Växelindikator (GI) till -98FI

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

#16 Inlägg av lakrissmurfen »

Tommy Gsson skrev:
Ocean skrev:Ahh! G:son the man! Tack!


Hur kunde jag missa det!?

EDIT:
Flikat från ett mail från mc-online

Det som avgör om man kan koppla in den direkt eller inte är om det är elektronisk signal till hastighetsmätaren eller om den är vajerdriven.
Det måste vara elektronisk signal för att det ska fungera i standardutförandet.

Det brukar vara relativt enkelt att se på de flesta hojar vilken variant av drivning det är.
Om det är vajer går den antingen till framhjulet eller in vid ena motorkåpan och hämtar drivingen från utgående axel.


Med vänlig hälsning
Lars Åhman
MC-ONLINE.SE


Någon som vet vilken drivning det är på en viffer -98?
Jag är inte så haj på det mekaniska.
Så det finns ingen som passar till en 92:a??

Redan 94-97 har elektrisk , så det måste du också ha.
:cCry: men det har inte jag på min -88a.
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#17 Inlägg av adrian_vg »

Ville du säga nåt? Ser inget inlägg från dig, bara en kvotering. :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

#18 Inlägg av lakrissmurfen »

adrian_vg skrev:Ville du säga nåt? Ser inget inlägg från dig, bara en kvotering. :D
:oops: man är ju lite våt bakom öronen ibland :roll:

Undrade om det fanns någon väexl indekator till min 92:a?? Eller finns det bara till dom nyare modelerna som beskrivs i tråden tidigare?
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#19 Inlägg av adrian_vg »

lakrissmurfen skrev: :oops: man är ju lite våt bakom öronen ibland :roll:

Undrade om det fanns någon väexl indekator till min 92:a?? Eller finns det bara till dom nyare modelerna som beskrivs i tråden tidigare?
Enl Gsson's inlägg, nej.

Varför måste du ha en sån?

Ville ha en växelindikator i början också, men man lär sig snabbt vilken växel man har i med ledning av varvtal och hastighet.

3000rpm och hastighet ca 50-55km/h ger fyrans växel. Iaf som jag kör i stan. ;-) Som sagt, man lär sig snabbt!

Nån sa (här på forumet?) att växelindiktator är samma sak som att signalera rookievarning. :lol:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

#20 Inlägg av lakrissmurfen »

adrian_vg skrev:
lakrissmurfen skrev: :oops: man är ju lite våt bakom öronen ibland :roll:

Undrade om det fanns någon väexl indekator till min 92:a?? Eller finns det bara till dom nyare modelerna som beskrivs i tråden tidigare?
Enl Gsson's inlägg, nej.

Varför måste du ha en sån?

Ville ha en växelindikator i början också, men man lär sig snabbt vilken växel man har i med ledning av varvtal och hastighet.

3000rpm och hastighet ca 50-55km/h ger fyrans växel. Iaf som jag kör i stan. ;-) Som sagt, man lär sig snabbt!

Nån sa (här på forumet?) att växelindiktator är samma sak som att signalera rookievarning. :lol:

:lol: och det klara jag ju av ganska bra redan nu utan "rookie indekator"

Får väll lyssna till ni som kan och lägga ner tanken på det, lägga pengarna på ett centralstöd och byxor :)
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#21 Inlägg av adrian_vg »

lakrissmurfen skrev: :lol: och det klara jag ju av ganska bra redan nu utan "rookie indekator"

Får väll lyssna till ni som kan och lägga ner tanken på det, lägga pengarna på ett centralstöd och byxor :)
Inte då... ;-)

Känns sundare med centralstöd och byxor.

Hur kommer det sig att centralstöd saknas på din viffer??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

#22 Inlägg av lakrissmurfen »

adrian_vg skrev:
lakrissmurfen skrev: :lol: och det klara jag ju av ganska bra redan nu utan "rookie indekator"

Får väll lyssna till ni som kan och lägga ner tanken på det, lägga pengarna på ett centralstöd och byxor :)
Inte då... ;-)

Känns sundare med centralstöd och byxor.

Hur kommer det sig att centralstöd saknas på din viffer??
Mycket bra fråga som jag också ställde till den förra ägaren.
Han kunde inte riktigt svara på varför han tagit bort det utan skylde mest på att hojen vägde mindre utan vilket uppenbarligen han tyckte var bra när han körde på bana :roll:

Vet inte om ett central stöd väger så mycket att det ska vara en anleding att ta bort det?? Men killen som nu hålller på med framgaffel sa att han ska kolla runt och se om han kunde hitta något här för ett bra pris.

Byxor är verkligen ett måste, även om jag kör GRYMT låååångsamt så gör det nog ont att ramla i vanliga jeans :S
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#23 Inlägg av adrian_vg »

lakrissmurfen skrev:Mycket bra fråga som jag också ställde till den förra ägaren.
Han kunde inte riktigt svara på varför han tagit bort det utan skylde mest på att hojen vägde mindre utan vilket uppenbarligen han tyckte var bra när han körde på bana :roll:
På bilden ser din ljuddämpare ut som om en eftermarknadsdämpare. Kan han ha bytt ut hela eller delar av avgasrören så att centralen måste bort?
Bild
lakrissmurfen skrev: Vet inte om ett central stöd väger så mycket att det ska vara en anleding att ta bort det?? Men killen som nu hålller på med framgaffel sa att han ska kolla runt och se om han kunde hitta något här för ett bra pris.
Vikten? Osannolikt tycker jag. Du har också en svart kåpdel där centralen ska vara. Är kåpdelen omlackad? Det kan ha hänt nåt med kåpdelen där, och centralen, som då byttes eller lackades om. Behöver inte vara nåt allvarligt dock. Spekulerar mest...

När jag körde upp min 90:a i säljarens skåpbil för bortforsling (garantirep laddregulator) tog nederdelen i rätt bra på kanten mellan spång och flak. Känns som om den generationen är lägre än andra...
lakrissmurfen skrev: Byxor är verkligen ett måste, även om jag kör GRYMT låååångsamt så gör det nog ont att ramla i vanliga jeans :S
Sunt tänkt. Gör så ont när man ska transplantera hud från baken till benen. :roll: :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

#24 Inlägg av lakrissmurfen »

adrian_vg skrev:
lakrissmurfen skrev:Mycket bra fråga som jag också ställde till den förra ägaren.
Han kunde inte riktigt svara på varför han tagit bort det utan skylde mest på att hojen vägde mindre utan vilket uppenbarligen han tyckte var bra när han körde på bana :roll:
På bilden ser din ljuddämpare ut som om en eftermarknadsdämpare. Kan han ha bytt ut hela eller delar av avgasrören så att centralen måste bort?
Bild
lakrissmurfen skrev: Vet inte om ett central stöd väger så mycket att det ska vara en anleding att ta bort det?? Men killen som nu hålller på med framgaffel sa att han ska kolla runt och se om han kunde hitta något här för ett bra pris.
Vikten? Osannolikt tycker jag. Du har också en svart kåpdel där centralen ska vara. Är kåpdelen omlackad? Det kan ha hänt nåt med kåpdelen där, och centralen, som då byttes eller lackades om. Behöver inte vara nåt allvarligt dock. Spekulerar mest...

När jag körde upp min 90:a i säljarens skåpbil för bortforsling (garantirep laddregulator) tog nederdelen i rätt bra på kanten mellan spång och flak. Känns som om den generationen är lägre än andra...
lakrissmurfen skrev: Byxor är verkligen ett måste, även om jag kör GRYMT låååångsamt så gör det nog ont att ramla i vanliga jeans :S
Sunt tänkt. Gör så ont när man ska transplantera hud från baken till benen. :roll: :wink:
Jo det är en eftermarknadsdämpare och enligt min kompis så tror han att det kan som du säger vrit en anleding varför dom tog bort centralstödet, men han säger också att det finns plats att montera tillbaka det så det hela var lite konstigt. Hade det inte varit för min kompis enorma erfarenhet från att köp,äga,laga, importera hojar hade jag nog aldrig köpt denna då säljaren var en aningen skum ( det var tänt men alla tomtar var inte hemma om man säger så)

Den undre delen har byts ut och är som du kan se inte från samma hoj, dock så var detta en skada som hände innan förra ägaren köpte den.

Jag var ju lite skraj att någon lagt ner hojen några gånger så vi kollade ramen och hjulen var rak.

Tror du att det kan vara något mer alvarligt? Förhoppningsviss så kan du se hojen på riktigt i sommar så får du ta en ordentlig titt :)
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#25 Inlägg av adrian_vg »

lakrissmurfen skrev:Tror du att det kan vara något mer alvarligt? Förhoppningsviss så kan du se hojen på riktigt i sommar så får du ta en ordentlig titt :)
Nä, det är nog ingen fara, min har varit omkull också i Tyskland med förra ägaren.

Syns på styrändspluggarna som bitvis är rejält nerslipade samt dito piggarna på fotpinnarna. Dessutom såg kåporna väldigt blanka och fina ut när jag köpte den på vänstersidan (och antagligen också anledningen till varför en snygg grön VFR hade ett blått kåpglas monterat - det enda handlaren hade inne... :roll:), dvs innan jag välte pga skivbromslåset. :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar