Tillbakaflyttade fotpinnar

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Tillbakaflyttade fotpinnar

#1 Inlägg av tersan »

Tänk vad lycklig man var innan Blocket och Tradera...

Jag kunde inte motstå en sats tillbakaflyttade fotpinnar till min VFR, men vad gör jag nu? Om jag monterar dem, vad kan jag förvänta mig? Förutom lite trevligt garagepyssel förstås... :wink:

Nån som provat på sin VFR och kan delge sina erfarenheter?
VFR750F -92, grön

skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

#2 Inlägg av skyfly »

Har inte testat än men dom ligger och väntar här i en kartong.
Blir till att fixa under vintern tillsammans med alla andra planer.
Hittade oxå mina på blocket till ett oemotståndligt pris.

Tänkte fixa så att dom blir ställbara då det kan vara jobbigt annars på långturer.
Är dina oxå fasta?

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#3 Inlägg av tersan »

Mina är inte ställbara, men vilka effekter får det vid långfärder? :?

Jag trodde att man flyttade fotpinnarna för att kunna lägga ner hojen mer, men jag vet inte om det är ett problem på en VFR.
VFR750F -92, grön

Invalido

#4 Inlägg av Invalido »

tersan skrev:Mina är inte ställbara, men vilka effekter får det vid långfärder? :?

Jag trodde att man flyttade fotpinnarna för att kunna lägga ner hojen mer, men jag vet inte om det är ett problem på en VFR.
misstänker att pinnarna gör att du kommer lite längre bak med fötterna och lite högre upp vilket gör att ni får en kraftigare vinkel på benen... ni kommer automatiskt att ligga lite mer framåt o blir lite enklare vid aktiv körning... o den som gillar aktiv körning kan +a på med lägre styrhalvor så blir det ännumer... ni kanske vet en som har lägre styrhalvor??? :roll:

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#5 Inlägg av tersan »

Invalido skrev:
tersan skrev:Mina är inte ställbara, men vilka effekter får det vid långfärder? :?

Jag trodde att man flyttade fotpinnarna för att kunna lägga ner hojen mer, men jag vet inte om det är ett problem på en VFR.
misstänker att pinnarna gör att du kommer lite längre bak med fötterna och lite högre upp vilket gör att ni får en kraftigare vinkel på benen... ni kommer automatiskt att ligga lite mer framåt o blir lite enklare vid aktiv körning... o den som gillar aktiv körning kan +a på med lägre styrhalvor så blir det ännumer... ni kanske vet en som har lägre styrhalvor??? :roll:
Ok... tror jag. Med mina 195 cm är benvinklarna rätt hyfsade redan, om man säger så...
VFR750F -92, grön

Invalido

#6 Inlägg av Invalido »

tersan skrev:
Invalido skrev:
tersan skrev:Mina är inte ställbara, men vilka effekter får det vid långfärder? :?

Jag trodde att man flyttade fotpinnarna för att kunna lägga ner hojen mer, men jag vet inte om det är ett problem på en VFR.
misstänker att pinnarna gör att du kommer lite längre bak med fötterna och lite högre upp vilket gör att ni får en kraftigare vinkel på benen... ni kommer automatiskt att ligga lite mer framåt o blir lite enklare vid aktiv körning... o den som gillar aktiv körning kan +a på med lägre styrhalvor så blir det ännumer... ni kanske vet en som har lägre styrhalvor??? :roll:
Ok... tror jag. Med mina 195 cm är benvinklarna rätt hyfsade redan, om man säger så...
då nästa steg för dig att köpa en höjningsats bak dådå tror det kostar ca 1400kr :wink: 2.5 cm gör ganska mycket o blir ännu skönare. lättare att ta kurvor då du fallar lite lättare in i dom i den vinklen :wink:

skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

#7 Inlägg av skyfly »

tersan skrev:Mina är inte ställbara, men vilka effekter får det vid långfärder? :?

Jag trodde att man flyttade fotpinnarna för att kunna lägga ner hojen mer, men jag vet inte om det är ett problem på en VFR.
Japp man flyttar dom för att kunna lägga ner mer. Men får till på köpet en mer extrem vinkel på benen vilket kan vara tröttsamt vid långturer.
Mina är inte heller ställbara men tänkte göra dom det. :wink: Alltid kul med vinterprojekt. :D

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#8 Inlägg av Conseal »

Tala om för mig var man hittar dom .. kan ju vara ett intressant projekt när jag väl har något att meka med.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#9 Inlägg av apex »

Det känns lite sjuttiotal...Dunstall Norton och så. Eller är jag på läktaren? Kanske var på banan på 70-talet? :lol:
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Invalido

#10 Inlägg av Invalido »

apex skrev:Det känns lite sjuttiotal...Dunstall Norton och så. Eller är jag på läktaren? Kanske var på banan på 70-talet? :lol:
????????

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#11 Inlägg av Conseal »

Precis .. ??????????? jag flyttar gärna up fotpinnarna en cm eller två .. jag har tagit bort den lilla pinnen som siter på dem men det tar fortfarande i marken ibland.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

Det är bara att testa, funkar det inte får man väl sätta tillbaka originalen.

Förutom att körställningen blir mer liggande, som Invalido sa, så ändras tyngdpunkten på hojen så det blir en helt ny känsla på hojen som kräver lite tillvänjningen.

Jag har aldrig kört med bakåtflytt utom på den nuvarande för en del år sen, men för mig funkade det inte alls.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#13 Inlägg av tersan »

Ok, det är väl bara att testa då... borde inte ta så lång tid att montera. Eller montera av ifall det inte funkar...

Conseal, mina pinnar är gamla hederliga Raask (www.raask.se) som dök upp på Tradera. Finns ju nytt också, kanske även från andra fabrikat men det har jag inte kollat. Det var liksom ett impulsköp.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#14 Inlägg av Conseal »

ok .. får se vad som händer .. min hoj ska eventuellt inte repareras :roll:
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#15 Inlägg av Tyrannosaurus »

Conseal skrev:min hoj ska eventuellt inte repareras :roll:
Inte? Men det var väl inte så mycket skador på den? Löser dom den för såna skitgrejer.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar