Sida 1 av 1

Justera tändningen vid slipon-montage?

Postat: ons okt 17, 2007 17:08
av JOS
Efter att ha läst en artikel i senaste bike, där de skriver att det är nödvändigt att justera tändningen efter slipon-montage. Om inte kan det i värsta fall leda till brända ventiler. Blev lite osäker eftersom jag själv inte justerat tändningen efter att jag monterat slipon. Har för mig att jag läst någonstans att VFR:en med insprutning delvis tar hand om den här justeringen själv men är osäker! Vore tacksam för svar med teknisk bevisning/mot-bevisning.

Postat: ons okt 17, 2007 21:48
av Tyrannosaurus
Att justera tändning på det gamla hederliga sättet går inte på insprutningshojar och har aldrig gått på varken VF eller VFR. Det är helt fasta grejer.

Det mest troliga man avser med justering på en nyare insprutningshoj är att montera en PC.
Hondas PGM FI (Programable Fuel Injection) är iofs justerbar till viss del, men det finns mer finlir i PC:n.

Den som vill göra något på förgasarmopparna får införskaffa en Dyna2000.

Postat: tor okt 18, 2007 11:11
av elias
Är inte hela meningen med att ha slip-on att det SKA smälla lite vid gasavdrag? :)

Postat: tor okt 18, 2007 19:25
av Jonten
Nån som har jettat om efter slipon montage?
O e det nån som fått problem av att INTE göra det?

JN

Postat: tor okt 18, 2007 21:51
av Karlsson
Jonten skrev:Nån som har jettat om efter slipon montage?
O e det nån som fått problem av att INTE göra det?

JN
Min viffer var utrustad med KN-filter + BOS-slipon när jag köpteden.
Bytte sedan till Ixil Competition ett öppnare och välljudande slipon. Efter bytet tvekar den lite vid gaspådrag.
Plockade nu bort snorkeln på luftburken och den svarar inte alls bra över 7000.

Ska köra den i bänk till våren.

Postat: fre okt 19, 2007 06:46
av Conseal
Jag har micron slipon + k&n filter .. har itne gjort någonting i övrigt och den går som en klocka.

Postat: lör okt 20, 2007 11:51
av Tyrannosaurus
Karlsson skrev:
Jonten skrev:Nån som har jettat om efter slipon montage?
O e det nån som fått problem av att INTE göra det?

JN
Min viffer var utrustad med KN-filter + BOS-slipon när jag köpteden.
Bytte sedan till Ixil Competition ett öppnare och välljudande slipon. Efter bytet tvekar den lite vid gaspådrag.
Plockade nu bort snorkeln på luftburken och den svarar inte alls bra över 7000.

Ska köra den i bänk till våren.
Bra idé med bänkning. Om motorn protesterar och inte vill varva så går den troligen för magert och då ska man inte försöka tvinga den att varva för det är i det läget man kan råka ut för brända ventiler.
Det är alltså när den protesterar som förbränningsrummet kan överhettas.

Kolla stiften. Sidoelektroden ska bara lite mörkgrå. Men det kan variera lite beroende hur du körde senast den var igång. Men dom ska iaf inte vara svarta/mörkbruna eller kritvita.