Premiärtur med GPS

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Robert
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: tis apr 21, 2009 12:45
Ort: Malmö

Premiärtur med GPS

#1 Inlägg av Robert »

Vem passar inte på när svärmor ska hysta ut en GPS för att hon tycker den är jobbig? 8)

En Packard Bell Compasseo 600. Nåt år på nacken och bara basic funktioner men många här sa att det kan vara bra så jag beslöt att prova. I väntan på att installera en sådan däringa mc-cigarettuttag så tänkte jag att en premiärtur med GPS'ens batterier borde räcka (ca 2-3 timmar).

För att göra en lång historia kort så var den mycket jobbig att "programmera" varför jag hittade på en kul grej. Jag gick in i GPS menyerna och "förbjöd" alla stora väga i skåne. Dvs den fick inte guida mig ut på de som var med på listan. Sen sa jag bara till den att ta mig från västkust till östkust (typ).

Det resulterade i en spagettirunda av guds nåde. Roligt ja, men jag räknade inte med att de allra minsta grusvägarna även blev rekomenderade. "Sväng vänster NU", och när man tittar finns det typ bara två hjulspår in i skogen.....Neeej jag tror inte det. :P

Jag ska fnula lite till. Typiskt att det inte finns ett "MC-rutt" val.

Kan ni tipsa om fler kul grejer man kan hitta på med sin GPS på hojen?
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Premiärtur med GPS

#2 Inlägg av adrian_vg »

VFR är förvånansvärt bra på grusväg... :roll: Har gjort nåt liknande som du med GPS:en för några veckor sen. I efterhand har jag även kunnat konstatera att VFR har förvånansvärt bra amfibieegenskaper på blötlagda och/eller översvämmade grusvägar. :lol:

Iaf, din GPS borde väl ha nån sorts inställning för fordonstyp. Kolla den och se om du inte får upp nåt kul(igare).
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

Re: Premiärtur med GPS

#3 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:Iaf, din GPS borde väl ha nån sorts inställning för fordonstyp. Kolla den och se om du inte får upp nåt kul(igare).
Fotgängare? :lol:
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Premiärtur med GPS

#4 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:
adrian_vg skrev:Iaf, din GPS borde väl ha nån sorts inställning för fordonstyp. Kolla den och se om du inte får upp nåt kul(igare).
Fotgängare? :lol:
Funkar ibland. ;-) Tänkte mer på fordonstyp MC. :lol:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Robert
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: tis apr 21, 2009 12:45
Ort: Malmö

#5 Inlägg av Robert »

Jo, jag insåg att jag hade "shortest way" aktiverad. Kanske om jag kör med "fastest way" så föreslår den bättre vägar.

Beträffande VFR grusegenskaper så var det faktiskt lite läskigt vad den gled i kurvor jämfört med en off-road maskin. Men se det positiva :D , nu blänker hon igen eftersom jag var tvungen att tvätta henne efter rundan 8)
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#6 Inlägg av adrian_vg »

Robert skrev:Beträffande VFR grusegenskaper så var det faktiskt lite läskigt vad den gled i kurvor jämfört med en off-road maskin. Men se det positiva :D , nu blänker hon igen eftersom jag var tvungen att tvätta henne efter rundan 8)
Bry dig inte om det, låt den.

På väg till Rörken igår såg jag en hel kolonn med supersporthojar som kröp fram på grusvägen till banan på ettans växel verkade det som och förare som krampaktigt höll i styret. Körde om dem geschwint i 70 och lät dem hosta i dammolnet jag rörde upp.

:claugh

Blev sen rejält omkörd på banan, men det är en annan historia...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#7 Inlägg av Rerun »

Robert skrev:Jo, jag insåg att jag hade "shortest way" aktiverad. Kanske om jag kör med "fastest way" så föreslår den bättre vägar.
Du kan ju alltid hoppas.
Hade "snabbaste vägen" inställt på min i Frankrike förra året, men ändå lurade den ut mig från den stora riksvägen in på små grusvägar. Han på hojen bakom, en riktig kartguru (och grusfantast), bara mös. För övrigt var gps:en av ny modell och med fräscht kartmaterial.
Men lycka till!
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Robert
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: tis apr 21, 2009 12:45
Ort: Malmö

#8 Inlägg av Robert »

Ja, vi får se. Om vädret tillåter så tar jag en långtur på söndag igen.
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Robert
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: tis apr 21, 2009 12:45
Ort: Malmö

#9 Inlägg av Robert »

Yes !!! :D Jag körde ett par timmar i söndags.

Vilken skillnad. Jag bytte "shortest" mot "fastest". Det blev endast en enda hänvisning till grus under två timmar. Dessutom fick jag typ LOTTO vinst på vägvalet. Den första timmen var riktigt, riktigt rolig att köra. Jag ska spara den och köra om första timmen och sedan justera slutet.

Nu ska jag bara hitta den där ciggarettuttagsmojängen så man kan köra på mc-batteriet.
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#10 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Robert skrev:Beträffande VFR grusegenskaper så var det faktiskt lite läskigt vad den gled i kurvor jämfört med en off-road maskin. Men se det positiva :D , nu blänker hon igen eftersom jag var tvungen att tvätta henne efter rundan 8)
Bry dig inte om det, låt den.
NEJ absolut inte!
Det är inte alls kul att köra grus med vissa hojar :evil: . Min känns som om jag har punka på båda däcken, den styr överhuvudtaget inte utan plogar bara fram.

Att i det läget försöka gasa på är lite som rysk rolett, antingen sladdar den ut åt det hållet man vill eller så greppar den lite och sätter av rakt ut i spenaten. Att i det läget försöka bromsa är totalt meningslöst, då viker sig hojen dubbelt å sen ligger man där och sprattlar.
På väg till Rörken igår såg jag en hel kolonn med supersporthojar som kröp fram på grusvägen till banan på ettans växel verkade det som och förare som krampaktigt höll i styret. Körde om dem geschwint i 70 och lät dem hosta i dammolnet jag rörde upp.

:claugh

Blev sen rejält omkörd på banan, men det är en annan historia...
Rätt åt dig :twisted:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:NEJ absolut inte!
Det är inte alls kul att köra grus med vissa hojar :evil: . Min känns som om jag har punka på båda däcken, den styr överhuvudtaget inte utan plogar bara fram.
Hur tjockt lager grus talar vi nu? Jag förstå om en väg är nygrusad och man bara plogar runt. Jag menade mer en ordinär (om det nu finns sån) med lite jord och så synligt. När man kör på sån väg kommer bågen alltid att slingra sig en del både fram och bak. Att försöka hålla hårt i styret, stelna till i kroppen och tvinga den att inte slingra kan orsaka mer skada. Försök slappna av när du kör på grus, och framför allt ha inte för hög fart varken på rakorna eller i kurvorna. Jag tycker att viffern går bättre på grus om man har lite fart och gaspådrag, det blir mindre slingertendenser då. 70-80knyck på grusrakorna är inget problem. Inte 20-30km/h i kurvor heller (beroende på hur tvära de är).
Tyrannosaurus skrev: Att i det läget försöka gasa på är lite som rysk rolett, antingen sladdar den ut åt det hållet man vill eller så greppar den lite och sätter av rakt ut i spenaten. Att i det läget försöka bromsa är totalt meningslöst, då viker sig hojen dubbelt å sen ligger man där och sprattlar.
Att vrålgasa på grus med en viffer är bara dumt. Jag menar lätt gaspådrag. Det är spännande att köra grus med viffer, men man behöver inte göra det mer spännande än nödvändigt...
Tyrannosaurus skrev:
Blev sen rejält omkörd på banan, men det är en annan historia...
Rätt åt dig :twisted:
:roll:
Senast redigerad av adrian_vg den tis jun 30, 2009 16:56, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Att vrålgasa på grus med en viffer är bara dumt. Jag menar lätt gaspådrag. Det är spännande att köra grus med viffer, men man behöver inte göra mer spännande än nödvändigt...
"Spännande" är rätta ordet :shock:
adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Blev sen rejält omkörd på banan, men det är en annan historia...
Rätt åt dig :twisted:
:roll:
Ja när du dammar ner dom :twisted: :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar