Sida 1 av 2
Xenonkonvertering MC
Postat: fre sep 04, 2009 08:54
av adrian_vg
Köpte ett H4 Bi-xenonkit från Xenonkungen i förrgår, hämtade ut det igår. Kostade 830kr inkl frakt och moms.
Ska försöka montera till helgen. Är lite tveksam till hur man installerar det dock och var i helskotta jag ska sätta ballasten... Ballasten är ju verkligen inte stor, men det är trots allt mycket tajt i framdelen av kåpan.

Postat: fre sep 04, 2009 09:32
av tersan
adrian_vg skrev:elias skrev:Ah, jag har inte installerat dem... vet inte hur man kommer åt lamporna. Står såklart inget i manualen.. o jag vill inte börja bända o slå...

Köpte ett H4 Bi-xenonkit från Xenonkungen i förrgår, hämtade ut det igår. Kostade 830kr inkl frakt och moms.
Ska försöka montera till helgen. Är lite tveksam till hur man installerar det dock och var i helskotta jag ska sätta ballasten... Ballasten är ju verkligen inte stor, men det är trots allt mycket tajt i framdelen av kåpan.

Ser fram emot en fyllig monteringsguide efter helgen mao.
Hur flexibelt är det med monteringen av ballasten? Måste den sitta nära strålkastarna, eller är kablarna tillräckligt långa för att man ska kunna montera där det finns plats?
Postat: fre sep 04, 2009 09:49
av adrian_vg
tersan skrev:Ser fram emot en fyllig monteringsguide efter helgen mao.
Beror lite på vädret. Har ju inget garage och väta i samband med högspänningspillning känns inte helt hundra... Zzzzzap!
tersan skrev:Hur flexibelt är det med monteringen av ballasten? Måste den sitta nära strålkastarna, eller är kablarna tillräckligt långa för att man ska kunna montera där det finns plats?
Den sitter på en ca 50cm lång sladd till ballasten. Tror det är tänkt att man inte ska klippa bort eller förlänga bitarna.
Sladdarnas kopplingar är mycket uppenbara, de går bara in i de kontakterna. Det enda tveksamma är en röd och en svart kabel med ringkabelskor som jag inte vet om de ska kopplas till batteriet eller inte. Följde inte med en installationsmanual i paketet och på Xenonkungens hemsida står det mest om hur man ska borra upp reflektorn för att få in insatsen (vänder sig till bilister mest).
Ska xenonljus generellt vara kopplade till ständig ström, eller kan man tjuva nånstans ifrån?
Edit: Hittade mer info på
http://www.vvme.com/page.html?chapter=3&id=32. Direktanslutning till batteri rekommenderas tydligen. Mitt kit ser ut som den på bilden nedan plus lite ett relä och extra sladdar till denna.

Postat: fre sep 04, 2009 15:59
av Karlsson
adrian_vg skrev:
Ska xenonljus generellt vara kopplade till ständig ström, eller kan man tjuva nånstans ifrån?
Den röda och den svarta kabeln (på ditt kopplingsschema) ansluts till kontaktstycket för H4 lampan.
Postat: lör sep 05, 2009 09:15
av adrian_vg
Karlsson skrev:adrian_vg skrev:
Ska xenonljus generellt vara kopplade till ständig ström, eller kan man tjuva nånstans ifrån?
Den röda och den svarta kabeln (på ditt kopplingsschema) ansluts till kontaktstycket för H4 lampan.
Tror faktiskt inte det. Som synes på bilden nedan finns redan en färdig plug'n'pray-kabel som man ansluter till kontaktsycket för H4-lampan.
Misstänker att de lösa kablarna (röd och svart) är drivningen till reläet som knäpper på ballasten som sen skickar ström till H4-kontaktstycket.
Edit: Alla ingående prylarna liknar mer nedanstående. Jag har dock bara ett relä där en säkring finns monterad på kabeln. Det står ju dessutom att den ska kopplas direkt till batteriet, men är rädd att det ska laddas ur, beroende på hur mycket den drar "stillastående".

Postat: lör sep 05, 2009 13:39
av adrian_vg
Guide för montering av HID-kit på VFR
finns här!
Postat: lör sep 05, 2009 17:04
av Karlsson
Ditt kit är väldigt olikt mitt. Jag har bara ballast med kablage o lampa, som man bara ansluter direkt på fordonets lampanslutning,
I ditt fall ska kablarna (svart o röd) anslutas på batteriet eller annan anslutning där du har batteri-ström.
Ett relä ska inte tjuvdra ström, isf. är det defekt.
Postat: lör sep 05, 2009 22:42
av adrian_vg
Karlsson skrev:Ditt kit är väldigt olikt mitt. Jag har bara ballast med kablage o lampa, som man bara ansluter direkt på fordonets lampanslutning,
Ok, vet du möjligen vad reläet ska vara bra för då?
Karlsson skrev:Ett relä ska inte tjuvdra ström, isf. är det defekt.
Nej, nej, jag vet inte
att det drar nåt när det är av. Var bara lite osäker på reläets funktion, dvs vad det är bra för.
Postat: sön sep 06, 2009 22:42
av Karlsson
adrian_vg skrev:Karlsson skrev:Ditt kit är väldigt olikt mitt. Jag har bara ballast med kablage o lampa, som man bara ansluter direkt på fordonets lampanslutning,
Ok, vet du möjligen vad reläet ska vara bra för då?
Du har väl en solenoid på lampan för reglering hel/halv?
Isf. så drar det nog förmycket ström för kablaget till org. lampan.
Då har man istället valt att avlasta systemet med ett relä. Det är iaf. min teori.
Postat: mån sep 07, 2009 07:44
av adrian_vg
Karlsson skrev:Du har väl en solenoid på lampan för reglering hel/halv?
Inte den blekaste... Men det är en stor klump som lampan sitter i.
Karlsson skrev:
Isf. så drar det nog förmycket ström för kablaget till org. lampan.
Då har man istället valt att avlasta systemet med ett relä. Det är iaf. min teori.
Låter rimligt, vi säger att det är så!

Postat: mån sep 07, 2009 11:17
av Tommy Gsson
Reläet sitter ju som av/på för ballasten enligt schemat, annars skulle ju den stå med ström hela tiden. Det intressanta med den där kopplingen är att om man får det berömda felet med avbrott vid växling hel/halv så kommer även xenonen att göra samma sak, å andra sidan avlastas ju ljusomkopplaren av reläna.
T.
Postat: mån sep 07, 2009 12:10
av adrian_vg
Tommy Gsson skrev:Reläet sitter ju som av/på för ballasten enligt schemat, annars skulle ju den stå med ström hela tiden. Det intressanta med den där kopplingen är att om man får det berömda felet med avbrott vid växling hel/halv så kommer även xenonen att göra samma sak, å andra sidan avlastas ju ljusomkopplaren av reläna.
T.
Du verkar vara bättre på att läsa elscheman än jag...
Vad är det berömda felet du nämner då?? Tänkte du på det felet som bla Tyrannosauros skrev om för ett tag sen?
För att summera, reläet i mitt kit är bra att ha. Korrekt?
Postat: mån sep 07, 2009 18:58
av Tommy Gsson
Korrekt!! Du avlastar strömmen från ljusomkopplaren så att bara strömmen till att dra reläet går åt c:a 30-50mah = ingenting. Nu ska man ju inte säga något bra om feltema, men dom har en reläsats som gör samma sak och är riktigt bra.
T.
Postat: mån sep 07, 2009 19:38
av adrian_vg
Tommy Gsson skrev:Korrekt!! Du avlastar strömmen från ljusomkopplaren så att bara strömmen till att dra reläet går åt c:a 30-50mah = ingenting.
Strömmen som annars skulle ha gått igenom ljusknappen/omställaren på höger styrhalva eller hel/halvljus på vänster styrhalva? Bara så vi talar om rätt sak.
Tycker ,som jag nämnt tidigare, att allt med el av den här varianten är skitsvårt.
Tommy Gsson skrev:
Nu ska man ju inte säga något bra om feltema, men dom har en reläsats som gör samma sak och är riktigt bra.
T.
Min ingick och hade korrekta kopplingsdelar, det var verkligen plug'n'play som de skriver på Xenonkungens sajt.
Postat: mån sep 07, 2009 21:08
av tersan
adrian_vg skrev:Tommy Gsson skrev:Korrekt!! Du avlastar strömmen från ljusomkopplaren så att bara strömmen till att dra reläet går åt c:a 30-50mah = ingenting.
Strömmen som annars skulle ha gått igenom ljusknappen/omställaren på höger styrhalva eller hel/halvljus på vänster styrhalva? Bara så vi talar om rätt sak.
Tycker ,som jag nämnt tidigare, att allt med el av den här varianten är skitsvårt.
Tommy Gsson skrev:
Nu ska man ju inte säga något bra om feltema, men dom har en reläsats som gör samma sak och är riktigt bra.
T.
Min ingick och hade korrekta kopplingsdelar, det var verkligen plug'n'play som de skriver på Xenonkungens sajt.
Men vad gör du med original relä då? Hel-/halvljus är ju redan kopplade via relä, skulle det inte vara enklare att bara koppla in ballasten på det befintliga halvljusrelät? Eller har jag missat nåt här?