TomTom Rider på VFR?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Hur gjorde du med monteringen av högtalaren i hjälmen? Satte du den bara på insidan eller gjorde du nåt mer seriöst? Har inte hunnit testa på min (men jag fick den idag, grymt snabba Oudoorexperten.. beställde igår eftermiddag, fick den idag på förmiddagen!) men har en känsla av att om jag bara sätter högtalaren inuti hjälmen så kommer den trycka på örat.. jaja, onödig fråga kanske, jag kunde prova lite på egen hand i eftermiddag..*s*
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)
Monterade den på hojen igår och det blev kanon. Modifierade iriginalfästet lite och fäste det med hjälp av ett plattjärn skruvade fast den i skruvarna som håller fast tanken. Testade den sen och blev väldigt nöjd. Det skymmer heller inga lampor och så och känns väldigt stabilt!
Laddade även hem ett program, Tyre, så man kan planera sina resor med hjälp av Google Earth in i minsta detalj. Otroligt smidigt faktiskt!
Ska ta den på en riktigt långtur midsommarhelgen och sen får jag väl komma med det riktiga utlåtandet, än så länge är jag nöjd med köpet!
Laddade även hem ett program, Tyre, så man kan planera sina resor med hjälp av Google Earth in i minsta detalj. Otroligt smidigt faktiskt!
Ska ta den på en riktigt långtur midsommarhelgen och sen får jag väl komma med det riktiga utlåtandet, än så länge är jag nöjd med köpet!
Köpte som sagt min på Outdoorexperten, gav 4490 med frakt och allt.Torque skrev:Var köpte ni navigatorn någonstans och hur mycket gav ni för den?
Efter en hygglig provtur under midsommarhelgen så är jag fortfarande nöjd. Har provat att planera resan in i minsta detalj med hjälp av Google earth, vilket jag tycker funkar helt ok. dock ska man nog vara hyfsat säker på vad det är för vägar man lägger in, inte så lätt att veta vila vägar som är toksmå grusvägar när man kolla rpå google earth!

Har ingen erfarenhet alls sen innan av GPS:er så jag kan inte riktigt uttala mig om precisionen, men om man är på en parkering som inte finns med på kartan och har en väg som är ca 10 meter bort så drar GPS:en gärna slutsatsen att man nog åker på den vägen.
Sen kommer även sista tillsägelsen "Sväng vänster/höger" lite väl i sista sekunden, skulle vilja ha den ett par, tre sekunder tidigare. Den brukar komma när man har framhjulet ungefär tre meter före stopplinjen vid rödljus och är man då lite förvirrad (som jag) och det är många småvägar så kan man få för sig att "det är nog nästa korsning".
Det sista jag vill "klaga" på är att meterangivelsen när man närmar sig korsningar inte ritkigt känns som den stämmer.. när GPS:en säger att jag ska svänga om 100 meter känns det mer som det är 50 meter kvar..
Dessa två sista sakerna i kombination är väl det som fått mig att missa någon lite väg kanske, men man behöver ju inte som jag, sluta läsa skyltar, bara för att man har en röst i örat som säger vart man ska!!

Mitt betyg på gps:en då... ja, utan tidigare erfarenhet som sagt så skulle jag nog vilja ge den en 8 just för att den lurat mig med meteranvisningarna och den sena sista varningen, övrigt i användande får den en 10:a!
Tänk dock på att om du vill ha den i bilen med så bör du köpa en bilhållare som då har inbyggd högtalare, för någon extern högtalara på enheten finns inte! Det handlar om kanske 700 spänn för den hållaren med ciggkabel.
Oj, långt det blev, hoppas nån fick ut nåt vettigt av svamlet!

Jag håller med PerJohan.
Efter att ha använt den ganska mycket så är jag väldigt nöjd, jag lät GPS'n välja väg när jag skulle köra hem från jobb förra vecka och hitta två nya riktigt kurviga vägar som jag aldrig hade hittat annars.
Jag håller med om att sista instruktionen kommer sent (ibland för sent men jag skulle inte förvånad om det kommer en uppdatering som fixar det) men jag tror att det är en sak som man vänjer sig vid. När man lärt sig hur och när den ger instruktioner och man lär sig att lita på det till 100% så tror jag att den fungerar helt perfekt.
Jag är riktigt imponerad hur fort den räknar fram alternativ när man ignorerar en sväng t.ex. En alternativ rutt kommer upp efter bara 1 eller 2 sekunder, helt perfekt om man kör fel i någon stad med mycket trafik.
Jag har även gjort några rutter i Google Earth men jag gillar mer att låta GPS'n räkna ut vägen och sedan välja att den ska räkna ut alternativ. Om man inte är nöjd så väljer man att den ska räkna ut ett nytt alternativ. Detta kan man göra hur många gånger som helst. Det var så jag hittade dom nya vägarna hem från jobb.
Jag körde till MediaMarkt och köpte min (var lite stressad) och gar 4980:- har jag för mig.
Bilhållaren tror jag inte är släppt än men kommer att kosta strax över 700:- och den innehåller en högtalare för instruktionerna.
TomTom V.1 fanns inte detta alternativet utan bilföraren var tvungen att ha på sig ett BlueTouth headset när han körde. Den nya hållaren kommer inte att passa till den gamla GPS'n
Efter att ha använt den ganska mycket så är jag väldigt nöjd, jag lät GPS'n välja väg när jag skulle köra hem från jobb förra vecka och hitta två nya riktigt kurviga vägar som jag aldrig hade hittat annars.
Jag håller med om att sista instruktionen kommer sent (ibland för sent men jag skulle inte förvånad om det kommer en uppdatering som fixar det) men jag tror att det är en sak som man vänjer sig vid. När man lärt sig hur och när den ger instruktioner och man lär sig att lita på det till 100% så tror jag att den fungerar helt perfekt.
Jag är riktigt imponerad hur fort den räknar fram alternativ när man ignorerar en sväng t.ex. En alternativ rutt kommer upp efter bara 1 eller 2 sekunder, helt perfekt om man kör fel i någon stad med mycket trafik.
Jag har även gjort några rutter i Google Earth men jag gillar mer att låta GPS'n räkna ut vägen och sedan välja att den ska räkna ut alternativ. Om man inte är nöjd så väljer man att den ska räkna ut ett nytt alternativ. Detta kan man göra hur många gånger som helst. Det var så jag hittade dom nya vägarna hem från jobb.
Jag körde till MediaMarkt och köpte min (var lite stressad) och gar 4980:- har jag för mig.
Bilhållaren tror jag inte är släppt än men kommer att kosta strax över 700:- och den innehåller en högtalare för instruktionerna.
TomTom V.1 fanns inte detta alternativet utan bilföraren var tvungen att ha på sig ett BlueTouth headset när han körde. Den nya hållaren kommer inte att passa till den gamla GPS'n
Fick du tag på infomation om vart man kan köpa det där fästet du har, eller "styrstångsrörsfästet"? Vill ju kunna montera min Rider ordentligtSkåneMicke skrev:Jag ska mejla dom ikväll och ska då fråga vad fästet jag fick heter.
Jag kan även fråga var det närmaste stället där du kan köpa samma fäste som jag har.
Om jag hinner under morgondagen kan jag ta en bild och lägga upp på hur det ser ut.

Inte som jag kan se, men jag har haft fel förr.Frippe skrev:En lite fråga till er som har och kör med GPS.
Jag gillar att "köra vilse".![]()
Kan man koppla in GPS:en till datorn och sedan se var man har varit?
Det är ju när man kör på måfå som man hittar de roligste vägarna.

Det finns däremot tredjepartsprogram som fixar det. Tripmaster exempelvis, men det har jag inte provat.
Jag fick rekommenderat en återförsäljare i Skanör http://www.pam.sejoch skrev:Fick du tag på infomation om vart man kan köpa det där fästet du har, eller "styrstångsrörsfästet"? Vill ju kunna montera min Rider ordentligtSkåneMicke skrev:Jag ska mejla dom ikväll och ska då fråga vad fästet jag fick heter.
Jag kan även fråga var det närmaste stället där du kan köpa samma fäste som jag har.
Om jag hinner under morgondagen kan jag ta en bild och lägga upp på hur det ser ut.
Dom säljer även via postorder.
Styrstånngsfästet heter RAM-B-342-U och monterings anvisning till denna hittar du här http://www.ram-mount.com/pdf/ramb342uassemblyweb.pdf
Vad fästet som jag använder heter vet jag fortfarande inte, men det är ett fäste ur RAM247 serien. Där finns ett antal med olika avstånd mellan monterings hålen. OBS! Skruvarna som följer med detta fästet är för långa men man hittar nya hos järmhandeln för några kronor.
Hoppas det var till någon hjälp...
Det är ju lysande! Tack!SkåneMicke skrev:Jag fick rekommenderat en återförsäljare i Skanör http://www.pam.se
Dom säljer även via postorder.
Styrstånngsfästet heter RAM-B-342-U och monterings anvisning till denna hittar du här http://www.ram-mount.com/pdf/ramb342uassemblyweb.pdf
Vad fästet som jag använder heter vet jag fortfarande inte, men det är ett fäste ur RAM247 serien. Där finns ett antal med olika avstånd mellan monterings hålen. OBS! Skruvarna som följer med detta fästet är för långa men man hittar nya hos järmhandeln för några kronor.
Hoppas det var till någon hjälp...
RAM-247U-25 verkar det vara.
pam.se verkar kunna beställa från generalagenten, så snart kan jag förhoppningsvis montera fast gpsen.