Sida 1 av 3

Tillbakaflyttade fotpinnar

Postat: tis sep 23, 2008 20:39
av tersan
Tänk vad lycklig man var innan Blocket och Tradera...

Jag kunde inte motstå en sats tillbakaflyttade fotpinnar till min VFR, men vad gör jag nu? Om jag monterar dem, vad kan jag förvänta mig? Förutom lite trevligt garagepyssel förstås... :wink:

Nån som provat på sin VFR och kan delge sina erfarenheter?

Postat: ons sep 24, 2008 09:49
av skyfly
Har inte testat än men dom ligger och väntar här i en kartong.
Blir till att fixa under vintern tillsammans med alla andra planer.
Hittade oxå mina på blocket till ett oemotståndligt pris.

Tänkte fixa så att dom blir ställbara då det kan vara jobbigt annars på långturer.
Är dina oxå fasta?

Postat: ons sep 24, 2008 10:39
av tersan
Mina är inte ställbara, men vilka effekter får det vid långfärder? :?

Jag trodde att man flyttade fotpinnarna för att kunna lägga ner hojen mer, men jag vet inte om det är ett problem på en VFR.

Postat: ons sep 24, 2008 10:50
av Invalido
tersan skrev:Mina är inte ställbara, men vilka effekter får det vid långfärder? :?

Jag trodde att man flyttade fotpinnarna för att kunna lägga ner hojen mer, men jag vet inte om det är ett problem på en VFR.
misstänker att pinnarna gör att du kommer lite längre bak med fötterna och lite högre upp vilket gör att ni får en kraftigare vinkel på benen... ni kommer automatiskt att ligga lite mer framåt o blir lite enklare vid aktiv körning... o den som gillar aktiv körning kan +a på med lägre styrhalvor så blir det ännumer... ni kanske vet en som har lägre styrhalvor??? :roll:

Postat: ons sep 24, 2008 11:53
av tersan
Invalido skrev:
tersan skrev:Mina är inte ställbara, men vilka effekter får det vid långfärder? :?

Jag trodde att man flyttade fotpinnarna för att kunna lägga ner hojen mer, men jag vet inte om det är ett problem på en VFR.
misstänker att pinnarna gör att du kommer lite längre bak med fötterna och lite högre upp vilket gör att ni får en kraftigare vinkel på benen... ni kommer automatiskt att ligga lite mer framåt o blir lite enklare vid aktiv körning... o den som gillar aktiv körning kan +a på med lägre styrhalvor så blir det ännumer... ni kanske vet en som har lägre styrhalvor??? :roll:
Ok... tror jag. Med mina 195 cm är benvinklarna rätt hyfsade redan, om man säger så...

Postat: ons sep 24, 2008 11:56
av Invalido
tersan skrev:
Invalido skrev:
tersan skrev:Mina är inte ställbara, men vilka effekter får det vid långfärder? :?

Jag trodde att man flyttade fotpinnarna för att kunna lägga ner hojen mer, men jag vet inte om det är ett problem på en VFR.
misstänker att pinnarna gör att du kommer lite längre bak med fötterna och lite högre upp vilket gör att ni får en kraftigare vinkel på benen... ni kommer automatiskt att ligga lite mer framåt o blir lite enklare vid aktiv körning... o den som gillar aktiv körning kan +a på med lägre styrhalvor så blir det ännumer... ni kanske vet en som har lägre styrhalvor??? :roll:
Ok... tror jag. Med mina 195 cm är benvinklarna rätt hyfsade redan, om man säger så...
då nästa steg för dig att köpa en höjningsats bak dådå tror det kostar ca 1400kr :wink: 2.5 cm gör ganska mycket o blir ännu skönare. lättare att ta kurvor då du fallar lite lättare in i dom i den vinklen :wink:

Postat: ons sep 24, 2008 12:41
av skyfly
tersan skrev:Mina är inte ställbara, men vilka effekter får det vid långfärder? :?

Jag trodde att man flyttade fotpinnarna för att kunna lägga ner hojen mer, men jag vet inte om det är ett problem på en VFR.
Japp man flyttar dom för att kunna lägga ner mer. Men får till på köpet en mer extrem vinkel på benen vilket kan vara tröttsamt vid långturer.
Mina är inte heller ställbara men tänkte göra dom det. :wink: Alltid kul med vinterprojekt. :D

Postat: ons sep 24, 2008 15:43
av Conseal
Tala om för mig var man hittar dom .. kan ju vara ett intressant projekt när jag väl har något att meka med.

Postat: ons sep 24, 2008 19:38
av apex
Det känns lite sjuttiotal...Dunstall Norton och så. Eller är jag på läktaren? Kanske var på banan på 70-talet? :lol:

Postat: ons sep 24, 2008 19:50
av Invalido
apex skrev:Det känns lite sjuttiotal...Dunstall Norton och så. Eller är jag på läktaren? Kanske var på banan på 70-talet? :lol:
????????

Postat: ons sep 24, 2008 21:46
av Conseal
Precis .. ??????????? jag flyttar gärna up fotpinnarna en cm eller två .. jag har tagit bort den lilla pinnen som siter på dem men det tar fortfarande i marken ibland.

Postat: tor sep 25, 2008 01:58
av Tyrannosaurus
Det är bara att testa, funkar det inte får man väl sätta tillbaka originalen.

Förutom att körställningen blir mer liggande, som Invalido sa, så ändras tyngdpunkten på hojen så det blir en helt ny känsla på hojen som kräver lite tillvänjningen.

Jag har aldrig kört med bakåtflytt utom på den nuvarande för en del år sen, men för mig funkade det inte alls.

Postat: tor sep 25, 2008 07:08
av tersan
Ok, det är väl bara att testa då... borde inte ta så lång tid att montera. Eller montera av ifall det inte funkar...

Conseal, mina pinnar är gamla hederliga Raask (www.raask.se) som dök upp på Tradera. Finns ju nytt också, kanske även från andra fabrikat men det har jag inte kollat. Det var liksom ett impulsköp.

Postat: tor sep 25, 2008 17:14
av Conseal
ok .. får se vad som händer .. min hoj ska eventuellt inte repareras :roll:

Postat: tor sep 25, 2008 21:38
av Tyrannosaurus
Conseal skrev:min hoj ska eventuellt inte repareras :roll:
Inte? Men det var väl inte så mycket skador på den? Löser dom den för såna skitgrejer.