Stänkskydd för bakdämpare 98-01

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
diVid
Donator 2009
Inlägg: 90
Blev medlem: tor jul 06, 2006 10:50
Ort: Stockholm

Stänkskydd för bakdämpare 98-01

#1 Inlägg av diVid »

Hej!
Ska byta gamla bakdämparen till en ny (original). Ni som har VFR 98-01 vet att bakdämparen är utsatt för all smuts som kommer från bakhjulet. En lösning är att införskaffa en så kallade hugger. Det är en dyr historia.
Dessutom tillåter enkelsving ej en hållbar lösning. Är någon här som försökt bygga ett eget stänkskydd? Tacksam för förslag!
There´s no devil, there's just God when he's drunk.
_________________________________________
Dnepr k-650 -68, drunkning
Jawa 350 -86, stulen
Honda NTV Revere 650 -92, såld
Honda VFR 800 -01, såld
Suzuki DL-650 -12, in love with

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Stänkskydd för bakdämpare 98-01

#2 Inlägg av adrian_vg »

Det diskuteras i trådarna http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t ... ht=huggers samt http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t ... ht=huggers.

Jag tror kontentan var att Harris hugger var bäst map stabilitet. Det nämndes dock nån annan kille som byggde huggers efter beställning som tydligen var allra bäst. Du får kolla i trådarna ovan!

Stänkskydd, och deras ombyggnation, diskuteras på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2178.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#3 Inlägg av tedman »

Du vet kanske redan att jag gjort båda sakerna du pratar om. Tänk bara på var du köper in dämparen, den var ruskigt dyr i Sverige.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#4 Inlägg av adrian_vg »

tedman skrev:Du vet kanske redan att jag gjort båda sakerna du pratar om. Tänk bara på var du köper in dämparen, den var ruskigt dyr i Sverige.
Vi talar huggers här. Eller missuppfattar jag dig?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
diVid
Donator 2009
Inlägg: 90
Blev medlem: tor jul 06, 2006 10:50
Ort: Stockholm

#5 Inlägg av diVid »

Hej!
Fick köpa min via Honda AB. 6.500 fick det kosta och därför vill gärna skydda dämparen men är osäker på huggers funktion i längden.
Tedman: Visst köpte du en Harris? Hur fungerar den nu efter du kört ett tag?
There´s no devil, there's just God when he's drunk.
_________________________________________
Dnepr k-650 -68, drunkning
Jawa 350 -86, stulen
Honda NTV Revere 650 -92, såld
Honda VFR 800 -01, såld
Suzuki DL-650 -12, in love with

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#6 Inlägg av tedman »

adrian_vg skrev:
tedman skrev:Du vet kanske redan att jag gjort båda sakerna du pratar om. Tänk bara på var du köper in dämparen, den var ruskigt dyr i Sverige.
Vi talar huggers här. Eller missuppfattar jag dig?
Nja, jag var visst otydlig ser jag nu :)
Jag pratar båda men hugger från Harris går ju bara få tag på ifrån England så där finns inget alternativ.
Nu ser jag att DiVid redan köpt dämparen här hemma och det var just det som jag ville påpeka. Den kostar här 6500:- men jag köpte min ifrån UK för ca halva priset. Samma dämpare och fabriksny.
Jag är generellt för att sponra våra lokala handlare men det påslaget tycker jag liknar ocker.

Som svar på huggern så har den funkat klockrent. Dämparen är ren och fin, inga problem med huggern överhuvud taget. Jag köpte just Harris för jag fick bäst kvalité intryck av den från de "recensioner" som fanns tillgängliga.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

tedman skrev:Nja, jag var visst otydlig ser jag nu :)
Jag pratar båda men hugger från Harris går ju bara få tag på ifrån England så där finns inget alternativ.
Nu ser jag att DiVid redan köpt dämparen här hemma och det var just det som jag ville påpeka. Den kostar här 6500:- men jag köpte min ifrån UK för ca halva priset. Samma dämpare och fabriksny.
Jag är generellt för att sponra våra lokala handlare men det påslaget tycker jag liknar ocker.

Som svar på huggern så har den funkat klockrent. Dämparen är ren och fin, inga problem med huggern överhuvud taget. Jag köpte just Harris för jag fick bäst kvalité intryck av den från de "recensioner" som fanns tillgängliga.
Intressant om dämparen, skulle vilja veta mer, men ta det i tråden http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2450 ist. :D

Har iaf varit inne på hugger själv, men med den högmonterade ljuddämparen jag numera har, är det skittajt redan som det är där bak... Tvivlar på att det skulle finnas ordentligt med utrymme för mer. :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar