?

Postat: fre maj 07, 2010 16:44
av blacken
adrian_vg skrev:
blacken skrev:Det kan "missförstås" eller hur?

Ja. Vad menar du nu?
Ja det har inte det blekaste aaning om, :D Skämt åsido
det bredare bakhjulet
lyser det upp i vardagen?.. :D

Postat: fre maj 07, 2010 22:25
av adrian_vg
blacken skrev:Ja det har inte det blekaste aaning om, :D Skämt åsido
det bredare bakhjulet
lyser det upp i vardagen?.. :D
Jaha, att min research kanske inte var helt bra... Ok. Skämtet är på mig. ;-)

Postat: mån maj 17, 2010 12:02
av adrian_vg
Insåg just att jag har 40% rabatt på Maxxisdäcken hos hojdäck.se som SMC-instruktör. Men... 120/70-17" finns inte i lager! :gnissla

Om vi vänder på steken lite och kollar på framdäcken, får först och främst ett 130-däck plats fram på en gen 94-97 viffer?? Nån som provat?

Alternativet är ett 110-däck fram. Funkar det utan att vägenskaperna blir (alltför) spännande?