Ja, det låter som ett trevligt vinterprojekt. Har funderat på att uppgradera bakdämparen och då kan man passa på att göra ett fäste som höjer baken lite.Tommy Gsson skrev:Jag har sett spacer att sätta i dämparfästet för VFR, på EBAY nånstans tror jag, i princip någon bricka bara, annars funkar det ju att göra om fästet som dom som monterat 924 dämpare.
T.
Högre fotpinnar? En fråga om markfrigång
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- SportTourer
- Medlem
- Inlägg: 37
- Blev medlem: sön sep 01, 2013 20:04
Re: Högre fotpinnar? En fråga om markfrigång
Re: Högre fotpinnar? En fråga om markfrigång
Ett tips.
Börja med att sätta upp gaffeln 5 mm och köp en bricka som höjer bakfjädringen 6mm ( ebay, köp till Blackbird, jag betalade 50kr )
Det första som tog i på min -00:a var växelspaken, innan centralstöd.
På min nuvarande så är det bromspedal och grenrör som är begränsningen.
Jag kan inte låta bli utan måste kommentera din körning.
Det ser riktigt bra ut, med bra blick och fina spår, men på filmen låter det som om du gör som jag, smyger på med gasen för sent, det låter som om du enbart har stödgas genom kurvorna.
Jag tar ju självklart inte tid när jag är på Rörken (
) men jag har kört runt på knappt 52 tider utan att skrapa för mycket. Men då hänger jag mest bredvid hojen. Jag kör med Pilot Power 3 däck.
Du behöver inte oroa dig för att det är hojen som sätter gränserna ännu...
Hoppas vi syns på söndag på Rörken.
Börja med att sätta upp gaffeln 5 mm och köp en bricka som höjer bakfjädringen 6mm ( ebay, köp till Blackbird, jag betalade 50kr )
Det första som tog i på min -00:a var växelspaken, innan centralstöd.
På min nuvarande så är det bromspedal och grenrör som är begränsningen.
Jag kan inte låta bli utan måste kommentera din körning.

Det ser riktigt bra ut, med bra blick och fina spår, men på filmen låter det som om du gör som jag, smyger på med gasen för sent, det låter som om du enbart har stödgas genom kurvorna.
Jag tar ju självklart inte tid när jag är på Rörken (

Du behöver inte oroa dig för att det är hojen som sätter gränserna ännu...
Hoppas vi syns på söndag på Rörken.
VFR -03
- SportTourer
- Medlem
- Inlägg: 37
- Blev medlem: sön sep 01, 2013 20:04
Re: Högre fotpinnar? En fråga om markfrigång
Såja, nu hittade jag spacern Gson tipsade om, den till Blackbird passar alltså även VFR 01? Den ser lite hemmapulad ut, skulle nog kunna fräsa ut en i skolans verkstad. Men 50 spänn var ju överkomligt =)Frippe skrev:Ett tips.
Börja med att sätta upp gaffeln 5 mm och köp en bricka som höjer bakfjädringen 6mm ( ebay, köp till Blackbird, jag betalade 50kr )
Det första som tog i på min -00:a var växelspaken, innan centralstöd.
På min nuvarande så är det bromspedal och grenrör som är begränsningen.
Jag kan inte låta bli utan måste kommentera din körning.![]()
Det ser riktigt bra ut, med bra blick och fina spår, men på filmen låter det som om du gör som jag, smyger på med gasen för sent, det låter som om du enbart har stödgas genom kurvorna.
Jag tar ju självklart inte tid när jag är på Rörken () men jag har kört runt på knappt 52 tider utan att skrapa för mycket. Men då hänger jag mest bredvid hojen. Jag kör med Pilot Power 3 däck.
Du behöver inte oroa dig för att det är hojen som sätter gränserna ännu...
Hoppas vi syns på söndag på Rörken.
Intressant att höra att växelspaken tar i före centralstödet, då är det ju ingen idé att plocka bort det.
Kul med kommentarer på körningen!

Förresten, hur upplever du power jämfört med sporttouringdäck, typ road?
Kan inte på söndag tyvärr! Blir inget mer Rörken för i år, bara två körningar totalt

Re: Högre fotpinnar? En fråga om markfrigång
Jag upplever Pilot Power 3 som mer lättsvängda än Pilot Road 3.
Vet inte om jag hänger med i ditt resonemang ang fjädringen vid gaspådrag, men om du menar att hojen reser sig när du går på med gasen så är det rätt.
När du bromsar så trycks ju fjädringen ihop och när du driver på med gasen så reser den sig, inte bara fram utan även bak, vilket kommer ge bättre markfrigång om gasen används rätt.
Lycka till med körningen på en rolig men lite svajjig hoj när det börjar gå undan.
Vet inte om jag hänger med i ditt resonemang ang fjädringen vid gaspådrag, men om du menar att hojen reser sig när du går på med gasen så är det rätt.
När du bromsar så trycks ju fjädringen ihop och när du driver på med gasen så reser den sig, inte bara fram utan även bak, vilket kommer ge bättre markfrigång om gasen används rätt.
Lycka till med körningen på en rolig men lite svajjig hoj när det börjar gå undan.
VFR -03
- SportTourer
- Medlem
- Inlägg: 37
- Blev medlem: sön sep 01, 2013 20:04
Re: Högre fotpinnar? En fråga om markfrigång
Precis, belastningen på framhjulet minskar och cykeln blir neutralstyrd. Men, jag menade att om jag går på hårdare än att bara lägga an gas känns det som att risken är större för skrap. Men jag kan ha fel, det har hänt förut. Jaja, nu kan vi ju teoretisera hela vintern eftersom banåkningssäsongen är slutFrippe skrev:Jag upplever Pilot Power 3 som mer lättsvängda än Pilot Road 3.
Vet inte om jag hänger med i ditt resonemang ang fjädringen vid gaspådrag, men om du menar att hojen reser sig när du går på med gasen så är det rätt.
När du bromsar så trycks ju fjädringen ihop och när du driver på med gasen så reser den sig, inte bara fram utan även bak, vilket kommer ge bättre markfrigång om gasen används rätt.
Lycka till med körningen på en rolig men lite svajjig hoj när det börjar gå undan.

- Salabackemicke
- Medlem
- Inlägg: 60
- Blev medlem: fre sep 20, 2013 06:01
Re: Högre fotpinnar? En fråga om markfrigång
Jag får inte upp klippet med den länken. Vad ska jag söka på i Youtube för att hitta klippet?SportTourer skrev:Hojen är sänkt 10 mm fram för att få den mer kvickstyrd, men vet inte om det gjorde så stor skillnad. Jo, det är ju stumma delar som tar i näst, frågan är ju vilka? Om det är centralstödet kan jag tycka det är värt att ta bort det. Visst kan man alltid hänga ut mer, men jag burkar redan ganska rejält (här är ett litet klipp från helgens Rörken: http://www.youtube.com/watch?v=DFaMxhHO8dw). Jag känner att hojen sätter begränsningar, vilket också instruktörerna på körningarna säger. Skulle vara skoj att inte oroa sig för att skrapa i hela tiden! Kom gärna med fler funderingar och tips!
- SportTourer
- Medlem
- Inlägg: 37
- Blev medlem: sön sep 01, 2013 20:04
Re: Högre fotpinnar? En fråga om markfrigång
Mitt tubkonto är tillfälligt borta men det återuppstår nog snart under nytt alias.Salabackemicke skrev:Jag får inte upp klippet med den länken. Vad ska jag söka på i Youtube för att hitta klippet?SportTourer skrev:Hojen är sänkt 10 mm fram för att få den mer kvickstyrd, men vet inte om det gjorde så stor skillnad. Jo, det är ju stumma delar som tar i näst, frågan är ju vilka? Om det är centralstödet kan jag tycka det är värt att ta bort det. Visst kan man alltid hänga ut mer, men jag burkar redan ganska rejält (här är ett litet klipp från helgens Rörken: http://www.youtube.com/watch?v=DFaMxhHO8dw). Jag känner att hojen sätter begränsningar, vilket också instruktörerna på körningarna säger. Skulle vara skoj att inte oroa sig för att skrapa i hela tiden! Kom gärna med fler funderingar och tips!
- Salabackemicke
- Medlem
- Inlägg: 60
- Blev medlem: fre sep 20, 2013 06:01
Re: Högre fotpinnar? En fråga om markfrigång

SportTourer skrev:Mitt tubkonto är tillfälligt borta men det återuppstår nog snart under nytt alias.Salabackemicke skrev:Jag får inte upp klippet med den länken. Vad ska jag söka på i Youtube för att hitta klippet?SportTourer skrev:Hojen är sänkt 10 mm fram för att få den mer kvickstyrd, men vet inte om det gjorde så stor skillnad. Jo, det är ju stumma delar som tar i näst, frågan är ju vilka? Om det är centralstödet kan jag tycka det är värt att ta bort det. Visst kan man alltid hänga ut mer, men jag burkar redan ganska rejält (här är ett litet klipp från helgens Rörken: http://www.youtube.com/watch?v=DFaMxhHO8dw). Jag känner att hojen sätter begränsningar, vilket också instruktörerna på körningarna säger. Skulle vara skoj att inte oroa sig för att skrapa i hela tiden! Kom gärna med fler funderingar och tips!