Erfarenheter av GPS på hoj?

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#16 Inlägg av marinmo »

Pegaso skrev:Flytta matningen till nån kontakt som bara har ström vid påslagen tändning. Vill man vara extra försiktig kan man ju koppla in en brytare emellan också, då har du ju bara ström fram till hållaren när gpsen sitter i. Alternativt köpa en cigguttagkontak och trycka dit på kabeln du nu har på batteriet.
Det hade jag kunnat göra om jag haft en Haynes-manual, för jag är lite rädd för att paja något om jag skulle plocka isär. Har allmänt ganska dålig koll, jag är en körare inte en meckare :) Men jag ska ändå (betala för att) fixa värmehandtag senare på säsongen, gör det på samma gång då tänkte jag.
Ang cigguttaget så sitter mitt ganska långt in på högra sidan, det känns ganska safe. Använder det inte så mycket själv men jag ser det som en värdehöjare (om än en väldigt liten sådan) för den dagen jag säljer.

Ang Garmins kartor tycker jag de kan vara högst tveksamma. Duger för att cruisa på större vägar med en avstickare på småvägar ibland, men inget jag skulle lita på till 100 % ...

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#17 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Är det kanske den här tråden du letar efter?
Jaaa!! Tack! Vad sökte du på för att hitta den??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#18 Inlägg av Rerun »

marinmo skrev:Ang Garmins kartor tycker jag de kan vara högst tveksamma. Duger för att cruisa på större vägar med en avstickare på småvägar ibland, men inget jag skulle lita på till 100 % ...
Där håller jag inte med dig. Jag tycker att Garmin är suverän på att hitta små grusvägar och stigar som man inte skulle ha hittat med vanlig karta. Om detta är positivt eller negativt beror nog på vilka böjelser man har... :wink:
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#19 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:Jaaa!! Tack! Vad sökte du på för att hitta den??
Jag fuskade. Sökte på Google. :oops: Något i stil med "VFR uttag kåpa".
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#20 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Jag fuskade. Sökte på Google. :oops: Något i stil med "VFR uttag kåpa".
:roll:

Det gjorde ju jag också... Nåväl, tack iaf!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#21 Inlägg av adrian_vg »

marinmo skrev:Kan ju slänga in ett varningens ord för att min Zumo 550 INTE hade stöd för att ladda via cigg-uttag om man ville sätta den i MC-dockan som man fick med. Då var det bara ström från valfri kabel som gällde (jag drog den till batteriet men det är inte bra för kontakterna bränns - har redan börjat hända för mig, och jag har bara haft den i ~1 månad). Jävligt kasst, hade redan betalat för att få ett cigg-uttag installerat.
Nån som har koll på om Zumo 660 har laddare i hållaren som följer med?

Köper jag en riktig GPS måste hållaren ha el framdraget för laddning av enheten.

Edit: Från http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=45 ... roductTabs:

"Inkluderade tillbehör: Effektadapter för bil, väska, laddningsbart litiumjonbatteri, cykelfäste, USB-kabel, strömkabel till motorcykel, instrumentpanelskiva, sugkoppsmontering".

Om jag frågar så här ist, har nån koll på om hållaren som följer med, och kan man ladda GPS:en under färd med medföljande strömkabel?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#22 Inlägg av marinmo »

adrian_vg skrev:
marinmo skrev:Kan ju slänga in ett varningens ord för att min Zumo 550 INTE hade stöd för att ladda via cigg-uttag om man ville sätta den i MC-dockan som man fick med. Då var det bara ström från valfri kabel som gällde (jag drog den till batteriet men det är inte bra för kontakterna bränns - har redan börjat hända för mig, och jag har bara haft den i ~1 månad). Jävligt kasst, hade redan betalat för att få ett cigg-uttag installerat.
Nån som har koll på om Zumo 660 har laddare i hållaren som följer med?

Köper jag en riktig GPS måste hållaren ha el framdraget för laddning av enheten.

Edit: Från http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=45 ... roductTabs:

"Inkluderade tillbehör: Effektadapter för bil, väska, laddningsbart litiumjonbatteri, cykelfäste, USB-kabel, strömkabel till motorcykel, instrumentpanelskiva, sugkoppsmontering".

Om jag frågar så här ist, har nån koll på om hållaren som följer med, och kan man ladda GPS:en under färd med medföljande strömkabel?
Jag vet inte riktigt om du förstod mig. GPSen laddas i hållaren för mig med alltså, men kablarna som följer med är två tunna som skall dras till batteriet och/eller annan strömkabel med 12V. Det går inte att plugga in den medföljande cigg-kontakten i dockan och köra Docka -> Ciggkabel -> Cigguttag, utan det enda sättet är att dra strömmen med den medföljande docka-kabeln.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#23 Inlägg av adrian_vg »

marinmo skrev:Jag vet inte riktigt om du förstod mig. GPSen laddas i hållaren för mig med alltså, men kablarna som följer med är två tunna som skall dras till batteriet och/eller annan strömkabel med 12V. Det går inte att plugga in den medföljande cigg-kontakten i dockan och köra Docka -> Ciggkabel -> Cigguttag, utan det enda sättet är att dra strömmen med den medföljande docka-kabeln.
Aha, missförstånd! Men då funkar det ju bra ju!

Jag har inga problem med att inte ha ciggkabeln tillgänglig, så länge som det finns *nån* sorts el i hållaren.

Är den medföljande hållaren juste då? Eller är utbytes RAM-mounten en grej som man bör köpa direkt från början?

Funderar annars på dessa grejor:

* GPS Garmin Zumo 660
Bild

* Utbytes RAM-mount
Bild

* El-hållare
Bild
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

#24 Inlägg av Sälle »

adrian_vg skrev:
Nån som har koll på om Zumo 660 har laddare i hållaren som följer med?

Köper jag en riktig GPS måste hållaren ha el framdraget för laddning av enheten.

Edit: Från http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=45 ... roductTabs:

"Inkluderade tillbehör: Effektadapter för bil, väska, laddningsbart litiumjonbatteri, cykelfäste, USB-kabel, strömkabel till motorcykel, instrumentpanelskiva, sugkoppsmontering".

Om jag frågar så här ist, har nån koll på om hållaren som följer med, och kan man ladda GPS:en under färd med medföljande strömkabel?
Jag har en Garmin 660. Hållaren för bågen kopplar man direkt till batteriet så man får ström till enheten. Sen följer det även med en hållare för bil och den kopplas via cigg-uttaget.

Även TomTom Rider kopplas till batteriet med kablarna som följer med.

Sen rekomenderar jag att man köper ett annat fäste till GPS'n. Det finns ett som man monterar i styrröret som fungerar riktigt bra på VFR'n. Det kan beställas av Pro Am motors för 239kr.
VFR 800Fi -98 Krockad och inlöst
VFR 800 Vtec -06

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#25 Inlägg av marinmo »

adrian_vg skrev:
marinmo skrev:Jag vet inte riktigt om du förstod mig. GPSen laddas i hållaren för mig med alltså, men kablarna som följer med är två tunna som skall dras till batteriet och/eller annan strömkabel med 12V. Det går inte att plugga in den medföljande cigg-kontakten i dockan och köra Docka -> Ciggkabel -> Cigguttag, utan det enda sättet är att dra strömmen med den medföljande docka-kabeln.
Aha, missförstånd! Men då funkar det ju bra ju!

Jag har inga problem med att inte ha ciggkabeln tillgänglig, så länge som det finns *nån* sorts el i hållaren.

Är den medföljande hållaren juste då? Eller är utbytes RAM-mounten en grej som man bör köpa direkt från början?
Personligen kör jag på hållaren man fick med. Den är mkt bra i mer eller mindre alla avseenden. Däremot köpte jag annorlunda fästningsanordning då jag är av åsikten att en GPS inte har något på själva styret att göra, alls. Jag testade först att följa denna guide med samma delar som användes;
http://www.ram-mount.com/Gallery/zx14mo ... fault.aspx
Men mitt "hål" är för stort, varför jag kommer att beställa något i stil med http://www.ram-mount.com/CatalogResults ... fault.aspx som enligt http://www.ram-mount.com/Gallery/15hond ... fault.aspx skall funka att sätta i främre skruvarna på tanken. Detta gäller förvisso för en VTEC -02 då, men jag tror att det torde vara samma på tidigare årsmodeller? Vidare tycker jag att den sistnämnda delen ser misstänkt mycket ut som den jag fick med.

Alltså: du får med allt som behövs med GPSen (fick iaf det med min 550). Docka, fästen till styret (ser i princip exakt ut som det du länkade), kablar. Rubbet. Egentligen är det bara att packa upp boxen, montera och köra. Att beställa delar från ram-mount el valfri återförsäljare är överkurs. :) Köp GPSen först, sen tjackar du eventuella andra grejor om det visar sig att du vill ha dem/behöver dem, det är mitt tips iaf.

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

#26 Inlägg av Sälle »

marinmo skrev:
adrian_vg skrev:
marinmo skrev:Jag vet inte riktigt om du förstod mig. GPSen laddas i hållaren för mig med alltså, men kablarna som följer med är två tunna som skall dras till batteriet och/eller annan strömkabel med 12V. Det går inte att plugga in den medföljande cigg-kontakten i dockan och köra Docka -> Ciggkabel -> Cigguttag, utan det enda sättet är att dra strömmen med den medföljande docka-kabeln.
Aha, missförstånd! Men då funkar det ju bra ju!

Jag har inga problem med att inte ha ciggkabeln tillgänglig, så länge som det finns *nån* sorts el i hållaren.

Är den medföljande hållaren juste då? Eller är utbytes RAM-mounten en grej som man bör köpa direkt från början?
Personligen kör jag på hållaren man fick med. Den är mkt bra i mer eller mindre alla avseenden. Däremot köpte jag annorlunda fästningsanordning då jag är av åsikten att en GPS inte har något på själva styret att göra, alls. Jag testade först att följa denna guide med samma delar som användes;
http://www.ram-mount.com/Gallery/zx14mo ... fault.aspx
Men mitt "hål" är för stort, varför jag kommer att beställa något i stil med http://www.ram-mount.com/CatalogResults ... fault.aspx som enligt http://www.ram-mount.com/Gallery/15hond ... fault.aspx skall funka att sätta i främre skruvarna på tanken. Detta gäller förvisso för en VTEC -02 då, men jag tror att det torde vara samma på tidigare årsmodeller? Vidare tycker jag att den sistnämnda delen ser misstänkt mycket ut som den jag fick med.

Alltså: du får med allt som behövs med GPSen (fick iaf det med min 550). Docka, fästen till styret (ser i princip exakt ut som det du länkade), kablar. Rubbet. Egentligen är det bara att packa upp boxen, montera och köra. Att beställa delar från ram-mount el valfri återförsäljare är överkurs. :) Köp GPSen först, sen tjackar du eventuella andra grejor om det visar sig att du vill ha dem/behöver dem, det är mitt tips iaf.
Det var konstigt att ditt "hål" var för stort för då kan det inte vara orginal, jag har en -06:a och den passar perfekt, min kompis har en -09:a och använder samma fäste.
VFR 800Fi -98 Krockad och inlöst
VFR 800 Vtec -06

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#27 Inlägg av marinmo »

Sälle skrev:Sen rekomenderar jag att man köper ett annat fäste till GPS'n. Det finns ett som man monterar i styrröret som fungerar riktigt bra på VFR'n. Det kan beställas av Pro Am motors för 239kr.
Vill som sagt varna för det där. Det sitter inte 100 % på min -02 då röret är för brett i diameter så pluggen inte sitter så som det är tänkt (instruktionerna säger att man ska pressa ner den i röret tills den sitter "snug", dvs tajt). Drog åt skruven som skall expandera pluggen STENHÅRT men det skakar ändå loss tyvärr. Det funkar, men GPSen skakar väldigt mycket när man kör på allt annat än vägar som har beläggning som en babyrumpa. Jag tror att metoden med att fästa den i tank-skruvarna har en betydligt mycket högre success-rate, ursäkta det Engelska uttrycket.

EDIT:
Jag tror att mitt är orginal, men jag vet inte? Det kanske skiljer mellan årsmodeller? Ingen aning. Kanske borde jämföra med någon som har det på andra årsmodeller då ... Någon i Sthlmstrakten?
EDIT EDIT:
Ska nog beställa en likadan plugg till från PAM och försöka igen, men jag tror inte att det kommer att lösa något. :cry: Ibland är livet bra jobbigt!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#28 Inlägg av adrian_vg »

marinmo skrev:Alltså: du får med allt som behövs med GPSen (fick iaf det med min 550). Docka, fästen till styret (ser i princip exakt ut som det du länkade), kablar. Rubbet. Egentligen är det bara att packa upp boxen, montera och köra. Att beställa delar från ram-mount el valfri återförsäljare är överkurs. :) Köp GPSen först, sen tjackar du eventuella andra grejor om det visar sig att du vill ha dem/behöver dem, det är mitt tips iaf.
Supertips allihop! Blir billigare så också. ;-) :tummenupp

Börjar med att kolla tillgången på en Zumo 660 på de lokala elektronikkedjorna imorgon, och ev Pro-amarm om original inte funkar för mig.

Tankskruvmonteringen verkar mycket intressant!

Tack allihop!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

#29 Inlägg av skyfly »

Ja då har man äntligen blivit med gps.
Blev en Garmin zumo 220. Återstår bara att lära sig hur den fungerar.
Imorgon skall den monteras på hojen. :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#30 Inlägg av adrian_vg »

skyfly skrev:Ja då har man äntligen blivit med gps.
Blev en Garmin zumo 220. Återstår bara att lära sig hur den fungerar.
Imorgon skall den monteras på hojen. :D
Grattis! :D

Grunnar återigen på en styrbultsmonterat RAM-fäste...

Min 660 har fungerat klanderfritt, förutom förra veckan då batteriet var tvärslut och GPS:en inte gick att ladda. Det krävdes en tur till Media Markts serviceställe där donnan i kassan gjorde nån sorts reset (höll inne på/av-knappen i 20-30s) varvid den jämrnas manicken funkade igen.

Kontentan av detta är: Se för sjutton till att batteriet inte blir helt urladdat!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar