Dyna Beads-dynamisk däckbalansering - hur funkar det?

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Dyna Beads-dynamisk däckbalansering - hur funkar det?

#1 Inlägg av adrian_vg »

Slösurfade på VFRWorld medan linuxservern uppdaterade sig och hamnade i en tråd som diskuterade Dyna Beads; "dynamisk däckbalansering".

Enkelt utryckt häller man i en massa kulor i däcken via ventilen och när hjulet snurrar fördelar sig kulorna till de ställen där det behövs. Man behöver alltså inte vikter på hjulen utanpå mer.

Tydligen har detta använts på lastbilshjul under många år, men har på senare tid även blivit populärt på motorcyklar, specifikt på VFR pga att många däckfirmor inte har adaptern för att balansera enkelsvingshjulet på denna modell. Mer info om Dyna Beads för mc på http://www.innovativebalancing.com/motorcycle.htm.

Hur installationen går till visas på http://www.innovativebalancing.com/serv ... AppInstall.

Jag har kollat på http://www.innovativebalancing.com/HowItWorks.htm om hur detta funkar, men kan inte för mitt liv begripa fysiken bakom det. Jag förstår att kulorna kommer att fördela sig jämt på insidan i däcken, men klarar de av att uppsöka de lättaste ställena och stanna kvar där? Det är detta jag inte hajjar hur det går till. Centripetalkrafter i all ära, men detta tycker jag det låter hokuspokus om.

Kan någon här på forumet förklara detta för mig?

Fö anmärker en del av inläggen på vfrworld-tråden att det luktar ormolja om Dyna Beads, en del andra säger att det funkar... Själv vill jag bara få klarhet i hur detta kan fungera alls. :? Är det fysikaliskt möjligt?

Edit: Egentligen borde man ta med sig bågen till SBP, inte ha balanseringsvikter på framhjulet och prova snurrmaskinen, sen hälla i Dyna Beads och snurra igen. Resultatet borde bli entydigt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

#2 Inlägg av HondaHasse »

Jag har inte testat detta på hoj men däremot på vår gamla VW 1200 med mycke lyckat resultat. Däckfirman hade ingen adapter för det stora bultmönstret utan hällde i blyhagel istället. Funkar alldeles utmärkt! Det tar några hundra meter innan det slutar skaka men sen går det hur bra som helst. En -60a folka går ju inte så fort, ca 120, så hur det funkar i högre hastigheter vet jag inte. Hur de funkar vetefan, jag var MYCKET tveksam när de föreslog detta men de garanterade att jag skulle bli nöjd och det blev jag ju.

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#3 Inlägg av adrian_vg »

Låter fortfarande skumt tycker jag. Blyhagel borde öka gyroeffekten i hjulet betydligt. Vet inte om jag skulle ha vågat prova det på en mc. :shock:

Nå, så du säger att det funkar. Det kanske inte skadar att prova det i mitt obalanserade bakhjul. Jag har dock inte haft problem med obalans bak, så jag vet inte om Dyna Beads kommer att göra nåt för mig.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
stefan
Donator 2009
Inlägg: 302
Blev medlem: sön aug 31, 2008 16:44
Ort: Huddinge

#4 Inlägg av stefan »

Klart du ska prova :wink: Vi är ju jättenyfikna på resultatet.

Nån som vet om man kan köpa dessa i Sverige?

/stefan
CBR 600rr -07

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 788
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#5 Inlägg av Göingen »

Aha, det förklarar fenomenet!!!
Jag införskaffade en endurohoj för ett tag sedan. I veckan bytte jag bakdäcket och upptäckte att det fanns något inne i slangen som rullade runt. Helskumt tyckte jag då. Här har vi förklaringen.
Om det hade någon effekt? Ingen aning.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#6 Inlägg av adrian_vg »

stefan skrev:Klart du ska prova :wink: Vi är ju jättenyfikna på resultatet.

Nån som vet om man kan köpa dessa i Sverige?

/stefan
Men om man inte redan märker av nån oblanans som i mitt fall, vad gör det då för nytta? Det känns som att Dyna Beads är en lösning på ett problem som inte finns. :?


@Göingen: Vilket fenomen?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

Det finns/har funnits massor med såna där varianter på "gegg" som man ska fylla i däcken som både ska balansera och laga ev. punkor.
Det har varit varianter med både latex, gummifibrer i någon vattenbaserad smörja och nu är tydligen det senaste små blykulor.

Om man säger så, inga av dessa "gegg" har blivit speciellt långlivade på marknaden.

Jag testade den där varianten med gummifibrer en gång för att om möjligt fixa en punka. Det skulle ju "bara" vara att fylla i, fylla luft (hålet var såpass litet att däcket höll luft en liten stund iaf) och sen "bara" snurra lite på hjulet så skulle punkan fixa sig helt av sig själv, oja :roll:

Jodå punkan fixade sig efter att jag hade skruvat av hjulet och tagit med det till Wheeler Dealer som undrade vad det var för "gegg" i däcket.
- "Tror du verkligen på det där?" :lol:
- "Inte nu längre" :oops:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#8 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Det finns/har funnits massor med såna där varianter på "gegg" som man ska fylla i däcken som både ska balansera och laga ev. punkor.
Det har varit varianter med både latex, gummifibrer i någon vattenbaserad smörja och nu är tydligen det senaste små blykulor.
Dyna Beads gör väl inga anspråk på att fixa punkor väl?

Punkasprej funkar som en temporär lösning tills man hunnit in på en däckverkstad. Jag skulle med tvekan använda det på en bil och inte alls på en mc. En mc är mer känslig för om man gör nåt med hjulen, därav frågan om Dyna Beads.

Notera att jag aldrig använt punkasprej hittills, på varken bil eller mc, och egentligen inte vet om det funkar som det ska, ens temporärt!

Det bör också noteras att Dyna Beads-fabrikanten också säger att det bara är vissa typer av obalans man kan fixa med kulorna. Det var nåt om att sidoobalans (dvs om man har en stor mängd vikter på ena sidan av hjulet) kan man inte göra nåt åt det mha Dyna Beads. Det enda Dyna Beads ska hjälpa för är om man har obalans för att däcket inte är helt runt om jag förstått saken rätt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Det finns/har funnits massor med såna där varianter på "gegg" som man ska fylla i däcken som både ska balansera och laga ev. punkor.
Det har varit varianter med både latex, gummifibrer i någon vattenbaserad smörja och nu är tydligen det senaste små blykulor.
Dyna Beads gör väl inga anspråk på att fixa punkor väl?
[...]
Det bör också noteras att Dyna Beads-fabrikanten också säger att det bara är vissa typer av obalans man kan fixa med kulorna. Det var nåt om att sidoobalans (dvs om man har en stor mängd vikter på ena sidan av hjulet) kan man inte göra nåt åt det mha Dyna Beads. Det enda Dyna Beads ska hjälpa för är om man har obalans för att däcket inte är helt runt om jag förstått saken rätt.
Om killen som monterar däcken balanserar dom ordentligt så behövs det inga Dyna Beads.
Punkasprej funkar som en temporär lösning tills man hunnit in på en däckverkstad. Jag skulle med tvekan använda det på en bil och inte alls på en mc. En mc är mer känslig för om man gör nåt med hjulen, därav frågan om Dyna Beads.

Notera att jag aldrig använt punkasprej hittills, på varken bil eller mc, och egentligen inte vet om det funkar som det ska, ens temporärt!
En polare fick punka på framdäcket (ej slanglöst) på sin hoj mitt i Tyskland på nerväg för ett antal år sen.
I med två burkar punkaspray åså vidare. Det där bör du fixa rätt snart sa jag. Svar: "Jaja, det fixar vi sen".

När vi kom till Österrike efter ha legat i 160 på Autobahn med full packning och han med passagerare så tyckte jag att han kanske skulle tänka på att fixa fram ett däck Svar: "Det finns ju inga hojdäckshandlare här och titta det håller ju luften".

På hemväg på Autobahn igen någonstans mitt i Tyskland fortfarande i 160+ svänger vi av för att tanka. När vi stannar vid pumparna säger däcket "pfffffffff" och det sprutar vitt skum åt alla håll :shock: Så det blev bärgning till närmsta stad där det blev däcksbyte.

Kan bara konstatera att punkaspray verkar funka t.o.m. i 160 och mer än temporärt... Eller också hade han tur som en tokig :roll: Men det var väl centrifugalkraften som höll däcket uppe den sista etappen :roll:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#10 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Om killen som monterar däcken balanserar dom ordentligt så behövs det inga Dyna Beads.
Jo, men i vissa fall vill man dels inte ha en massa fula vikter på hjulet och dels kan det vara svårt att hitta en däckverkstad som har rätt adaptrar och då speciellt för bakhjulet på viffrar med enkelsving.

Det var därför jag undrade om Dyna Beads verkligen levererar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 788
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#11 Inlägg av Göingen »

adrian_vg skrev:
stefan skrev:Klart du ska prova :wink: Vi är ju jättenyfikna på resultatet.

Nån som vet om man kan köpa dessa i Sverige?

/stefan
Men om man inte redan märker av nån oblanans som i mitt fall, vad gör det då för nytta? Det känns som att Dyna Beads är en lösning på ett problem som inte finns. :?


@Göingen: Vilket fenomen?
Fenomen och fenomen, jag menar att detta förklarar varför det fanns lösa grejor inne i slangen som rullade runt då man hanterade den. Normalt så balanserar man inte cross/enduro-hjul.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#12 Inlägg av adrian_vg »

Göingen skrev:Fenomen och fenomen, jag menar att detta förklarar varför det fanns lösa grejor inne i slangen som rullade runt då man hanterade den. Normalt så balanserar man inte cross/enduro-hjul.
Då är jag med!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar