
Kan man få en VFR att låta som en VTR?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Staintune exhaustsystem
Jag är nyfiken på om där är någon har på forumet om har någon erfarenhet av Staintune slipon. Jag har en VFR -06 som jag för tillfället har ett Laser slipon på. men är nu intresserad av ett system som kan tänkas ha ett lite "skönare" sound. Har hittat en återförsäljare i Tyskland som kan skicka det till Sverige för ca 7300:-. Tacksam för tips och rekommendationer från er alla! 

- Gubbrejsarn
- Medlem
- Inlägg: 32
- Blev medlem: fre jun 02, 2006 19:51
- Ort: Haninge
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Kan man få en VFR att låta som en VTR?
Även om det är en gamla fråga så kommer mitt svar här. Eller rättare sagt två svar.Deltatracker skrev:Kan man få VFR:n att låta mer som en VTR?
Första svaret är att det absolut inte finns någon anledning att leka twin eftersom VF/VFR kan låta bra grymt med rätt system. Eller som Roosterman sa:
Andra svaret liknar Gubbrejsarn:Kan säga att om man rycker dämparen helt så låter viffen som en hel V8=)
Men det finns enklare (nja?) eller iaf bättre alternativ som inte förstör motorn/tändsystemet.Inga problem att få VTR-sound på en VFR...lossa bara två tändstiftskablar
Först bara en kort historik. Samtliga Honda V4'or (både VF och VFR) utom första generations VFR:en har 360 graders vevaxel vilket gör att den/dom i princip arbetar som två sammansatta V-Twin:ar alternativ två sammansatta paralelltwin:ar. Det har också gjorts tester med tvåcylindriga VF/VFR:ar både på längden och tvären vilket fungera utan vidare.
Honda arbetade bl.a. ett tag med en tvåcylindring NR250 (en halv NR500) med dubbelturbo, men det blev (kanske lyckligtvis) aldrig nåt.
Däremot som lite onödigt vetande är det någon årsmodell (vet inte vilken) av 90-tals Magnan (i grunden en nertrimmad VFR motor) som är en fyrcylindring V-Twin...

Låter det sjukt? Men det är helt sant. Motorerna har ju paralelltändning (VFR750 som har förgasare) så det är rätt enkelt att ändra kammarna så nockarna på varje kamrad pekar åt samma håll. Man får då en s.k. bing-bang motor och cylindrarna tänder samtidigt två och två och man får alltså en fyrcylindrig V-Twin

Det är även mycket möjligt att dom kammarna passar i VFR eftersom motorerna i grunden är desamma. Men hur kul är det med 20-30 hk mindre effekt? Så jag skulle nog inte göra det utan använda pengarna till något roligare.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

