Bygg dina egna kraschpuckar!
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Bygg dina egna kraschpuckar!
Har grejat kraschpuckar till mitt nyförvärv, en 00:a. De ska målas svarta också innan de är klara. Känns stabila och inga behov av ingrepp på plast. De borde funka, eller vad tror ni?
Jag fick specialbeställa skruv (M10*1,25 är inte så lätt att få tag på) och få distansrör tillverkade. Själva pucken är gamla skateboardhjul
En sak jag funderar på är att sätta dit någon slags "offerdistans", röret är nämligen i rostfritt stål (och ramen i alu) så är lite orolig att ramen ska ta stryk vid lite värre vurpa!
Som ni ser på tredje bilden är det ingen risk att den är i vägen vid körning.
Fler bilder kommer senare
Jag fick specialbeställa skruv (M10*1,25 är inte så lätt att få tag på) och få distansrör tillverkade. Själva pucken är gamla skateboardhjul
En sak jag funderar på är att sätta dit någon slags "offerdistans", röret är nämligen i rostfritt stål (och ramen i alu) så är lite orolig att ramen ska ta stryk vid lite värre vurpa!
Som ni ser på tredje bilden är det ingen risk att den är i vägen vid körning.
Fler bilder kommer senare
- Bilagor
-
- Kraschpuck komprimerad.JPG (56.81 KiB) Visad 8042 gånger
-
- Kraschpuck2.JPG (43.47 KiB) Visad 8042 gånger
-
- Kraschpuck3.JPG (47.46 KiB) Visad 8042 gånger
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Ser bra ut .. frågan är om de hjälper så mycket med tanke på att de sittar rätt långt bak ..
Tanken med puckarna är väl att skydda kåporna och med tanke på viktfördelningen så misstänker jag att den placeringen kommer tillåta rejält kåpskrap i framkant istället.
Kan ha fel men det är min spontana reaktion.
Tanken med puckarna är väl att skydda kåporna och med tanke på viktfördelningen så misstänker jag att den placeringen kommer tillåta rejält kåpskrap i framkant istället.
Kan ha fel men det är min spontana reaktion.
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Ja, det där har jag också funderat på. Men jag tänker att kraschpuckar i princip bara hjälper vid stillastående vältning och då borde även dom här funka. Jag har sett en VTEC som hade den här varianten (köpta) men det är ju såklart ingen garanti för att det ska funka.Conseal skrev:Ser bra ut .. frågan är om de hjälper så mycket med tanke på att de sittar rätt långt bak ..
Tanken med puckarna är väl att skydda kåporna och med tanke på viktfördelningen så misstänker jag att den placeringen kommer tillåta rejält kåpskrap i framkant istället.
Kan ha fel men det är min spontana reaktion.
//Tomas
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Bygg dina egna kraschpuckar!
Har funderat på det själv, men inte velat göra hål i kåpan och enda lösningen skulle då vara att sätta dem ungeför du har satt dem också. Det verkar ju funka iaf på din årsmodell.Tomas skrev:[...]Jag fick specialbeställa skruv (M10*1,25 är inte så lätt att få tag på) och få distansrör tillverkade. Själva pucken är gamla skateboardhjul
En sak jag funderar på är att sätta dit någon slags "offerdistans", röret är nämligen i rostfritt stål (och ramen i alu) så är lite orolig att ramen ska ta stryk vid lite värre vurpa!
Ang offerdistanser, kan man inte göra en kort distans i pvc-plast, dvs samma material som skateboard-"pucken" är gjord och ha innerst, mellan distansröret i metall och ramen?
När viffern ligger på sidan kommer den att vila på styret och pucken och kåpan kommer att hamna en bit från marken förhoppningsvis. Det gjorde iaf min viffer när den välte senast (bortglömt skivbromslås...). Kåpan blev knappt skrapad. Men å andra sidan har jag ett bredare styre monterat än original clipon, vilket kan ha medverkat positivt i olyckshändelsen.Conseal skrev:Ser bra ut .. frågan är om de hjälper så mycket med tanke på att de sittar rätt långt bak ..
Tanken med puckarna är väl att skydda kåporna och med tanke på viktfördelningen så misstänker jag att den placeringen kommer tillåta rejält kåpskrap i framkant istället.
Kan ha fel men det är min spontana reaktion.
Jag har sett kraschpuckar som fungerat bra i krasch på bana, men dessa har varit ganska korta, haft rejält tjocka distanspinnar och monterade (jävligt) stumt i ramen.
Personligen föredrar jag att se dessa lösningar som ett kåpskydd vid stillastående vältning. Kraschar man på väg eller bana har man oftast fler problem än en lindrigt skrapad kåpa.
Edit: Är det ingen risk att distansen bryter skenbenet av dig när/om du glider och ena benet hamnar under hojen. Eller ramlar man alltid av hojen först, och du och hojen glider var för sig på vägen?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Jag har sett en VFR som din gå omkull och som inte haft kraschpuckar. De enda skraporna blev lite repor nederst på motorblocket på fotbromssidan och passagerarfotpinnen gick sönder på högersidan; den snäpptes rakt av.Tegfors skrev:Kraschpuckar är enl mig inte till för att rädda kåpan utan för att rädda motor, växellåda o.dyl...
Om man har en radfyra på tvären blir problemet mer akut tror jag. En så smal mc som en VFR har inte direkt problem med att motor och växellåda tar skada vid kullkörning, utan det handlar mer om kåporna. All mc-plast är ju av tradition snordyr att köpa nytt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Bygg dina egna kraschpuckar!
Ja, jag ser det också som ett kåpskydd vid stillastående vältning. Iofs så är distanserna rejält kraftiga och allt monterat mycket stumt i ramen men som du säger, vid krasch på väg eller bana har man oftast större problem än skrapade kåpor.adrian_vg skrev:Har funderat på det själv, men inte velat göra hål i kåpan och enda lösningen skulle då vara att sätta dem ungeför du har satt dem också. Det verkar ju funka iaf på din årsmodell.
Ang offerdistanser, kan man inte göra en kort distans i pvc-plast, dvs samma material som skateboard-"pucken" är gjord och ha innerst, mellan distansröret i metall och ramen?
När viffern ligger på sidan kommer den att vila på styret och pucken och kåpan kommer att hamna en bit från marken förhoppningsvis. Det gjorde iaf min viffer när den välte senast (bortglömt skivbromslås...). Kåpan blev knappt skrapad. Men å andra sidan har jag ett bredare styre monterat än original clipon, vilket kan ha medverkat positivt i olyckshändelsen.
Jag har sett kraschpuckar som fungerat bra i krasch på bana, men dessa har varit ganska korta, haft rejält tjocka distanspinnar och monterade (jävligt) stumt i ramen.
Personligen föredrar jag att se dessa lösningar som ett kåpskydd vid stillastående vältning. Kraschar man på väg eller bana har man oftast fler problem än en lindrigt skrapad kåpa.
Edit: Är det ingen risk att distansen bryter skenbenet av dig när/om du glider och ena benet hamnar under hojen. Eller ramlar man alltid av hojen först, och du och hojen glider var för sig på vägen?
Jag har faktiskt lämpliga offerdistanser som jag tänkt montera precis som du föreslår. Jag måste bara korta av distansrören lite isåfall.
Det där med eventuella skador på skenbenet har jag inte tänkt på. Om den böjs rejält finns säklart risken men om den inte gör det borde det snarare va en fördel att inte cykeln tillåts åka helt i backen? Svårt att säga, varje olycka sker ju på sitt unika vis...
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Bygg dina egna kraschpuckar!
Om skydden mest är tänkta för stillastående vältningar alt låga hastigheter tror jag inte skenbenen är nåt problem.Tomas skrev:Ja, jag ser det också som ett kåpskydd vid stillastående vältning. Iofs så är distanserna rejält kraftiga och allt monterat mycket stumt i ramen men som du säger, vid krasch på väg eller bana har man oftast större problem än skrapade kåpor.
Jag har faktiskt lämpliga offerdistanser som jag tänkt montera precis som du föreslår. Jag måste bara korta av distansrören lite isåfall.
Det där med eventuella skador på skenbenet har jag inte tänkt på. Om den böjs rejält finns säklart risken men om den inte gör det borde det snarare va en fördel att inte cykeln tillåts åka helt i backen? Svårt att säga, varje olycka sker ju på sitt unika vis...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Bygg dina egna kraschpuckar!
Haha! Nej det är klart Men dom kommer ju även sitta på vid en eventuell värre krasch...adrian_vg skrev:Om skydden mest är tänkta för stillastående vältningar alt låga hastigheter tror jag inte skenbenen är nåt problem.