Justera tändningen vid slipon-montage?

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
JOS
Donator 2008
Inlägg: 28
Blev medlem: lör okt 07, 2006 20:53
Ort: Listerby

Justera tändningen vid slipon-montage?

#1 Inlägg av JOS »

Efter att ha läst en artikel i senaste bike, där de skriver att det är nödvändigt att justera tändningen efter slipon-montage. Om inte kan det i värsta fall leda till brända ventiler. Blev lite osäker eftersom jag själv inte justerat tändningen efter att jag monterat slipon. Har för mig att jag läst någonstans att VFR:en med insprutning delvis tar hand om den här justeringen själv men är osäker! Vore tacksam för svar med teknisk bevisning/mot-bevisning.
Alltid på jakt

Honda VFR800Fi 2000
SAAB 9000 Aero
Röda och snabba båda två :)

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Att justera tändning på det gamla hederliga sättet går inte på insprutningshojar och har aldrig gått på varken VF eller VFR. Det är helt fasta grejer.

Det mest troliga man avser med justering på en nyare insprutningshoj är att montera en PC.
Hondas PGM FI (Programable Fuel Injection) är iofs justerbar till viss del, men det finns mer finlir i PC:n.

Den som vill göra något på förgasarmopparna får införskaffa en Dyna2000.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#3 Inlägg av elias »

Är inte hela meningen med att ha slip-on att det SKA smälla lite vid gasavdrag? :)
Bild

Användarvisningsbild
Jonten
Medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tis okt 09, 2007 19:43
Ort: GBG

#4 Inlägg av Jonten »

Nån som har jettat om efter slipon montage?
O e det nån som fått problem av att INTE göra det?

JN

Användarvisningsbild
Karlsson
Donator 2011
Inlägg: 525
Blev medlem: fre jun 29, 2007 17:31
Ort: Vintrosa

#5 Inlägg av Karlsson »

Jonten skrev:Nån som har jettat om efter slipon montage?
O e det nån som fått problem av att INTE göra det?

JN
Min viffer var utrustad med KN-filter + BOS-slipon när jag köpteden.
Bytte sedan till Ixil Competition ett öppnare och välljudande slipon. Efter bytet tvekar den lite vid gaspådrag.
Plockade nu bort snorkeln på luftburken och den svarar inte alls bra över 7000.

Ska köra den i bänk till våren.
It's a tour, not a race... but don't get in my way while I'm touring!!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#6 Inlägg av Conseal »

Jag har micron slipon + k&n filter .. har itne gjort någonting i övrigt och den går som en klocka.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

Karlsson skrev:
Jonten skrev:Nån som har jettat om efter slipon montage?
O e det nån som fått problem av att INTE göra det?

JN
Min viffer var utrustad med KN-filter + BOS-slipon när jag köpteden.
Bytte sedan till Ixil Competition ett öppnare och välljudande slipon. Efter bytet tvekar den lite vid gaspådrag.
Plockade nu bort snorkeln på luftburken och den svarar inte alls bra över 7000.

Ska köra den i bänk till våren.
Bra idé med bänkning. Om motorn protesterar och inte vill varva så går den troligen för magert och då ska man inte försöka tvinga den att varva för det är i det läget man kan råka ut för brända ventiler.
Det är alltså när den protesterar som förbränningsrummet kan överhettas.

Kolla stiften. Sidoelektroden ska bara lite mörkgrå. Men det kan variera lite beroende hur du körde senast den var igång. Men dom ska iaf inte vara svarta/mörkbruna eller kritvita.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar