Då min bränsleslang gick av under dagens Rörkenkörning, måste jag skaffa en ny imrogon.
Slangen (biten mellan bensinkran och filter) som satt på var originalslangen från '97 och gick olyckligtvis av precis i klämytan där den gamla klämman satt. Av denna anledning har jag för avsikt att skaffa nåt armerat ist så att en incident liknande dagens inte händer igen.
Nån som har koll på om denna stålomspunna bränsleslang från Biltema är något att ha?
Lelles har annars 5,5mm-slang för 476kr , men måste man verkligen ha sån??
Andra förslag tas tacksamt emot. Vill dock inte ha "vanlig" oarmerad slang mer av förståeliga skäl...
Bränsleslangar [Problem löst]
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Bränsleslangar [Problem löst]
Senast redigerad av adrian_vg den ons jul 15, 2009 13:08, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Bränsleslangar
Du behöver inte ha stålomspunnen slang, det som är viktigt är att slangen i sig är armerad. Är den det och gjord för bensin så kan du använda vilken du vill. I regel så är dyrare slangar hållbarare i längden (dom torkar inte lika snabbt). Stålomspunnen skyddar mot yttre slitage, förväxla inte med bromsslangar som har en helt annan stålarmering, som hjälper till att förhindra töjning av slangen. Har du vägarna förbi så har jag en rulle 6mm i garaget.adrian_vg skrev:Då min bränsleslang gick av under dagens Rörkenkörning, måste jag skaffa en ny imrogon.
Slangen (biten mellan bensinkran och filter) som satt på var originalslangen från '97 och gick olyckligtvis av precis i klämytan där den gamla klämman satt. Av denna anledning har jag för avsikt att skaffa nåt armerat ist så att en incident liknande dagens inte händer igen.
Nån som har koll på om denna stålomspunna bränsleslang från Biltema är något att ha?
Lelles har annars 5,5mm-slang för 476kr , men måste man verkligen ha sån??
Andra förslag tas tacksamt emot. Vill dock inte ha "vanlig" oarmerad slang mer av förståeliga skäl...
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Bränsleslangar
Jodå, för Pimp-Adrian är stålomspunnet ett absolut måste... Törs vi nämna att det finns slangklämmor eloxerade i olika färger också?Tommy Gsson skrev:Du behöver inte ha stålomspunnen slang...
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Bränsleslangar
Lugnt. Hittade en textilomspunnen bränsleslang på Lelles, där textilarmeringen såg ut att vara insmält i slangen. Den såg bättre ut i verkligheten än på bild, och dessutom billigare än på Biltema..Tommy Gsson skrev:Du behöver inte ha stålomspunnen slang, det som är viktigt är att slangen i sig är armerad. Är den det och gjord för bensin så kan du använda vilken du vill. I regel så är dyrare slangar hållbarare i längden (dom torkar inte lika snabbt). Stålomspunnen skyddar mot yttre slitage, förväxla inte med bromsslangar som har en helt annan stålarmering, som hjälper till att förhindra töjning av slangen. Har du vägarna förbi så har jag en rulle 6mm i garaget.
T.
Bra info iaf. Man lär sig nåt nytt varje dag!
Hur länge håller en bränsleslang generellt sett? Den som satt på viffern är ju från ca 1997 plus viss lagertid, och sprack rätt över vid klämman. Tolv år är alltså för mycket för en slang, men hur mycket kan man vänta sig?
Lustigt nog hittade jag perfekt passande slangklämmor för fruns vattenkylda dator på samma ställe...
Hallå där! Bara för att jag har ett mörkt kåpglas och tredjepartsljuddämpare är man inte automatiskt pimpad. Och ska du säga förresten, med ett grönt kåpglas!tersan skrev:Jodå, för Pimp-Adrian är stålomspunnet ett absolut måste... Törs vi nämna att det finns slangklämmor eloxerade i olika färger också?
Syns inte under tanken ändå. Och nej, jag har inte ens haft det i tankarna(...) förrän du sa det.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Bränsleslangar
Bah, mitt kåpglas är original... inget pimp här inte. Honda färgmatchade kåpglaset på -92orna för att ge ett mer exklusivt utseende, så det så.adrian_vg skrev:Lugnt. Hittade en textilomspunnen bränsleslang på Lelles, där textilarmeringen såg ut att vara insmält i slangen. Den såg bättre ut i verkligheten än på bild, och dessutom billigare än på Biltema..Tommy Gsson skrev:Du behöver inte ha stålomspunnen slang, det som är viktigt är att slangen i sig är armerad. Är den det och gjord för bensin så kan du använda vilken du vill. I regel så är dyrare slangar hållbarare i längden (dom torkar inte lika snabbt). Stålomspunnen skyddar mot yttre slitage, förväxla inte med bromsslangar som har en helt annan stålarmering, som hjälper till att förhindra töjning av slangen. Har du vägarna förbi så har jag en rulle 6mm i garaget.
T.
Bra info iaf. Man lär sig nåt nytt varje dag!
Hur länge håller en bränsleslang generellt sett? Den som satt på viffern är ju från ca 1997 plus viss lagertid, och sprack rätt över vid klämman. Tolv år är alltså för mycket för en slang, men hur mycket kan man vänta sig?
Lustigt nog hittade jag perfekt passande slangklämmor för fruns vattenkylda dator på samma ställe...
Hallå där! Bara för att jag har ett mörkt kåpglas och tredjepartsljuddämpare är man inte automatiskt pimpad. Och ska du säga förresten, med ett grönt kåpglas!tersan skrev:Jodå, för Pimp-Adrian är stålomspunnet ett absolut måste... Törs vi nämna att det finns slangklämmor eloxerade i olika färger också?
Syns inte under tanken ändå. Och nej, jag har inte ens haft det i tankarna(...) förrän du sa det.
Angående livslängden på dina slangar så är det omöjligt att svara på. Slangar tar stryk av bland annat solsken, luft/ångor, och fysisk åverkan. De kan gå sönder på 5 minuter, och de kan hålla i 30-40 år. Det är ingen dum idé att gå över alla gummidetaljer på hojen nån gång per år och byta ut det som behövs.
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Bränsleslangar
Skyll på den du...tersan skrev:Bah, mitt kåpglas är original... inget pimp här inte. Honda färgmatchade kåpglaset på -92orna för att ge ett mer exklusivt utseende, så det så.
På så vis. Verkar som en bra idé efter gårdagen...tersan skrev: Angående livslängden på dina slangar så är det omöjligt att svara på. Slangar tar stryk av bland annat solsken, luft/ångor, och fysisk åverkan. De kan gå sönder på 5 minuter, och de kan hålla i 30-40 år. Det är ingen dum idé att gå över alla gummidetaljer på hojen nån gång per år och byta ut det som behövs.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Bränsleslangar
Så, slangen äntligen bytt, efter strul med för smal slang först, regn och andra okontrollerbara omständigheter. Sitter som en smäck och luktar inte bensin om bågen mer.
Bytte slangen från bensinkran till filter och från filter till pump. Den andra biten från pump till förgasare såg ok ut. Mycket bättre än den andra biten, som var alldeles torr och sprucken. Undrar varför...
Det skumma elfelet med oblinkande blinkers som uppkom i samma veva med att bensinslangen sprack, löstes genom att skvätta lite WD40 på blinkerskontakten vid handtaget. Gillar såna fel man löser genom att spreja på lite olja.
Bytte slangen från bensinkran till filter och från filter till pump. Den andra biten från pump till förgasare såg ok ut. Mycket bättre än den andra biten, som var alldeles torr och sprucken. Undrar varför...
Det skumma elfelet med oblinkande blinkers som uppkom i samma veva med att bensinslangen sprack, löstes genom att skvätta lite WD40 på blinkerskontakten vid handtaget. Gillar såna fel man löser genom att spreja på lite olja.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!