(Öhlins)bakdämpare för VFR 94-97

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#16 Inlägg av adrian_vg »

Avarage skrev:Kör med Wilbers på min gamla båge och det funkar alldeles utmärkt!

Tyvärr har svenska återförsäljaren (som tidigare höll till i Vårgårda resp. Karlskoga) lagt av så man får handla direkt från Tyskland om man skall ha deras prylar!

Funktionsmässigt funkar den dämparen jag har nästan lika finkänsligt som Öhlins dämpare. Öhlinaren är dock aningen mer finkänslig och sväljer ojämnheter på ett otroligt bra sätt även om Wilbers inte är dålig på något sätt alls!

Mvh!
// Niklas
Vilken modell har du och har din Wilbers fjärrstyrning av inställningarna, dvs ratt på slang?
Avarage skrev:För övrigt har varken Öhlins eller Wilbers en annan bättre placering av returdämpningen än vad du redan har på originaldämparen så även med dessa dämpare måste du ner och kräla i skiten! :D
Öhlins hade, medan de fortfarande sålde dämpare till min VFR-modell, en variant med slang och ratt.

WP har en värstingmodell som passar på min VFR med ratt och slang, men kostar skjortan, byxorna och antagligen kallingarna också. WP har också en billigare modell (Emulsion) som man ev kan montera en tillbehörsratt med slang på. Väntar fortfarande på ett svar från WP och deras representant i Sverige Greven om detta.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Avarage
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: ons aug 05, 2009 10:14
Kontakt:

#17 Inlägg av Avarage »

adrian_vg skrev:
Avarage skrev:Kör med Wilbers på min gamla båge och det funkar alldeles utmärkt!

Tyvärr har svenska återförsäljaren (som tidigare höll till i Vårgårda resp. Karlskoga) lagt av så man får handla direkt från Tyskland om man skall ha deras prylar!

Funktionsmässigt funkar den dämparen jag har nästan lika finkänsligt som Öhlins dämpare. Öhlinaren är dock aningen mer finkänslig och sväljer ojämnheter på ett otroligt bra sätt även om Wilbers inte är dålig på något sätt alls!

Mvh!
// Niklas
Vilken modell har du och har din Wilbers fjärrstyrning av inställningarna, dvs ratt på slang?

Jag minns inte vilket modellnummer den har (kan kolla det på fakturan men inte för än nästa vecka dock).

Hmm, vad menar du med fjärrstyrning (justering från förarplatsen?)?
Om du menar ratten till den hydrauliska fjäderförspänningen så japp, den sitter på slang och justerenheten (med ratt) har jag klämt fast på baksidan av fästet till vänster fotpinne bak (för passageraren).
adrian_vg skrev:
Avarage skrev:För övrigt har varken Öhlins eller Wilbers en annan bättre placering av returdämpningen än vad du redan har på originaldämparen så även med dessa dämpare måste du ner och kräla i skiten! :D
Öhlins hade, medan de fortfarande sålde dämpare till min VFR-modell, en variant med slang och ratt.
Med justering av kompressionsdämpningen ja men inte returdämpningen den satt fortfarande som en justerratt (gummiratt) absolut längst ner på dämparen. Kompisen som kör en -95:a har en dylik. nämligen och min gamla -89:a har också!

adrian_vg skrev: WP har en värstingmodell som passar på min VFR med ratt och slang, men kostar skjortan, byxorna och antagligen kallingarna också. WP har också en billigare modell (Emulsion) som man ev kan montera en tillbehörsratt med slang på. Väntar fortfarande på ett svar från WP och deras representant i Sverige Greven om detta.
Min erfarenhet av WP är:
1.) De funkar bra!
2.) Kundsupporten både i Sverige (nu pratar jag inte om Grevens utan om Springzz i Stockholm) OCH i Holland är skitkass!
3.) Behöver de renoveras kan det göras av, numera, antingen Greven eller Delta Mc i Falkenberg (som servat WP länge)!

Bli dock inte förvånad om du måste byta fjädrar i gaffeln om du köper WP (kan så vara också om du får tag på Öhlins eller Wilbers också för den delen). Till min -89:a var fjädrarna till gaffeln (från WP) avsevärt mycket hårdare än original. Så WP:s gaffelfjädrar lirade inte alls ihop med den Öhlinare som jag satt på så det blev till att köpa nya originalfjädrar igen eftersom Öhlins hade testat ut deras dämpare med original fjädrar i gaffeln och därmed INTE plockat fram några egna. Hur det är med 95-97 vet jag dock inte!

Mvh!
// Niklas

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#18 Inlägg av adrian_vg »

Avarage skrev:Om du menar ratten till den hydrauliska fjäderförspänningen så japp, den sitter på slang och justerenheten (med ratt) har jag klämt fast på baksidan av fästet till vänster fotpinne bak (för passageraren).
japp, helst av allt skulle jag vilja ha en ratt till alla justeringarna, men om det kniper räcker det med ratt till förspänningen. Det är ändå det jag mest ställer (passagerare, last osv).
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Avarage
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: ons aug 05, 2009 10:14
Kontakt:

#19 Inlägg av Avarage »

adrian_vg skrev:
Avarage skrev:Om du menar ratten till den hydrauliska fjäderförspänningen så japp, den sitter på slang och justerenheten (med ratt) har jag klämt fast på baksidan av fästet till vänster fotpinne bak (för passageraren).
japp, helst av allt skulle jag vilja ha en ratt till alla justeringarna, men om det kniper räcker det med ratt till förspänningen. Det är ändå det jag mest ställer (passagerare, last osv).
Justerar/ändrar du fjäderförspänningen måste/bör du också följa med (dvs. justera) även returdämpningen om du vill ha samma beteende på hojen när du kör med last/skjuts som du har när du kör solo! Fjäderförspänning & returdämpning hängermed andra ord ihop!

Mvh!
// Niklas

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#20 Inlägg av adrian_vg »

Avarage skrev:Justerar/ändrar du fjäderförspänningen måste/bör du också följa med (dvs. justera) även returdämpningen om du vill ha samma beteende på hojen när du kör med last/skjuts som du har när du kör solo! Fjäderförspänning & returdämpning hängermed andra ord ihop!

Mvh!
// Niklas
Jo, men det fungerar tillräckligt bra om man bara fixar lite snabbt med förspänningen. Oftast blir det inga långa sträckor med passagerare och/eller last, så det går ändå. Iaf som jag har det.

Du verkar ha kört roadracing, så det är möjligt att du har lite större krav än vad jag har på att fjädring fram och bak ska vara perfekt. Mitt främsta krav är att det ska vara bekvämt att ställa fjädringen bak. Körde jag aldrig kortbana eller med passagerare skulle jag ställa viffern att vara mjuk och bekväm och nöja mig med det.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Avarage
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: ons aug 05, 2009 10:14
Kontakt:

#21 Inlägg av Avarage »

adrian_vg skrev:
Avarage skrev:Justerar/ändrar du fjäderförspänningen måste/bör du också följa med (dvs. justera) även returdämpningen om du vill ha samma beteende på hojen när du kör med last/skjuts som du har när du kör solo! Fjäderförspänning & returdämpning hängermed andra ord ihop!

Mvh!
// Niklas
Jo, men det fungerar tillräckligt bra om man bara fixar lite snabbt med förspänningen. Oftast blir det inga långa sträckor med passagerare och/eller last, så det går ändå. Iaf som jag har det.

Du verkar ha kört roadracing, så det är möjligt att du har lite större krav än vad jag har på att fjädring fram och bak ska vara perfekt. Mitt främsta krav är att det ska vara bekvämt att ställa fjädringen bak. Körde jag aldrig kortbana eller med passagerare skulle jag ställa viffern att vara mjuk och bekväm och nöja mig med det.
Jo, jag har tävlat men det är inte därför jag är hyfsat noga utan för att det ger mig maximalt tillgängligt väggrepp OCH komfort och att justera dessa två inställningar på en dämpare med hydraulisk fjäderförspänning är gjort på någon minut.

Ett litet tips då i all välmening:
Köper du en dämpare med hydraulisk fjäderförspänning OCH kompressionsdämpning som kan justeras med händerna (ex. så som Öhlins) kan man fuska lite för kortare turer genom att strypa kompressionen samtidigt som man spänner upp fjädern för sin passagerare. Då kommer dämparen inte att tryckas ihop (komprimeras) lika mycket vilket därmed avlastar returdämpningen.

Nåväl, min mening var och är INTE att läxa upp eller tala om att "så här MÅSTE det vara" utan att ge lite tips på hur man kan få till en riktigt bra inställning som gör att hojen beter sig så gott som identiskt med som när man kör själv. Något som jag är stor fan av. Då får jag ju en hoj jag känner igen och som dessutom är så säker den bara kan vara!

Må väl!
// Niklas

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#22 Inlägg av adrian_vg »

Avarage skrev:Ett litet tips då i all välmening:
Köper du en dämpare med hydraulisk fjäderförspänning OCH kompressionsdämpning som kan justeras med händerna (ex. så som Öhlins) kan man fuska lite för kortare turer genom att strypa kompressionen samtidigt som man spänner upp fjädern för sin passagerare. Då kommer dämparen inte att tryckas ihop (komprimeras) lika mycket vilket därmed avlastar returdämpningen.
Japp, känns igen. :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#23 Inlägg av Mister »

Avarage skrev:utan för att det ger mig maximalt tillgängligt väggrepp OCH komfort och att justera dessa två inställningar på en dämpare med hydraulisk fjäderförspänning är gjort på någon minut.
sorry för att jag bryter in i tråden:
Det är ju detta som är lite själva "grejen", då när det gäller en sporttourer som viffern. Hursomhelst, kanske lite för mycket begärt. Du borde skriva en sorts fjädringsguide inom området iom din erfarenhet. Jag tror att det hade uppskattats av många :)

Avarage
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: ons aug 05, 2009 10:14
Kontakt:

#24 Inlägg av Avarage »

Mr. B skrev:
Avarage skrev:utan för att det ger mig maximalt tillgängligt väggrepp OCH komfort och att justera dessa två inställningar på en dämpare med hydraulisk fjäderförspänning är gjort på någon minut.
sorry för att jag bryter in i tråden:
Det är ju detta som är lite själva "grejen", då när det gäller en sporttourer som viffern. Hursomhelst, kanske lite för mycket begärt. Du borde skriva en sorts fjädringsguide inom området iom din erfarenhet. Jag tror att det hade uppskattats av många :)
Jag har vid ett antal tillfällen kört kortare föredrag/seminarium, för klubbar och andra löst sammanslutna ;-) och som efterföljts av praktik där deltagarna får göra en grundinställning på sina dämpare/gafflar. Det tar dock lite tid så fort man skall börja skruva på hojar, en hoj eller kanske 2 går ju fort men när det börjar bli 6, 7, 8 eller fler...tja då tar det tid för alla brukar vilja ha hjälp med själva skruvandet! Men det brukar vara väldigt uppskattat och man (inkl. jag) lär mig nästan alltid något nytt!

Kruxet är ju att skall man köra något sådant får det nästan vara ett gäng som är intresserade och jag kommer till dem eller dem till mig!

Skriva funkar ju också MEN är kraftigt begränsande och tyvärr upplagt för misstolkningar.

Mvh!
// Niklas

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#25 Inlägg av Mister »

Avarage skrev:
Mr. B skrev:
Avarage skrev:utan för att det ger mig maximalt tillgängligt väggrepp OCH komfort och att justera dessa två inställningar på en dämpare med hydraulisk fjäderförspänning är gjort på någon minut.
sorry för att jag bryter in i tråden:
Det är ju detta som är lite själva "grejen", då när det gäller en sporttourer som viffern. Hursomhelst, kanske lite för mycket begärt. Du borde skriva en sorts fjädringsguide inom området iom din erfarenhet. Jag tror att det hade uppskattats av många :)
Jag har vid ett antal tillfällen kört kortare föredrag/seminarium, för klubbar och andra löst sammanslutna ;-) och som efterföljts av praktik där deltagarna får göra en grundinställning på sina dämpare/gafflar. Det tar dock lite tid så fort man skall börja skruva på hojar, en hoj eller kanske 2 går ju fort men när det börjar bli 6, 7, 8 eller fler...tja då tar det tid för alla brukar vilja ha hjälp med själva skruvandet! Men det brukar vara väldigt uppskattat och man (inkl. jag) lär mig nästan alltid något nytt!

Kruxet är ju att skall man köra något sådant får det nästan vara ett gäng som är intresserade och jag kommer till dem eller dem till mig!

Skriva funkar ju också MEN är kraftigt begränsande och tyvärr upplagt för misstolkningar.

Mvh!
// Niklas
Det där är jag personligen sugen på, eftersom man då skulle få snabb feedback. :)
Senast redigerad av Mister den sön aug 09, 2009 20:03, redigerad totalt 1 gånger.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#26 Inlägg av Mister »

Dubbelinlägg
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Skriv svar