Eftermarknadsbromsar till VFR
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Eftermarknadsbromsar till VFR
Fick bromsvätskan bytt i fram- och bakbroms samt koppling och luftat häromdagen. Frambromsen är bra stadigare än innan, men ändå något av en besvikelse. Stålomspunna slangar är redan installerat. Skicket på oken är helt ok också. Bettet är ju ok som det är, men vill ha mer umpf om ni förstår vad jag menar. Dags för pimpning alltså.
Vad mer kan man göra för att få bättre känsla i bromsen fram? Kollade på ISR:s hemsida, men det enda de verkar ha på lager är bromsskivor till VFR fram till årsmodell 94 och till ett bra pris enl uppgift.
Handtagen och huvudcylindrarna är väl som de är och dem byter man väl normalt sett inte eller hur? Har någon alls bytt frambroms på VFR till något mer vederhäftigt? Vet nån vilka bromsar och kaliprar som passar på en 97:ans VFR?
Vad mer kan man göra för att få bättre känsla i bromsen fram? Kollade på ISR:s hemsida, men det enda de verkar ha på lager är bromsskivor till VFR fram till årsmodell 94 och till ett bra pris enl uppgift.
Handtagen och huvudcylindrarna är väl som de är och dem byter man väl normalt sett inte eller hur? Har någon alls bytt frambroms på VFR till något mer vederhäftigt? Vet nån vilka bromsar och kaliprar som passar på en 97:ans VFR?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Eftermarknadsbromsar till VFR
Vad är du ute efter? Mer motståndskraft mot fade, stummare handtag, eller kortare bromssträcka? Får inte riktigt ihop frågeställningen...adrian_vg skrev:Fick bromsvätskan bytt i fram- och bakbroms samt koppling och luftat häromdagen. Frambromsen är bra stadigare än innan, men ändå något av en besvikelse. Stålomspunna slangar är redan installerat. Skicket på oken är helt ok också. Bettet är ju ok som det är, men vill ha mer umpf om ni förstår vad jag menar. Dags för pimpning alltså.
Vad mer kan man göra för att få bättre känsla i bromsen fram? Kollade på ISR:s hemsida, men det enda de verkar ha på lager är bromsskivor till VFR fram till årsmodell 94 och till ett bra pris enl uppgift.
Handtagen och huvudcylindrarna är väl som de är och dem byter man väl normalt sett inte eller hur? Har någon alls bytt frambroms på VFR till något mer vederhäftigt? Vet nån vilka bromsar och kaliprar som passar på en 97:ans VFR?
Om allt är i bästa skick kan andra belägg göra underverk. Eller förstöra allt, beroende på vad man monterar.
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Eftermarknadsbromsar till VFR
Bättre (stummare) känsla i handtaget primärt. Som det är nu känns bromsarna ganska svampiga trots luftning och stålomspunna slangar.tersan skrev:Vad är du ute efter? Mer motståndskraft mot fade, stummare handtag, eller kortare bromssträcka? Får inte riktigt ihop frågeställningen...
Stoppsträckan är bra som den är tror jag. Motståndskraft mot fade beror mycket på beläggen och inget jag behöver göra nåt åt just nu.
Syftar du på Biltemabeläggen?tersan skrev:Om allt är i bästa skick kan andra belägg göra underverk. Eller förstöra allt, beroende på vad man monterar.
Har iaf tänkt på det också. Bromsarna kändes dock så här svampiga redan innan beläggbytet och luftningen. Bytet av bromsvätska och luftningen har bara gjort en marginell skillnad i upplevd känsla i bromsgreppet.
Häromveckan besiktade jag hojjar inför en BKK-körning och råkade bla på en Aprilia med Brembook, Bremboskivor och stålomspunna slangar. De frambromsarna var totalstumma när man klämde åt och greppet helt otroligt superdunderdistinkt. Såna frambromsar vill jag också ha på viffern.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Eftermarknadsbromsar till VFR
Det kan ju finnas luft kvar i systemet...adrian_vg skrev:Bättre (stummare) känsla i handtaget primärt. Som det är nu känns bromsarna ganska svampiga trots luftning och stålomspunna slangar.tersan skrev:Vad är du ute efter? Mer motståndskraft mot fade, stummare handtag, eller kortare bromssträcka? Får inte riktigt ihop frågeställningen...
Stoppsträckan är bra som den är tror jag. Motståndskraft mot fade beror mycket på beläggen och inget jag behöver göra nåt åt just nu.
Syftar du på Biltemabeläggen?tersan skrev:Om allt är i bästa skick kan andra belägg göra underverk. Eller förstöra allt, beroende på vad man monterar.
Har iaf tänkt på det också. Bromsarna kändes dock så här svampiga redan innan beläggbytet och luftningen. Bytet av bromsvätska och luftningen har bara gjort en marginell skillnad i upplevd känsla i bromsgreppet.
Häromveckan besiktade jag hojjar inför en BKK-körning och råkade bla på en Aprilia med Brembook, Bremboskivor och stålomspunna slangar. De frambromsarna var totalstumma när man klämde åt och greppet helt otroligt superdunderdistinkt. Såna frambromsar vill jag också ha på viffern.
När renoverade du huvudcylinder och bromsok senast?
Sitter allt fast ordentligt? Glapp i hjullager? Glapp i bromsarmen?
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Eftermarknadsbromsar till VFR
Jag har aldrig gjort det. Hur ofta renoverar man huvudcylinder och bromsok?tersan skrev:Det kan ju finnas luft kvar i systemet...
När renoverade du huvudcylinder och bromsok senast?
Sitter allt fast ordentligt? Glapp i hjullager? Glapp i bromsarmen?
Allt sitter fast som det ska, förutom oken som är såna där glidande ok och sitter därmed inte helt fast i sidled. Hjullagren är ok så vitt jag vet. Dito bromsarmen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Eftermarknadsbromsar till VFR
De renoveras när det behövs, omöjligt att säga hur ofta det blir...adrian_vg skrev:...Hur ofta renoverar man huvudcylinder och bromsok?
Allt sitter fast som det ska, förutom oken som är såna där glidande ok och sitter därmed inte helt fast i sidled. Hjullagren är ok så vitt jag vet. Dito bromsarmen.
Nu vet jag inte hur svampiga bromsarna på en VFR ska vara original, det kan tänkas att konstruktionen i sig ger en något mindre distinkt känsla än på en italiensk rejser... jag har också lite för svampiga bromsar för att jag ska vara helt nöjd, men det får bli vinterns jobb.
Men egentligen är det inte så komplicerat: antingen är det nåt mekaniskt som sviktar, eller också är det hydrauliken. Det krävs inte särskilt stort glapp för att det ska bli dålig känsla, har du kollat ok, handtag, hjul ordentligt? Ibland kan man se med blotta ögat att det flexar nånstans, annars får man ta fram mätklockan...
VFR750F -92, grön
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Är det två- eller fyrkolvsok på VFR? Tror det är tvåkolvare (trekolvs på CBS).tersan skrev:Uppdaterar: gick ut i garaget när jag kom hem och klämde på bromshandtaget samtidigt som jag tittade på oken. Det rörde sig ordentligt, inte så konstigt att det känns svampigt. Då ska vi bara se om det går att lösa utan att skaffa nya ok...
Det innebär isf att oken är flytande och ska röra sig. Man får aldrig samma stumma känsla som när man har kolvar från båda sidorna och ev. flytande skivor (de flesta nyare sporthojar har det).
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Tvåkolvs flytande, så att det aldrig blir samma känsla som ett riktigt ok är jag helt med på. Men man kan ju alltid kolla om styrpinnarna är mogna för utbyte till att börja med.Tyrannosaurus skrev:Är det två- eller fyrkolvsok på VFR? Tror det är tvåkolvare (trekolvs på CBS).tersan skrev:Uppdaterar: gick ut i garaget när jag kom hem och klämde på bromshandtaget samtidigt som jag tittade på oken. Det rörde sig ordentligt, inte så konstigt att det känns svampigt. Då ska vi bara se om det går att lösa utan att skaffa nya ok...
Det innebär isf att oken är flytande och ska röra sig. Man får aldrig samma stumma känsla som när man har kolvar från båda sidorna och ev. flytande skivor (de flesta nyare sporthojar har det).
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Vilka pinnar menar du nu? De som oken glider på i sidled?tersan skrev:Tvåkolvs flytande, så att det aldrig blir samma känsla som ett riktigt ok är jag helt med på. Men man kan ju alltid kolla om styrpinnarna är mogna för utbyte till att börja med.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Japp! Pinnarna och motsvarande bussningar i oken kan slitas ner och ge ökat glapp. Dock vet jag inte än om det går att byta ut dem på en VFR.adrian_vg skrev:Vilka pinnar menar du nu? De som oken glider på i sidled?tersan skrev:Tvåkolvs flytande, så att det aldrig blir samma känsla som ett riktigt ok är jag helt med på. Men man kan ju alltid kolla om styrpinnarna är mogna för utbyte till att börja med.
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Så vitt jag kan se har varken David Silver Spares eller CMS dem...tersan skrev:Japp! Pinnarna och motsvarande bussningar i oken kan slitas ner och ge ökat glapp. Dock vet jag inte än om det går att byta ut dem på en VFR.adrian_vg skrev:Vilka pinnar menar du nu? De som oken glider på i sidled?tersan skrev:Tvåkolvs flytande, så att det aldrig blir samma känsla som ett riktigt ok är jag helt med på. Men man kan ju alltid kolla om styrpinnarna är mogna för utbyte till att börja med.
Vad gör man i såna fall om de behöver fixas till? Hur pass universella är de där pinnarna? Min tanke är om man kan ta dem från någon nyare VFR-modell.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Tack för länken! Enligt CMS så finns de till min iallafall. Vet inte om det är samma ok på din dock.adrian_vg skrev:Så vitt jag kan se har varken David Silver Spares eller CMS dem...tersan skrev:Japp! Pinnarna och motsvarande bussningar i oken kan slitas ner och ge ökat glapp. Dock vet jag inte än om det går att byta ut dem på en VFR.adrian_vg skrev: Vilka pinnar menar du nu? De som oken glider på i sidled?
Vad gör man i såna fall om de behöver fixas till? Hur pass universella är de där pinnarna? Min tanke är om man kan ta dem från någon nyare VFR-modell.
Då är nästa fråga vad slitagegränsen är på dem, får kolla i Hondas manual vid tillfälle.
Var det inte nån på vfr.dk som uppgraderat sina bromsar på en RC36?
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Fanns det för din?? Kollade men såg inget relevant. Har du ett artikelnummer eller ett engelskt namn, så kan jag leta efter samma sak för min.tersan skrev:Tack för länken! Enligt CMS så finns de till min iallafall. Vet inte om det är samma ok på din dock.
Har för mig att i min mekmanual står det att man byter pinnar om man inte kan få bort ärget eller att den ser allmänt illa ut och inte fungerar tillräckligt bra.tersan skrev: Då är nästa fråga vad slitagegränsen är på dem, får kolla i Hondas manual vid tillfälle.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Jag sökte via modell och sprängskiss. Hittade en bra för frambromsen. Benämningen var bara "pin"...adrian_vg skrev:Fanns det för din?? Kollade men såg inget relevant. Har du ett artikelnummer eller ett engelskt namn, så kan jag leta efter samma sak för min.tersan skrev:Tack för länken! Enligt CMS så finns de till min iallafall. Vet inte om det är samma ok på din dock.
Har för mig att i min mekmanual står det att man byter pinnar om man inte kan få bort ärget eller att den ser allmänt illa ut och inte fungerar tillräckligt bra.tersan skrev: Då är nästa fråga vad slitagegränsen är på dem, får kolla i Hondas manual vid tillfälle.
VFR750F -92, grön