vroom skrev:Jag bytte ut mina svampfjädrar fram(original ) till Wilbers progressiva och har kört en säsong med dessa. Kunde inte tro det skulle bli sån förbättring med så liten insats och inte blev det dyrt heller! någonstans runt tusingen. Tänkte ge mig på bakdämparen och vill ha Hyperpro men är osäker vilken modell som passar?
Kanske enklast att bara ta liknande originaldämparen utan några finesser och inte tänka för mycket på alla inställningsmöjligheter som man ändå inte kommer utnyttja? Priset styr väl en hel del.. men får man vad man pröjsar för?
Om man har inställningsmöjligheterna vill man ju förstås experimentera, men det kommer inte att hända om man inte kommer åt inställningarna lätt. Med det sagt, en fjärrinställning med slang är i mitt tycke nödvändigt.
Om man som exempel tar min österriskiska hoj vars namn inte ska nämnas, så ställde jag in den på standardinställningarna när jag köpte den. Efter en säsong fick jag hjälp att kolla sagen, vilken var bra. Jag har ingen fjärrinställning, utan behöver verktyg för alla inställningar.
Efter det har jag bara ställt upp förspänningen i samband med att frun och packning i sidoväskorna åkte med till Åland förra året.
Ska man vara krass, ställer man in rätt sag en gång, behöver man ytterst sällan pilla mer på fjädring och dämpning.
Kanske bara lite fininställning som jag gjorde när jag tyckte att framdelen studsade lite för mycket på tvättbrädesasfalt.
SAG ställs in mha förspänning om jag minns rätt.
Lite beroende på om förspänningen är i ändlägena, kan man behöva byta fjäder så den passar ens vikt (med all utrustning på) bättre.
Enkla bakdämpare erbjuder inte olika fjäderhårdheter, men Wilbers mfl gör det. Wilbers är dock inte enkla dämpare.

En del märken erbjuder fjädrar för originaldämparen utifrån förarens vikt. Öhlins är ett sånt företag.
Med risk för att låta mer än lovligt vag, så beror det helt och hållet vad du är beredd att satsa på din hoj utifrån värdet på den.
Kör du mycket på bana, kan det vara idé att satsa lite mer på dämpningen och mer inställningsmöjligheter.
Är du en helgkrigare och myser på landsvägar mest, är den bästa dämparen med mest inställningsmöjligheter kanske inte helt nödvändigt.
Exempel på mitt tänk:
Jag köpte en beggad XR200-bakstöt för ca 600 kr inkl frakt till min Dominator, efter att den 30 år gamla bakstöten tappade all olja och stötdämpning.
Jag valde en beggad stöt, efter att ha kollat priserna för marknadens billigaste nya stötisar till min hoj (Hagon). En helt ny skulle gå på ca 4000 kr.
För en hoj jag köpte för 12000 kr för nåt år sen är 4000 kr för _en_ stötdämpare otänkbart.