Sida 1 av 1

Bränsleslangar [Problem löst]

Postat: mån jul 13, 2009 23:07
av adrian_vg
Då min bränsleslang gick av under dagens Rörkenkörning, måste jag skaffa en ny imrogon.

Slangen (biten mellan bensinkran och filter) som satt på var originalslangen från '97 och gick olyckligtvis av precis i klämytan där den gamla klämman satt. Av denna anledning har jag för avsikt att skaffa nåt armerat ist så att en incident liknande dagens inte händer igen.

Nån som har koll på om denna stålomspunna bränsleslang från Biltema är något att ha?

Lelles har annars 5,5mm-slang för 476kr :shock:, men måste man verkligen ha sån??

Andra förslag tas tacksamt emot. Vill dock inte ha "vanlig" oarmerad slang mer av förståeliga skäl... :?

Re: Bränsleslangar

Postat: tis jul 14, 2009 10:11
av Tommy Gsson
adrian_vg skrev:Då min bränsleslang gick av under dagens Rörkenkörning, måste jag skaffa en ny imrogon.

Slangen (biten mellan bensinkran och filter) som satt på var originalslangen från '97 och gick olyckligtvis av precis i klämytan där den gamla klämman satt. Av denna anledning har jag för avsikt att skaffa nåt armerat ist så att en incident liknande dagens inte händer igen.

Nån som har koll på om denna stålomspunna bränsleslang från Biltema är något att ha?

Lelles har annars 5,5mm-slang för 476kr :shock:, men måste man verkligen ha sån??

Andra förslag tas tacksamt emot. Vill dock inte ha "vanlig" oarmerad slang mer av förståeliga skäl... :?
Du behöver inte ha stålomspunnen slang, det som är viktigt är att slangen i sig är armerad. Är den det och gjord för bensin så kan du använda vilken du vill. I regel så är dyrare slangar hållbarare i längden (dom torkar inte lika snabbt). Stålomspunnen skyddar mot yttre slitage, förväxla inte med bromsslangar som har en helt annan stålarmering, som hjälper till att förhindra töjning av slangen. Har du vägarna förbi så har jag en rulle 6mm i garaget.
T.

Re: Bränsleslangar

Postat: tis jul 14, 2009 12:02
av tersan
Tommy Gsson skrev:Du behöver inte ha stålomspunnen slang...
Jodå, för Pimp-Adrian är stålomspunnet ett absolut måste... :P Törs vi nämna att det finns slangklämmor eloxerade i olika färger också? :wink:

Re: Bränsleslangar

Postat: tis jul 14, 2009 12:05
av adrian_vg
Tommy Gsson skrev:Du behöver inte ha stålomspunnen slang, det som är viktigt är att slangen i sig är armerad. Är den det och gjord för bensin så kan du använda vilken du vill. I regel så är dyrare slangar hållbarare i längden (dom torkar inte lika snabbt). Stålomspunnen skyddar mot yttre slitage, förväxla inte med bromsslangar som har en helt annan stålarmering, som hjälper till att förhindra töjning av slangen. Har du vägarna förbi så har jag en rulle 6mm i garaget.
T.
Lugnt. Hittade en textilomspunnen bränsleslang på Lelles, där textilarmeringen såg ut att vara insmält i slangen. Den såg bättre ut i verkligheten än på bild, och dessutom billigare än på Biltema..

Bra info iaf. Man lär sig nåt nytt varje dag!

Hur länge håller en bränsleslang generellt sett? Den som satt på viffern är ju från ca 1997 plus viss lagertid, och sprack rätt över vid klämman. Tolv år är alltså för mycket för en slang, men hur mycket kan man vänta sig?

Lustigt nog hittade jag perfekt passande slangklämmor för fruns vattenkylda dator på samma ställe... :roll:
tersan skrev:Jodå, för Pimp-Adrian är stålomspunnet ett absolut måste... :P Törs vi nämna att det finns slangklämmor eloxerade i olika färger också? :wink:
Hallå där! Bara för att jag har ett mörkt kåpglas och tredjepartsljuddämpare är man inte automatiskt pimpad. Och ska du säga förresten, med ett grönt kåpglas! :roll: :wink:

Syns inte under tanken ändå. Och nej, jag har inte ens haft det i tankarna(...) förrän du sa det. :D

Re: Bränsleslangar

Postat: tis jul 14, 2009 12:20
av tersan
adrian_vg skrev:
Tommy Gsson skrev:Du behöver inte ha stålomspunnen slang, det som är viktigt är att slangen i sig är armerad. Är den det och gjord för bensin så kan du använda vilken du vill. I regel så är dyrare slangar hållbarare i längden (dom torkar inte lika snabbt). Stålomspunnen skyddar mot yttre slitage, förväxla inte med bromsslangar som har en helt annan stålarmering, som hjälper till att förhindra töjning av slangen. Har du vägarna förbi så har jag en rulle 6mm i garaget.
T.
Lugnt. Hittade en textilomspunnen bränsleslang på Lelles, där textilarmeringen såg ut att vara insmält i slangen. Den såg bättre ut i verkligheten än på bild, och dessutom billigare än på Biltema..

Bra info iaf. Man lär sig nåt nytt varje dag!

Hur länge håller en bränsleslang generellt sett? Den som satt på viffern är ju från ca 1997 plus viss lagertid, och sprack rätt över vid klämman. Tolv år är alltså för mycket för en slang, men hur mycket kan man vänta sig?

Lustigt nog hittade jag perfekt passande slangklämmor för fruns vattenkylda dator på samma ställe... :roll:
tersan skrev:Jodå, för Pimp-Adrian är stålomspunnet ett absolut måste... :P Törs vi nämna att det finns slangklämmor eloxerade i olika färger också? :wink:
Hallå där! Bara för att jag har ett mörkt kåpglas och tredjepartsljuddämpare är man inte automatiskt pimpad. Och ska du säga förresten, med ett grönt kåpglas! :roll: :wink:

Syns inte under tanken ändå. Och nej, jag har inte ens haft det i tankarna(...) förrän du sa det. :D
Bah, mitt kåpglas är original... inget pimp här inte. Honda färgmatchade kåpglaset på -92orna för att ge ett mer exklusivt utseende, så det så.

Angående livslängden på dina slangar så är det omöjligt att svara på. Slangar tar stryk av bland annat solsken, luft/ångor, och fysisk åverkan. De kan gå sönder på 5 minuter, och de kan hålla i 30-40 år. Det är ingen dum idé att gå över alla gummidetaljer på hojen nån gång per år och byta ut det som behövs.

Re: Bränsleslangar

Postat: tis jul 14, 2009 12:31
av adrian_vg
tersan skrev:Bah, mitt kåpglas är original... inget pimp här inte. Honda färgmatchade kåpglaset på -92orna för att ge ett mer exklusivt utseende, så det så.
Skyll på den du... ;-)
tersan skrev: Angående livslängden på dina slangar så är det omöjligt att svara på. Slangar tar stryk av bland annat solsken, luft/ångor, och fysisk åverkan. De kan gå sönder på 5 minuter, och de kan hålla i 30-40 år. Det är ingen dum idé att gå över alla gummidetaljer på hojen nån gång per år och byta ut det som behövs.
På så vis. Verkar som en bra idé efter gårdagen...

Re: Bränsleslangar

Postat: ons jul 15, 2009 13:08
av adrian_vg
Så, slangen äntligen bytt, efter strul med för smal slang först, regn och andra okontrollerbara omständigheter. Sitter som en smäck och luktar inte bensin om bågen mer. :lol:

Bytte slangen från bensinkran till filter och från filter till pump. Den andra biten från pump till förgasare såg ok ut. Mycket bättre än den andra biten, som var alldeles torr och sprucken. Undrar varför...

Det skumma elfelet med oblinkande blinkers som uppkom i samma veva med att bensinslangen sprack, löstes genom att skvätta lite WD40 på blinkerskontakten vid handtaget. Gillar såna fel man löser genom att spreja på lite olja. :roll: :D