Vägenskaper med bredare bakhjul (och smalare framdäck)

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#16 Inlägg av adrian_vg »

På min VFR800Fi bytte jag originalbakfälgen på 5,5" till en smalare 5"-fälg med 170mm brett däck monterat. Original är det alltså 5,5" och 180mm brett bakdäck som gäller.

Kan meddela att det svänger mycket bättre nu!

Återstår att göra något åt framhjulet också.

Edit: Nån som vet om framhjulet från en VFR-97 passar rakt av på en VFR-00? Skivorna är ju lika stora, men är avståndet mellan dem rätt?
Senast redigerad av adrian_vg den tor jun 10, 2010 12:59, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

kenus
Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tor maj 07, 2009 14:02

#17 Inlägg av kenus »

Hur konkret tycker du att hojen ändrades, jag menar svängegenskaperna? Jag råkar nämnligen själv ha ett set: Metzeler Roadtec Z6 120/70ZR17 + 180/55ZR17, och undrar om det överhuvudtaget lönar sig att sätta dessa på min hoj som är en VFR 750F 1996??

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#18 Inlägg av adrian_vg »

Jag har prövat följande:

VFR-97: 5,5"-bakfälg med 170/60-17-däck. Original ska vara 5"-bakfälg.

Märkte ingen större skillnad. Det enda jag såg var att däck var använt längre ut på kanterna, antagligen för att däckprofilen på den bredare fälgen töjts ut mer och blivit plattare, eller mindre konvext om man så vill.

VFR-00: 5,5"-bakhjul med 170/60-17-däck. Original ska vara 5,5"-bakfälg och 180/55-17-däck.

De tidigare däcken som satt på vid köpet hade rejäla touringplattor på mitten, både fram och bak. Tyckte iaf att hela hojen var mycket tungstyrd i framänden, dvs den fick brottas ner med rejäl armstyrka i kurvorna.

Med det smalare 170-däcket bak upplevde jag den som "telepatisk", så fort jag tänkte sväng, så svängde den. Jag har provat upp till ca motorvägshastighet utan att märka några oroliga tendenser. Det nya framdäcket, ett Dunlop SportMax, är stabilt, men inte tungstyrt. Ett Michelin framdäck är i min uppfattning betydligt mer snabbstyrt.

Jag grundar båda uppleverserna på gokortbanekörningar, och som sagt en liten bit p motorväg.

Ska du ha ett 180-däck bak på din VFR-96, kolla först att frigången mot sving och ev slipon är juste. Andra saken du ska vara medveten om är att det bredare bakdäcket på din 5"-bakfälg kommer att göra däcket mer konvext, dvs det kommer att bli skenbart rundare om du förstår vad jag menar, mao antagligen ännu mer snabbstyrt.

Pröva! Kan ju inte skada, funkar det för dig, körupplevelsemässigt, har du just öppnat upp en helt ny värld med större och billigare tillgång på däckmärken!

Svarar det på din fråga?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#19 Inlägg av Mister »

adrian_vg skrev:Ska du ha ett 180-däck bak på din VFR-96, kolla först att frigången mot sving och ev slipon är juste. Andra saken du ska vara medveten om är att det bredare bakdäcket på din 5"-bakfälg kommer att göra däcket mer konvext, dvs det kommer att bli skenbart rundare om du förstår vad jag menar, mao antagligen ännu mer snabbstyrt.
Tänkte du rätt nu... :?
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#20 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:
adrian_vg skrev:Ska du ha ett 180-däck bak på din VFR-96, kolla först att frigången mot sving och ev slipon är juste. Andra saken du ska vara medveten om är att det bredare bakdäcket på din 5"-bakfälg kommer att göra däcket mer konvext, dvs det kommer att bli skenbart rundare om du förstår vad jag menar, mao antagligen ännu mer snabbstyrt.
Tänkte du rätt nu... :?
Jag tror det. Sidorna på det bredare däcket blir liksom mer hoptryckta på den smalare fälgen, med resultat att mitten på däcket blir högre, kommer längre ut sas.

Högre och rundare däck, i tvärsnitt, brukar ju vara mer snabbstyrda.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#21 Inlägg av Mister »

adrian_vg skrev:
Mister skrev:
adrian_vg skrev:Ska du ha ett 180-däck bak på din VFR-96, kolla först att frigången mot sving och ev slipon är juste. Andra saken du ska vara medveten om är att det bredare bakdäcket på din 5"-bakfälg kommer att göra däcket mer konvext, dvs det kommer att bli skenbart rundare om du förstår vad jag menar, mao antagligen ännu mer snabbstyrt.
Tänkte du rätt nu... :?
Jag tror det. Sidorna på det bredare däcket blir liksom mer hoptryckta på den smalare fälgen, med resultat att mitten på däcket blir högre, kommer längre ut sas.

Högre och rundare däck, i tvärsnitt, brukar ju vara mer snabbstyrda.
Skrev ett långt inlägg innan men det försvann. Varför är siten så ostabil :evil:

Så kort version istället: Bredare dimension blir ballongformat, ger mer "yta" och det blir mer trögstyrt.

@Kenus: Det är ingen dramatisk jätteskillnad, men det beror på hur känslig man är för det och vilken körstil man har. 180 och profil 55 procent vs. 170 och 60 procent profil är ju inte jättediff direkt.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#22 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:Skrev ett långt inlägg innan men det försvann. Varför är siten så ostabil :evil:
Backa på din surfbräda så du får tillbaka texten du skrev, vänta nån minut och klicka på Skicka-knappen igen.

Mister skrev:Så kort version istället: Bredare dimension blir ballongformat, ger mer "yta" och det blir mer trögstyrt.
Ja, precis, lite mer ballongformat. Men skulle det bli mer trögstyrt då, om mitten på däcket liksom sticker ut mer?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#23 Inlägg av Mister »

adrian_vg skrev:
Mister skrev:Skrev ett långt inlägg innan men det försvann. Varför är siten så ostabil :evil:
Backa på din surfbräda så du får tillbaka texten du skrev, vänta nån minut och klicka på Skicka-knappen igen.
Det är nått knas, såg att andra råkat ut för det med (Blacken) bl a. Texten försvinner som man skriver även ifall man backar när det förloras kontakt med servern.

adrian_vg skrev:
Ja, precis, lite mer ballongformat. Men skulle det bli mer trögstyrt då, om mitten på däcket liksom sticker ut mer?
Har inte teoriserat så mycketöver det utan det är mer konstaterat faktum, och då inte bara av mig.
För att göra ett försök till förklaring så blir det ju mer "ballong" över däcket. Dvs, annan radie, samt större radie som gör att man får jobba mer vid nedlägg. Det positiva är väl att det finns större kontaktyta...men till ett visst pris i körbarhet pga bredden den har i förhållandet till fälgen.

Men det går ju skaffa "toppigare" däck istället för att få till det du är ute efter. Men man gör det inte genom bredare.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#24 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:Det är nått knas, såg att andra råkat ut för det med (Blacken) bl a. Texten försvinner som man skriver även ifall man backar när det förloras kontakt med servern.
Kör du Firefox, finns en plugin som heter Lazarus, som sparar ner formulärdata man skrivit in, inkl inlägg på detta forum. Du kan ju prova den och se om det hjälper.

Mister skrev:Men det går ju skaffa "toppigare" däck istället för att få till det du är ute efter. Men man gör det inte genom bredare.
Toppigare! Just precis, den beskrivningen var bra!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#25 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Mister skrev:Skrev ett långt inlägg innan men det försvann. Varför är siten så ostabil :evil:
Backa på din surfbräda så du får tillbaka texten du skrev, vänta nån minut och klicka på Skicka-knappen igen.
Det hjälper inte, man får oftast bara ett tomt fält.
Har råkat ut för det ett antal gånger, inte bara här utan på ett antal forumformulär och förstår fullständigt Misters irritation.

Jag använder numera en annan teknik. Det finns två alternativ.
1. Skriva i t.ex. Anteckningar, Word, maildokument (t.ex. ett OE fönster) och sen klistra in (det använder jag främst när jag ska göra långa inlägg eller mina lite avancerade multiquotningar :wink: ).
2. Skriva i forumet men trycka Ctrl+A och Ctrl+C innan man skickar. Då har man iaf texten liggande i Urklipp.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#26 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:2. Skriva i forumet men trycka Ctrl+A och Ctrl+C innan man skickar. Då har man iaf texten liggande i Urklipp.
Jag använder §2 också, mest när jag skriver långt. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#27 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:2. Skriva i forumet men trycka Ctrl+A och Ctrl+C innan man skickar. Då har man iaf texten liggande i Urklipp.
Jag använder §2 också, mest när jag skriver långt. :)
Kan du föresten tänka dig att jag har lagt in en ny webbläsare? :D :wink:

Eftersom jag snart ska köra en Ghost så roade mig med att testa lite. Resultat:
- Opera: Rätt snygg vid första anblicken men värdo. Skitkrångliga inställningar som kräver att man skapar en panel för i stort sett varje grej man vill göra.
- Safari: "Det är Apple, borde funkar"... i h-e! Belastar systemet något grönjävligt, processorn ligger konstant på 50-60% även när man inte rör datorn.
- Firefox: Har testat tidigare = Aldrig mer! Någon värre virusmagnet har jag aldrig varit med om.

And the winner is... Avant Browser: Skitliten (knappa 2 Mb) och bygger på IE:s motor ända ner till IE4, men tillför alla moderniteter plus en jävla massa inställningar och blockerare för pop-ups, reklam, banners, flash och allt möjligt.

Sen kör jag ändå IE6 men det är en annan sak http://www.saveie6.com :wink: :D

[EDIT] Fan nu vart det OT igen :lol: [/EDIT]
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar