Sida 1 av 2

Eftermarknadsbromsar till VFR

Postat: lör aug 22, 2009 12:18
av adrian_vg
Fick bromsvätskan bytt i fram- och bakbroms samt koppling och luftat häromdagen. Frambromsen är bra stadigare än innan, men ändå något av en besvikelse. Stålomspunna slangar är redan installerat. Skicket på oken är helt ok också. Bettet är ju ok som det är, men vill ha mer umpf om ni förstår vad jag menar. Dags för pimpning alltså. :D

Vad mer kan man göra för att få bättre känsla i bromsen fram? Kollade på ISR:s hemsida, men det enda de verkar ha på lager är bromsskivor till VFR fram till årsmodell 94 och till ett bra pris enl uppgift.

Handtagen och huvudcylindrarna är väl som de är och dem byter man väl normalt sett inte eller hur? Har någon alls bytt frambroms på VFR till något mer vederhäftigt? Vet nån vilka bromsar och kaliprar som passar på en 97:ans VFR?

Re: Eftermarknadsbromsar till VFR

Postat: mån aug 24, 2009 06:57
av tersan
adrian_vg skrev:Fick bromsvätskan bytt i fram- och bakbroms samt koppling och luftat häromdagen. Frambromsen är bra stadigare än innan, men ändå något av en besvikelse. Stålomspunna slangar är redan installerat. Skicket på oken är helt ok också. Bettet är ju ok som det är, men vill ha mer umpf om ni förstår vad jag menar. Dags för pimpning alltså. :D

Vad mer kan man göra för att få bättre känsla i bromsen fram? Kollade på ISR:s hemsida, men det enda de verkar ha på lager är bromsskivor till VFR fram till årsmodell 94 och till ett bra pris enl uppgift.

Handtagen och huvudcylindrarna är väl som de är och dem byter man väl normalt sett inte eller hur? Har någon alls bytt frambroms på VFR till något mer vederhäftigt? Vet nån vilka bromsar och kaliprar som passar på en 97:ans VFR?
Vad är du ute efter? Mer motståndskraft mot fade, stummare handtag, eller kortare bromssträcka? Får inte riktigt ihop frågeställningen... :?

Om allt är i bästa skick kan andra belägg göra underverk. Eller förstöra allt, beroende på vad man monterar. :wink:

Re: Eftermarknadsbromsar till VFR

Postat: mån aug 24, 2009 08:59
av adrian_vg
tersan skrev:Vad är du ute efter? Mer motståndskraft mot fade, stummare handtag, eller kortare bromssträcka? Får inte riktigt ihop frågeställningen... :?
Bättre (stummare) känsla i handtaget primärt. Som det är nu känns bromsarna ganska svampiga trots luftning och stålomspunna slangar.

Stoppsträckan är bra som den är tror jag. Motståndskraft mot fade beror mycket på beläggen och inget jag behöver göra nåt åt just nu.
tersan skrev:Om allt är i bästa skick kan andra belägg göra underverk. Eller förstöra allt, beroende på vad man monterar. :wink:
Syftar du på Biltemabeläggen? :roll: :wink:

Har iaf tänkt på det också. Bromsarna kändes dock så här svampiga redan innan beläggbytet och luftningen. Bytet av bromsvätska och luftningen har bara gjort en marginell skillnad i upplevd känsla i bromsgreppet.

Häromveckan besiktade jag hojjar inför en BKK-körning och råkade bla på en Aprilia med Brembook, Bremboskivor och stålomspunna slangar. De frambromsarna var totalstumma när man klämde åt och greppet helt otroligt superdunderdistinkt. Såna frambromsar vill jag också ha på viffern.

Re: Eftermarknadsbromsar till VFR

Postat: mån aug 24, 2009 09:16
av tersan
adrian_vg skrev:
tersan skrev:Vad är du ute efter? Mer motståndskraft mot fade, stummare handtag, eller kortare bromssträcka? Får inte riktigt ihop frågeställningen... :?
Bättre (stummare) känsla i handtaget primärt. Som det är nu känns bromsarna ganska svampiga trots luftning och stålomspunna slangar.

Stoppsträckan är bra som den är tror jag. Motståndskraft mot fade beror mycket på beläggen och inget jag behöver göra nåt åt just nu.
tersan skrev:Om allt är i bästa skick kan andra belägg göra underverk. Eller förstöra allt, beroende på vad man monterar. :wink:
Syftar du på Biltemabeläggen? :roll: :wink:

Har iaf tänkt på det också. Bromsarna kändes dock så här svampiga redan innan beläggbytet och luftningen. Bytet av bromsvätska och luftningen har bara gjort en marginell skillnad i upplevd känsla i bromsgreppet.

Häromveckan besiktade jag hojjar inför en BKK-körning och råkade bla på en Aprilia med Brembook, Bremboskivor och stålomspunna slangar. De frambromsarna var totalstumma när man klämde åt och greppet helt otroligt superdunderdistinkt. Såna frambromsar vill jag också ha på viffern.
Det kan ju finnas luft kvar i systemet...
När renoverade du huvudcylinder och bromsok senast?
Sitter allt fast ordentligt? Glapp i hjullager? Glapp i bromsarmen?

Re: Eftermarknadsbromsar till VFR

Postat: mån aug 24, 2009 09:52
av adrian_vg
tersan skrev:Det kan ju finnas luft kvar i systemet...
När renoverade du huvudcylinder och bromsok senast?
Sitter allt fast ordentligt? Glapp i hjullager? Glapp i bromsarmen?
Jag har aldrig gjort det. Hur ofta renoverar man huvudcylinder och bromsok?

Allt sitter fast som det ska, förutom oken som är såna där glidande ok och sitter därmed inte helt fast i sidled. Hjullagren är ok så vitt jag vet. Dito bromsarmen.

Re: Eftermarknadsbromsar till VFR

Postat: mån aug 24, 2009 15:31
av tersan
adrian_vg skrev:...Hur ofta renoverar man huvudcylinder och bromsok?

Allt sitter fast som det ska, förutom oken som är såna där glidande ok och sitter därmed inte helt fast i sidled. Hjullagren är ok så vitt jag vet. Dito bromsarmen.
De renoveras när det behövs, omöjligt att säga hur ofta det blir...

Nu vet jag inte hur svampiga bromsarna på en VFR ska vara original, det kan tänkas att konstruktionen i sig ger en något mindre distinkt känsla än på en italiensk rejser... jag har också lite för svampiga bromsar för att jag ska vara helt nöjd, men det får bli vinterns jobb.

Men egentligen är det inte så komplicerat: antingen är det nåt mekaniskt som sviktar, eller också är det hydrauliken. Det krävs inte särskilt stort glapp för att det ska bli dålig känsla, har du kollat ok, handtag, hjul ordentligt? Ibland kan man se med blotta ögat att det flexar nånstans, annars får man ta fram mätklockan...

Postat: mån aug 24, 2009 21:19
av tersan
Uppdaterar: gick ut i garaget när jag kom hem och klämde på bromshandtaget samtidigt som jag tittade på oken. Det rörde sig ordentligt, inte så konstigt att det känns svampigt. Då ska vi bara se om det går att lösa utan att skaffa nya ok... :wink:

Postat: mån aug 24, 2009 23:25
av Tyrannosaurus
tersan skrev:Uppdaterar: gick ut i garaget när jag kom hem och klämde på bromshandtaget samtidigt som jag tittade på oken. Det rörde sig ordentligt, inte så konstigt att det känns svampigt. Då ska vi bara se om det går att lösa utan att skaffa nya ok... :wink:
Är det två- eller fyrkolvsok på VFR? Tror det är tvåkolvare (trekolvs på CBS).
Det innebär isf att oken är flytande och ska röra sig. Man får aldrig samma stumma känsla som när man har kolvar från båda sidorna och ev. flytande skivor (de flesta nyare sporthojar har det).

Postat: tis aug 25, 2009 07:06
av tersan
Tyrannosaurus skrev:
tersan skrev:Uppdaterar: gick ut i garaget när jag kom hem och klämde på bromshandtaget samtidigt som jag tittade på oken. Det rörde sig ordentligt, inte så konstigt att det känns svampigt. Då ska vi bara se om det går att lösa utan att skaffa nya ok... :wink:
Är det två- eller fyrkolvsok på VFR? Tror det är tvåkolvare (trekolvs på CBS).
Det innebär isf att oken är flytande och ska röra sig. Man får aldrig samma stumma känsla som när man har kolvar från båda sidorna och ev. flytande skivor (de flesta nyare sporthojar har det).
Tvåkolvs flytande, så att det aldrig blir samma känsla som ett riktigt ok är jag helt med på. Men man kan ju alltid kolla om styrpinnarna är mogna för utbyte till att börja med.

Postat: tis aug 25, 2009 10:19
av adrian_vg
tersan skrev:Tvåkolvs flytande, så att det aldrig blir samma känsla som ett riktigt ok är jag helt med på. Men man kan ju alltid kolla om styrpinnarna är mogna för utbyte till att börja med.
Vilka pinnar menar du nu? De som oken glider på i sidled?

Postat: tis aug 25, 2009 13:15
av tersan
adrian_vg skrev:
tersan skrev:Tvåkolvs flytande, så att det aldrig blir samma känsla som ett riktigt ok är jag helt med på. Men man kan ju alltid kolla om styrpinnarna är mogna för utbyte till att börja med.
Vilka pinnar menar du nu? De som oken glider på i sidled?
Japp! Pinnarna och motsvarande bussningar i oken kan slitas ner och ge ökat glapp. Dock vet jag inte än om det går att byta ut dem på en VFR.

Postat: tis aug 25, 2009 13:48
av adrian_vg
tersan skrev:
adrian_vg skrev:
tersan skrev:Tvåkolvs flytande, så att det aldrig blir samma känsla som ett riktigt ok är jag helt med på. Men man kan ju alltid kolla om styrpinnarna är mogna för utbyte till att börja med.
Vilka pinnar menar du nu? De som oken glider på i sidled?
Japp! Pinnarna och motsvarande bussningar i oken kan slitas ner och ge ökat glapp. Dock vet jag inte än om det går att byta ut dem på en VFR.
Så vitt jag kan se har varken David Silver Spares eller CMS dem... :?

Vad gör man i såna fall om de behöver fixas till? Hur pass universella är de där pinnarna? Min tanke är om man kan ta dem från någon nyare VFR-modell.

Postat: tis aug 25, 2009 13:58
av tersan
adrian_vg skrev:
tersan skrev:
adrian_vg skrev: Vilka pinnar menar du nu? De som oken glider på i sidled?
Japp! Pinnarna och motsvarande bussningar i oken kan slitas ner och ge ökat glapp. Dock vet jag inte än om det går att byta ut dem på en VFR.
Så vitt jag kan se har varken David Silver Spares eller CMS dem... :?

Vad gör man i såna fall om de behöver fixas till? Hur pass universella är de där pinnarna? Min tanke är om man kan ta dem från någon nyare VFR-modell.
Tack för länken! Enligt CMS så finns de till min iallafall. Vet inte om det är samma ok på din dock.

Då är nästa fråga vad slitagegränsen är på dem, får kolla i Hondas manual vid tillfälle.

Var det inte nån på vfr.dk som uppgraderat sina bromsar på en RC36?

Postat: tis aug 25, 2009 14:34
av adrian_vg
tersan skrev:Tack för länken! Enligt CMS så finns de till min iallafall. Vet inte om det är samma ok på din dock.
Fanns det för din?? Kollade men såg inget relevant. Har du ett artikelnummer eller ett engelskt namn, så kan jag leta efter samma sak för min.
tersan skrev: Då är nästa fråga vad slitagegränsen är på dem, får kolla i Hondas manual vid tillfälle.
Har för mig att i min mekmanual står det att man byter pinnar om man inte kan få bort ärget eller att den ser allmänt illa ut och inte fungerar tillräckligt bra.

Postat: tis aug 25, 2009 15:21
av tersan
adrian_vg skrev:
tersan skrev:Tack för länken! Enligt CMS så finns de till min iallafall. Vet inte om det är samma ok på din dock.
Fanns det för din?? Kollade men såg inget relevant. Har du ett artikelnummer eller ett engelskt namn, så kan jag leta efter samma sak för min.
tersan skrev: Då är nästa fråga vad slitagegränsen är på dem, får kolla i Hondas manual vid tillfälle.
Har för mig att i min mekmanual står det att man byter pinnar om man inte kan få bort ärget eller att den ser allmänt illa ut och inte fungerar tillräckligt bra.
Jag sökte via modell och sprängskiss. Hittade en bra för frambromsen. Benämningen var bara "pin"... :?