Power Commander

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#46 Inlägg av tjvfr800 »

Om nån vill ha manualen till PCIIIUSB så finns den här !
http://www.powercommander.com/powercomm ... _Guide.pdf :wink:
Här finns mer ...
http://www.powercommander.com/powercomm ... loads.aspx
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#47 Inlägg av Göingen »

tjvfr800 skrev:Börjar bli sugen på en PCIIIUSB så jag måste fråga, hur används egentligen displayen och knapparna? (eller vad det är för något) på lådan, i monteringsanvisningen så sätts den ju in under kåpan under sadeln så att man inte kommer åt knappar eller annat. Det verkar ju inte som man skall kunna göra några manuella justeringar på lådan från den monteringsplatsen ?
Någon display finns inte, normalt använder du inte knapparna heller. Justering sker med hjälp av en dator som kopplas till USB-kontakten. En laptop är praktiskt att ha.
Man kan lämna in hojen och få den mappad, det kostar några tusenlappar. Jag använder en av de mappar som finns att ladda ner från PC's hemida. Tycker det funkar bra.

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#48 Inlägg av tjvfr800 »

Göingen skrev:Någon display finns inte, normalt använder du inte knapparna heller.
OK. Jag menade den där raden lysdioder på vänstra sidan när jag nämde "display" slarvigt uttryckt av mig.
Och knapparna (om man inte frågar så får man ingenting veta), vad fyller dom för funktion ?
Är det så att när man ex. trycker på "Mid" så kan man göra en generell ökning eller sänkning av bränslekurvan för mellanregistret ?

Bild
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#49 Inlägg av Göingen »

tjvfr800 skrev:Är det så att när man ex. trycker på "Mid" så kan man göra en generell ökning eller sänkning av bränslekurvan för mellanregistret ?
Jo, du har rätt. Med t. ex. MID-knappen kan du öka resp. minska bensintillförseln i mellanregister. Håller man knappen inne, får du magrare blandning och lysdioderna rör sig nedåt. Trycker du upprepade gånger blir det tvärtom fetare blandning och lysdioderna rör sig uppåt.

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#50 Inlägg av tjvfr800 »

Göingen skrev:
tjvfr800 skrev:Är det så att när man ex. trycker på "Mid" så kan man göra en generell ökning eller sänkning av bränslekurvan för mellanregistret ?
Jo, du har rätt. Med t. ex. MID-knappen kan du öka resp. minska bensintillförseln i mellanregister. Håller man knappen inne, får du magrare blandning och lysdioderna rör sig nedåt. Trycker du upprepade gånger blir det tvärtom fetare blandning och lysdioderna rör sig uppåt.
Skulle det inte vara väldigt praktiskt om man hade tillgång till knapparna under körning, ex. om man skall köra ett längre pass i jämn fart (motorvag) så skulle det vara lämpligt att sänka förbrukningen temporärt (knapparna påverkar ju inte mappningen permanent) precis till den nivå så att hojen inte börjar gå illa för att spara bränsle.
Monteringspositionen under sadeln gör ju inte det speciellt lätt att justera bränslemappningen precis (fast det blir ju svårare att själa den om den inte syns) man kan ju få denna funktion med dynojet hubben och byta mellan olika mappar, det skulle ju gå att ha olika mappar för ex. Economy - Touring - Sport - Racing (man kan bara switcha mellan två) o.s.v. fast då flyger ju tusenlapparna iväg. Hubb kittet kostar väl runt 2395:- på www.motospeed.se
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#51 Inlägg av tjvfr800 »

Ni som har PowerCommander ? får ni plocka bort den när ni skall besiktiga bågen ?, kanske en dum fråga men PC'n gör väl att motorn får en fetare blandning och kanske sämre avgasvärden ?
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#52 Inlägg av Göingen »

tjvfr800 skrev:Ni som har PowerCommander ? får ni plocka bort den när ni skall besiktiga bågen ?, kanske en dum fråga men PC'n gör väl att motorn får en fetare blandning och kanske sämre avgasvärden ?
Fetare och fetare, den får rätt blandning för att funka optimalt. Om man studerar en vanlig map som man kan ladda ner från PC, ser man att det vid vissa vartal/gaspådrag får hojen mer soppa, vid andra mindre än vad den skulle fått utan PC.

Besiktningen behöver du inte fundera på, så vitt jag vet så kontrollerar inte bilprovningen avgasvärdena på motorcyklar. Jag har i alla fall inte varit med om det.

Användarvisningsbild
andyboy vfr800
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: ons jan 23, 2008 16:40
Ort: Stockholm

#53 Inlägg av andyboy vfr800 »

på min gas gas 125 EC gjorde bil provningen det...ett tag sen dock
iden med PC är att hojen inte ska fett eller tunt, det ska vara precis rätt blandning bensin/luft som ska ger jämnare gång, mindre förbrukning och mer effekt

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#54 Inlägg av Tyrannosaurus »

andyboy vfr800 skrev:iden med PC är att hojen inte ska fett eller tunt, det ska vara precis rätt blandning bensin/luft som ska ger jämnare gång, mindre förbrukning och mer effekt
Som både du och Göingen säger. Det handlar helt enkelt om optimering och få både blandning och tändning (har för mig att PC:n även påverkar den) mer exakt än vad bara originalboxen medger.
Sen är det ju många som ändrar lite med öppnare avgassystem, luftfilter kanske och vill plocka ur lite mer pulver helt enkelt. Det är lite som att chiptrimma. Skillnaden mellan ett chip och PC är att med den senare kan man labba lite mer själv.

Det är väl troligen också därför fabrikerna inte erbjuder den programeringsmöjligheten (även om Hondas box är programerbar). Men det handlar om lagar om avgasrening och sånt. En PC behöver absolut inte betyda sämre avgassvärden och högre förbrukning, snarare tvärt om, men det KAN bli högre, och det räcker för lagstiftarna.

Jag har ju iofs inte sprut men använder ett Dynojetkit (samma företag som tillverkar PC) och när man köper det så stor det "competition only, forbidden to use on the street by federal law" eller något liknande. Troligen står det också på PC. Men så är det med vissa lagar, dom är till för att brytas :twisted:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#55 Inlägg av Göingen »

Den PC som passar till VFR kan man inte justera tändkurvan med, bara justera bränsleblandning. Har för mig att det är möjligt med PC:n till vissa HD-modeller.
Just för de som öppnar upp "andningen" för sin båge med t.ex. öppnare system och diverse luftburkskirurgi är der bra med PC. Om motorn får mer luft måste den också få mer soppa för att funka optimalt. Egentligen bör man köra sin hoj i bänk för att justera sin PC optimalt, men det kostar sisådär 2500-3000 surt förvärvade. På PC:s hemsida kan man tanka hem mappar för olika kombinationer av ljuddämpare och annat. De funkar bra.
Vid chiptrimning på bilar tror jag det mest är förbehållet bilar med överladdning, ex. turbo. Här låter du turbon pumpa in mer luft än med originalchipet. Bensintillförseln ökas motsvarande.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#56 Inlägg av Tyrannosaurus »

Göingen skrev:Vid chiptrimning på bilar tror jag det mest är förbehållet bilar med överladdning, ex. turbo. Här låter du turbon pumpa in mer luft än med originalchipet. Bensintillförseln ökas motsvarande.
Närå, det är ungefär lika vanligt att chippa sugmotorer. Fråga mig, jag vet :wink: . Mitt ök är chippat och det finns ingen turbo, men den flyttar sig faktiskt riktigt hyffast ändå (för att vara bil alltså) :lol:

Det sitter iofs nåt agg långt därnere, men den går på rem och är inte kopplad på avgasröret så det är nog... styrservon.
Nu trodde du väl att jag skulle säga kompressor :wink: , men det är det inte utan en vanlig hederlig liten sug 16v Opel.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Ducimus
Donator 2008
Inlägg: 33
Blev medlem: ons aug 08, 2007 22:50
Ort: Göteborg

#57 Inlägg av Ducimus »

Har själv införskaffat mig en pc nu ,finns det fungerande mappar med med i kitet eller får man modda ihop en själv efter tycke....
Har satt på ett leovince titan och Knfilter skall bli kul att känna skillnaden.
Eller är det nån gladlig själ som har en bra mapp?
Lev idag imon kan det vara försent.....
VFR800FI-01

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#58 Inlägg av tjvfr800 »

Finns ju en orginalmap för VFR800FI 2001 på PowerCommander
http://www.powercommander.com/powercomm ... 39&yr=2001
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#59 Inlägg av Excalibur105 »

Jag har nu kopplat in power commander, monterat motstånden (köpta) och har monterat dit nya slipon. Varför slutar inte "FI" lampan att lysa?
Någon som har något snabbt svar, ska ut och åka imorgon och vill då att allt ska fungera.
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#60 Inlägg av Excalibur105 »

Jaha, jag kan nog besvara min egen fråga....har fått fel motstånd. Fick till en CBR1000RR, de kopplades på mot lamdasonderna och inte mot hojens dator.
Suck, ska överväga att gå till elbutiken medans försäljaren får införskaffa nya till mig. :cry:
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

Skriv svar