Erfarenheter av GPS på hoj?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Erfarenheter av GPS på hoj?
Hej. Jag gillar som sagt att ge mig ut "på tur" på helgerna med min karta och tankväska för att upptäcka vårt land.
Men det är inte utan anledning jag har funderat på vad en GPS kan erbjuda mig? Har någon använt GPS på hoj? Jag har flera frågor.
1/ Hur lägger man in sin rutt om man känner till den från början?
2/ Hur gör man om man ska "svänga vid skylten MORA 10" och lägga in det i sin GPS? Det är ju ingen adress.
3/ Kan man "byta" mc rundor med varandra dvs GPS filer av något slag? Man skulle t.ex. kunna lägga GPS filerna här på VFR forumet.
Men det är inte utan anledning jag har funderat på vad en GPS kan erbjuda mig? Har någon använt GPS på hoj? Jag har flera frågor.
1/ Hur lägger man in sin rutt om man känner till den från början?
2/ Hur gör man om man ska "svänga vid skylten MORA 10" och lägga in det i sin GPS? Det är ju ingen adress.
3/ Kan man "byta" mc rundor med varandra dvs GPS filer av något slag? Man skulle t.ex. kunna lägga GPS filerna här på VFR forumet.
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Erfarenheter av GPS på hoj?
Jag använder samma GPS som jag har i bilen till bågen. Se bilderna på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2397.Robert skrev:Men det är inte utan anledning jag har funderat på vad en GPS kan erbjuda mig? Har någon använt GPS på hoj? Jag har flera frågor.
Jag brukar börja med att välja ett start- och ett slutmål och sen ställa in valen "Fordon=MC", "Naturskön" och "Motorväg förbjuden" i min GPS. Kan dock kräva lite pulande tills man lärt sig vad GPS:en tycker är en naturskön MC-väg. I mitt fall visade det sig vara en knappt två meter bred grusväg. VFR är förvånansvärt bra på grusvägar...Robert skrev: 1/ Hur lägger man in sin rutt om man känner till den från början?
Klicka på platsen på kartan och ange den som ett etappmål. Se till att du klickar på vägen och inte bredvid, annars kommer GPS:en att få sprunk.Robert skrev: 2/ Hur gör man om man ska "svänga vid skylten MORA 10" och lägga in det i sin GPS? Det är ju ingen adress.
Vissa GPS:er stödjer utbyte av information som POI mm, beror lite på vilket märke och modell du har.Robert skrev: 3/ Kan man "byta" mc rundor med varandra dvs GPS filer av något slag? Man skulle t.ex. kunna lägga GPS filerna här på VFR forumet.
* Tomtom gör det har jag för mig.
* Min Navigon PNA7000Te har POI inbyggt, men kan inte utbyta, ändra eller lägga till fler. Nästa GPS jag köper ska absolut ha den möjligheten!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Erfarenheter av GPS på hoj?
Jag kör med min Garmin bil-gps. Brukar göra rutter i datorn hemma, i programmet MapSource. Då kan man välja exakt vilka vägar man vill. Smidigt och klart snabbare än att göra samma direkt i gps:en.Robert skrev:1/ Hur lägger man in sin rutt om man känner till den från början?
Man kan välja en punkt på kartan, så man behöver inte veta adressen.Robert skrev:2/ Hur gör man om man ska "svänga vid skylten MORA 10" och lägga in det i sin GPS? Det är ju ingen adress.
Olika gps:er har lite olika format på Points Of Interest och rutter och så, men återigen, med Garmin kan man ladda ner ett "spår" som man har kört eller en rutt i datorn, spara, och dela med sig av filen till andra, som kan ladda upp den till sin enhet. POI kan man konvertera hyggligt mellan olika format, medan rutter verkar enligt min begränsade erfarenhet svårare.Robert skrev:3/ Kan man "byta" mc rundor med varandra dvs GPS filer av något slag? Man skulle t.ex. kunna lägga GPS filerna här på VFR forumet.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Ingen orsak! Aldrig mera vilse!Robert skrev:Tackar för svaren.
Det där med cigarettuttagsdonet verkar ju alldeles briljant. Då kan man kanske låna svärmors GPS rent av ....måste genast dit och fråga vilken modell hon har
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Säg inte det... Dessutom kan det bli mer spännande.adrian_vg skrev:Aldrig mera vilse!
Förra sommaren hamnade jag i många konstiga situationer tack vare gps:en. Hade t.ex. valt "snabbaste vägen" till Fort Douaumont vid Verdun och blev inlurad på en suspekt grusväg (bortvalt i gps:en), när den plötsligt säger att jag ska göra en U-sväng. Och så försvann vägen från gps:en! Fortsatte dock en liten bit till och korsade flera stridsvagnsspår och körde pinsamt nära en grind bevakad av beväpnad militär.
Det blev flera absura utflykter på grusvägar och kostigar under den resan. I sommar ska jag nog köra som 2:a och låta en med en riktig karta leda.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
"Gör en U-sväng NU!" Gissa om jag hört det ofta från vår GPS, inte sällan på en motorväg...Rerun skrev:Säg inte det... Dessutom kan det bli mer spännande.adrian_vg skrev:Aldrig mera vilse!
Förra sommaren hamnade jag i många konstiga situationer tack vare gps:en. Hade t.ex. valt "snabbaste vägen" till Fort Douaumont vid Verdun och blev inlurad på en suspekt grusväg (bortvalt i gps:en), när den plötsligt säger att jag ska göra en U-sväng. Och så försvann vägen från gps:en! Fortsatte dock en liten bit till och korsade flera stridsvagnsspår och körde pinsamt nära en grind bevakad av beväpnad militär.
Det blev flera absura utflykter på grusvägar och kostigar under den resan. I sommar ska jag nog köra som 2:a och låta en med en riktig karta leda.
Visst, man ska inte lite blint på GPS:en, men den är ett bra stöd. Man kan med fördel köra lite på känn först och sen utan större problem bli guidad hem igen. Problemen börjar när man som du blir ivägvillad på kostigar och inga vägar finns, eller om batteriet dör.
Skulle kanske ha sagt "nästan aldrig mer vilse igen"!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Det var nån här på forumet som beskrev en montering av ett 12V-uttag för GPS mm i kåpan. Trodde det skulle finnas på Guide-subforumet, men icke...
Nån som har bättre koll än jag, sökfunktionen på detta forum samt Google?
Nån som har bättre koll än jag, sökfunktionen på detta forum samt Google?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Kan ju slänga in ett varningens ord för att min Zumo 550 INTE hade stöd för att ladda via cigg-uttag om man ville sätta den i MC-dockan som man fick med. Då var det bara ström från valfri kabel som gällde (jag drog den till batteriet men det är inte bra för kontakterna bränns - har redan börjat hända för mig, och jag har bara haft den i ~1 månad). Jävligt kasst, hade redan betalat för att få ett cigg-uttag installerat.
Annars är det jävligt dåligt att GPSen trots att man säger åt den att INTE ta grusvägar ändå leder in en på dem. Själv kom jag ut på en "väg" som såg ut som ett slagfält, och hade skyltar där det stod "militära fordon 20km/h" ... Kan ju gissa hur rädd man var för punka då. Botet för mig i detta fallet var att planera rutten på större vägar. Kan även tilläggas att GPSen ibland har vägar där det absolut inte finns någon väg. Intressant manick det där ...
Annars är det jävligt dåligt att GPSen trots att man säger åt den att INTE ta grusvägar ändå leder in en på dem. Själv kom jag ut på en "väg" som såg ut som ett slagfält, och hade skyltar där det stod "militära fordon 20km/h" ... Kan ju gissa hur rädd man var för punka då. Botet för mig i detta fallet var att planera rutten på större vägar. Kan även tilläggas att GPSen ibland har vägar där det absolut inte finns någon väg. Intressant manick det där ...
Flytta matningen till nån kontakt som bara har ström vid påslagen tändning. Vill man vara extra försiktig kan man ju koppla in en brytare emellan också, då har du ju bara ström fram till hållaren när gpsen sitter i. Alternativt köpa en cigguttagkontak och trycka dit på kabeln du nu har på batteriet.marinmo skrev:Kan ju slänga in ett varningens ord för att min Zumo 550 INTE hade stöd för att ladda via cigg-uttag om man ville sätta den i MC-dockan som man fick med. Då var det bara ström från valfri kabel som gällde (jag drog den till batteriet men det är inte bra för kontakterna bränns - har redan börjat hända för mig, och jag har bara haft den i ~1 månad). Jävligt kasst, hade redan betalat för att få ett cigg-uttag installerat.
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Uppdatera kartmaterialet och glöm inte bort att VFR är en bra grushoj; också.marinmo skrev:Annars är det jävligt dåligt att GPSen trots att man säger åt den att INTE ta grusvägar ändå leder in en på dem. Själv kom jag ut på en "väg" som såg ut som ett slagfält, och hade skyltar där det stod "militära fordon 20km/h" ... Kan ju gissa hur rädd man var för punka då. Botet för mig i detta fallet var att planera rutten på större vägar. Kan även tilläggas att GPSen ibland har vägar där det absolut inte finns någon väg. Intressant manick det där ...
Senast redigerad av adrian_vg den fre jun 11, 2010 16:33, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Det hjälper inte när kartmaterialet är undermåligt vad gäller klassificering av vägar. Garmins kartor och klassificering är hyggliga i Sverige, men i t.ex. Frankrike finns det knappt några grusvägar eller kostigar - allt är stora, asfalterade vägar enligt Garmin.adrian_vg skrev:Uppdatera kartmaterialet och glöminte bort att VFR är en bra grushoj; också.
Men som du säger, Viffern är en bra allroad-hoj.
För övrigt är jag väldigt sur på Garmin just nu, då deras senaste Europakarta är ca 30 MB för stor för att få plats i gps:en (även om ALLT annat som inte är absolut nödvändigt raderas). Blir väl ett besök på NetOnNet eller nåt för inköp av och fippel med minneskort innan semestern.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
- StigH
- Donator 2014
- Inlägg: 450
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
- Ort: Jönköping (utanför)
- Kontakt:
Några reflektioner:
"Cigguttag" är nog något av det sämsta man kan ha på hoj. Proppen ligger nästan bara lös i uttaget och ger osäker kontakt.
Finns en annan typ av kontakt som ofta används i båtar där proppen sitter fast.
GPS.er är i allmänhet inte så smarta när det gäller vägval. Hur den väljer och vad valen innebär måste man lära sig the hard way och gärna använda insidan av huvudet emellanåt, det är där intelligensen sitter, INTE i GPS:en
Har du valt "endast asfaltväg" och sedan upptäcker en snabbare väg, dock med 2km grus och rätt bred och som är nära 50% kortare, inser man snart detta...
På samma rutt valdes "kortaste vägen" (den var ytterligare några km kortare) då ingick körning på skogsbilväg med stenskrap under bilen (med 1900kg släp) och maxfart 20kmh var en bonus.
Tog dubbla tiden men vi såg både älg, tjäder, harar och en mängd andra kul fåglar i skogen...
"Cigguttag" är nog något av det sämsta man kan ha på hoj. Proppen ligger nästan bara lös i uttaget och ger osäker kontakt.
Finns en annan typ av kontakt som ofta används i båtar där proppen sitter fast.
GPS.er är i allmänhet inte så smarta när det gäller vägval. Hur den väljer och vad valen innebär måste man lära sig the hard way och gärna använda insidan av huvudet emellanåt, det är där intelligensen sitter, INTE i GPS:en
Har du valt "endast asfaltväg" och sedan upptäcker en snabbare väg, dock med 2km grus och rätt bred och som är nära 50% kortare, inser man snart detta...
På samma rutt valdes "kortaste vägen" (den var ytterligare några km kortare) då ingick körning på skogsbilväg med stenskrap under bilen (med 1900kg släp) och maxfart 20kmh var en bonus.
Tog dubbla tiden men vi såg både älg, tjäder, harar och en mängd andra kul fåglar i skogen...
Senast redigerad av StigH den tor jun 10, 2010 10:29, redigerad totalt 1 gånger.
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83
VF750C --82-83
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Råkade ut för nåt liknande med min Navigon. Köpte Europakartan. Hela den kartan har tidigare funnits tillgänglig för, och fått plats på ett 2GB-SD-kort.Rerun skrev:För övrigt är jag väldigt sur på Garmin just nu, då deras senaste Europakarta är ca 30 MB för stor för att få plats i gps:en (även om ALLT annat som inte är absolut nödvändigt raderas). Blir väl ett besök på NetOnNet eller nåt för inköp av och fippel med minneskort innan semestern.
Numera är det uppdelat i västra och östra Europa, på två st filer om vardera 1,8GB... Lyckligtvis hade jag ett till 2GB-kort liggande hemma.
Men, kontakten, ingen som har koll på den tråden?
Jag har bara tillgång till GPS:ens laddsladd med ciggkontakt (stora sorten) och med en mini-usbport i GPS:en. Därav att jag skulle vilja ha ett cigguttag i kåpan.StigH skrev:Några reflektioner:
"Cigguttag" är nog något av det sämsta man kan ha på hoj. Proppen ligger nästan bara lös i uttaget och ger osäker kontakt.
Finns en annan typ av kontakt som ofta används i båtar där proppen sitter fast.
Men om jag hittar nån sorts info om vilka av trådarna i mini-usb-kontaken det är som leder strömmen, skulle jag kanske kunna löda ihop nåt smidigare med exvis en hörlurskontakt edyl, med lite mer "klick" i.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Är det kanske den här tråden du letar efter?adrian_vg skrev:Det var nån här på forumet som beskrev en montering av ett 12V-uttag för GPS mm i kåpan. Trodde det skulle finnas på Guide-subforumet, men icke...
Nån som har bättre koll än jag, sökfunktionen på detta forum samt Google?
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.