adrian_vg skrev:tersan skrev:Men vad gör du med original relä då? Hel-/halvljus är ju redan kopplade via relä, skulle det inte vara enklare att bara koppla in ballasten på det befintliga halvljusrelät? Eller har jag missat nåt här?
Ööööh, frågar du
mig om fordonsel?? Jag har ingen aning.
Har inte plockat bort nåt elektriskt från viffern i samband med monteringen av xenonkitet om det är det du menar. Helljuset verkar iaf gå på när man knäpper på helljusknappen.
Med viffrar är det som magi!

Hej.
Det finns några grundproblem som gjord att det behövs lite kringkomponenter.
- Ballasten och lampan ska lysa hela tiden. Den vill ha kontunuerlig matning när belysningen är i lägena Hel eller Halv.
- Solenoiden/Elektonmagneten behöver bara matning i ena läget. (antar att det är helljuset)
Fordon som har separata hel och halvljus lampor kan därför enkelt ha kontakter direkt mot vanliga lampsockel. Då en viss lampa tänds för en visst ljus.
I inkopplingen på bilden tidigare har man löst detta som följer.
Från ordinarie H4 kontakt tas styrsignalerna för hel / halvljus. "H/L Controller" (~två dioder) leder ström till reläet om det finns på hel eller halvljus. Detta ser till att Ballast och lampa lyser. Det går även vidare via "H/L controller" ström till solenoiden när helljuset är tänt.
Denna lösning är gjord så den ska passa alla fordon. Det går lösa annorlunda för specifika fall.
Alternativ lösning...
Anslut en diod från styrningen av ordinarie helljus- till halvljus-reläet. Detta medför att Ballasten kan kopplas direkt till halvljus anslutningen i H4 sockeln. Solenoiden/Elektonmagneten styrning kopplas på Helljus.
Halvljus: Halvljusreläet draget ballasten/lampan lyser.
Helljus: Helljus reläet draget för solenoiden och samtidigt Halvljus reläet förblir draget ballasten/lampan lyser.
Detta är beroende av att det finns två separata reläer. Hade det varit växlande hade detta behöv lösas annorlunda.