Kraschpuckar
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Kraschpuckar
Någon som vet om det är bra och vart får man tag på sådana till en bra penning?
jag kör en -93 Som går bra men kanske bättre efter omdrevning och en ventiljustering....
jag kör en -93 Som går bra men kanske bättre efter omdrevning och en ventiljustering....
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Kraschpuckar
Dåligt med kraschpuckar för Honda VFR. Hade du haft en CBR hade det varit en annan historia...Enke skrev:Någon som vet om det är bra och vart får man tag på sådana till en bra penning?
jag kör en -93 Som går bra men kanske bättre efter omdrevning och en ventiljustering....

Har du funderat på göra själv? Min viffer kom med hemmagjorda kraschpuckar. Har aldrig testat dem, men de ser rätt ok ut.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Kraschpuckar
Ser även ut som perfekta smalbensknäckare vid en ev kollision framifrånadrian_vg skrev:men de ser rätt ok ut.

- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Kraschpuckar
Petitesser. Vid en kollision framifrån har man mer problem än att bry sig om vad som händer med smalbenen.marinmo skrev:Ser även ut som perfekta smalbensknäckare vid en ev kollision framifrån

Hade faktiskt både bula och blåmärke efter förra måndagens Knixkörning och det ständiga uppställandet av bågen på sidostödet.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Kraschpuckar
Lite "OT" kanske, men är det inte "puckat" att krasha?adrian_vg skrev:Dåligt med kraschpuckar för Honda VFR. Hade du haft en CBR hade det varit en annan historia...Enke skrev:Någon som vet om det är bra och vart får man tag på sådana till en bra penning?
jag kör en -93 Som går bra men kanske bättre efter omdrevning och en ventiljustering....
Har du funderat på göra själv? Min viffer kom med hemmagjorda kraschpuckar. Har aldrig testat dem, men de ser rätt ok ut.

- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Kraschpuckar
Så dåligt...!!blacken skrev:Lite "OT" kanske, men är det inte "puckat" att krasha?


Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Kraschpuckar
Petitesser? Fot- eller fotledsfrakturer är ju kuladrian_vg skrev:Petitesser. Vid en kollision framifrån har man mer problem än att bry sig om vad som händer med smalbenen.marinmo skrev:Ser även ut som perfekta smalbensknäckare vid en ev kollision framifrånKnäcker hellre smalbenen än bryter strax under knät, eller ovanför fotleden. Tydligen är smalbenen lättare att fixera och läka än de andra ställena.

Vid en kollision framifrån drar man oftast iväg över hojen och då sitter dina fötter kvar i kraschpuckarna. Då verkar det isf smartare att ha puckarna monterade i kåpfästets bultar stax ovanför på bilden, under förutsättning att det är ett ramfäste och inte bara ett klent kåpstag vill säga.
En annan sak föresten. Vad är gjort med hålen där originalblinkersena satt? Är dom igenplastade?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Kraschpuckar
Det är ett klent kåpstag. Funkar dessvärre inte. Jag har för mig att det ska finnas kraschpuckar för VFR, men dessa sätts fast i ram ungefär framför kylaren, men kräver också håltagning i kåpan. Inte så pigg på det.Tyrannosaurus skrev:Då verkar det isf smartare att ha puckarna monterade i kåpfästets bultar stax ovanför på bilden, under förutsättning att det är ett ramfäste och inte bara ett klent kåpstag vill säga.
Hålen existerar öht inte. Det är en kustomiserad Hong Kong-kraschkåpa utan blinkershål. Blinkerserna sitter i backspeglarna.Tyrannosaurus skrev:En annan sak föresten. Vad är gjort med hålen där originalblinkersena satt? Är dom igenplastade?
Visst blir det mer stilrent utan blafforna på sidan?

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Resultat av en snabb google sökning
Engelsk beteckning: Crash Pad, Frame Slider
Några länkar till krashpuckar till viffer
http://www.lellesmc.se/lelles/katalogse ... puckar.pdf
http://www.oppracing.com/images/15533-g ... t/#image_2
http://www.motovationusa.com/mvstore/Sc ... product=18
http://www.rg-racing.com/browseBike/Hon ... P0073.aspx
http://www.yoyodyneti.com/ProductInfo.a ... tid=E80143
http://www.yoyodyneti.com/ProductInfo.a ... tid=E80026
Har funderat på krashpuckarna från RC-Racing (bilder http://www.rg-racing.com/RGProducts/Pro ... 073&page=1)
Tänkte även skicka ett mail till lelles mc och höra om de har några bilder samt moteringsanvisningar.
[EDIT 2010-07-01]
Lelles mc säljer krashpukarna från RG-racing. Lelles tar 2130kr för dem RG-racing tar £109 exkl moms, skulle gissa att det blir ca 1650sek inkl moms. Vet inte vad fraktkostnaden är för någon av dem.
Några länkar till krashpuckar till viffer
http://www.lellesmc.se/lelles/katalogse ... puckar.pdf
http://www.oppracing.com/images/15533-g ... t/#image_2
http://www.motovationusa.com/mvstore/Sc ... product=18
http://www.rg-racing.com/browseBike/Hon ... P0073.aspx
http://www.yoyodyneti.com/ProductInfo.a ... tid=E80143
http://www.yoyodyneti.com/ProductInfo.a ... tid=E80026
Har funderat på krashpuckarna från RC-Racing (bilder http://www.rg-racing.com/RGProducts/Pro ... 073&page=1)
Tänkte även skicka ett mail till lelles mc och höra om de har några bilder samt moteringsanvisningar.
[EDIT 2010-07-01]
Lelles mc säljer krashpukarna från RG-racing. Lelles tar 2130kr för dem RG-racing tar £109 exkl moms, skulle gissa att det blir ca 1650sek inkl moms. Vet inte vad fraktkostnaden är för någon av dem.
Senast redigerad av Sanny den tor jul 01, 2010 21:57, redigerad totalt 1 gånger.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Resultat av en snabb google sökning
Gilles verkar ju intressant, speciellt som de skriver "no cut", antar att det betyder att man inte behöver skära i kåpan och modda kylaren?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Resultat av en snabb google sökning
Frågan är då om de gör någon nytta vid en krasch. Om jag förstår det rätt sitter R&G:s puckar på ett bättre ställe, och de skickar med en utbytes-kylarvätskebehållare.adrian_vg skrev:Gilles verkar ju intressant, speciellt som de skriver "no cut", antar att det betyder att man inte behöver skära i kåpan och modda kylaren?


Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Resultat av en snabb google sökning
Skulle gärna vilja veta hur monteringen ser ut på Gilles-puckarna!Rerun skrev:Frågan är då om de gör någon nytta vid en krasch. Om jag förstår det rätt sitter R&G:s puckar på ett bättre ställe, och de skickar med en utbytes-kylarvätskebehållare.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Resultat av en snabb google sökning
Enligt följande forumpost (http://vfrworld.com/forums/mechanics-ga ... iders.html) fäster man dem på radiatorn. Undrar hur väl det håller vid en krash.adrian_vg skrev:Skulle gärna vilja veta hur monteringen ser ut på Gilles-puckarna!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Resultat av en snabb google sökning
Kylaren borde väl rimligtvis vara billigare att ersätta än en kåpa kantänka?Sanny skrev:Enligt följande forumpost (http://vfrworld.com/forums/mechanics-ga ... iders.html) fäster man dem på radiatorn. Undrar hur väl det håller vid en krash.
Länk tre i andra inlägget på VFRWorld har samma monteringsställe som jag på min viffer! Till en början kommer man att ha ömmande vänsterskenben, men man lär sig efter ett tag hur man ska vinkla benet när man ska fälla upp och ner sidostödet, samt sätta ner ett ben vid exvis trafikljus.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
-
- Medlem
- Inlägg: 13
- Blev medlem: fre jul 08, 2011 04:12
- Ort: vejbystrand
- Kontakt:
Re: Kraschpuckar
Jag fick monterat på Hela Hojen nu i våras och de trädde i tjänst redan första veckan i Italien. Parkerade på grus, stödet vek sig och hojen trillade omkull, All tyngd togs upp av pucken och inte ETT ENDA märke någonstans!! Samt att benet skyddades också!Enke skrev:Någon som vet om det är bra och vart får man tag på sådana till en bra penning?
jag kör en -93 Som går bra men kanske bättre efter omdrevning och en ventiljustering....
KP är till för slarv i mycket låga farter och vid stillastående incidenter vilka är de vanligaste skadetillfällena
Den enda nackdelen jag märkt är att om man har fladdriga brallor så kan de fastna i pucken när man skall sätta ner foten i marken
När man klotar på riktigt hjälper inte mycket. Jag har farit av 5 ggr sen 1975 och då hade ingen puck i världen hjälpt.
Fördelen med avåkningarna är att man lär sig lite mer varje gång om hur långt man kan pressa sin förmåga
Men hellre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge
Twist the throttle!!!!!