Oxford skivbromslås

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Oxford skivbromslås

#1 Inlägg av adrian_vg »

Mitt gamla Abus Granit-bygellås jag har haft sen 1990 verkade ha gett upp andan igår kväll. Det var lite panikartat när jag skulle hem från jobbet och nyckeln inte gick runt i låset. Efter en stunds micklande gick nyckeln runt och jag fick av det med en "viss" lättnad. Vågar dock inte använda det mer, så idag blev det något av ett panikköp av mc-lås.

Först in på Biltema för att kolla deras godkända lås och kätting. Låsen var helt slut så jag brydde mig inte om att kolla kättingarna.

Sen snabbt, snabbt till Lelles innan de stängde och se om de hade Oxfords Omega-skivbromslås på hyllan. Fick till svar att tillverkararen av nån anledning dragit in dem. Que, vad var det om?? Säljaren kunde inte svara på varför, men föreslog ett ganska överkomligt Oxford Patriot ist.

Frågade om han hade ett öppet lås jag kunde få låna bulten till och prova att det funkar på Edwin, men si det fanns det inte, fick ist den lite smalare bulten från ett Abus Victory och det var ju tur att jag provade; bulten gick i den lilla, lilla skivan fram, men bara med en viss möda och lort ändå upp till armbågarna typ. Bara och glömma...

Säljaren föreslog då ett 900kronors Abus Quick 37, och den funkade perfekt, skaffade en passande hållare också och monterade hela kånkarongen i mörkret strac utanför ytterdörren. Nu har jag iaf ett lås.

Min fråga, nån som hört nåt om varför Oxford Omegalåsen dragits tillbaka?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!