Enkelt utryckt häller man i en massa kulor i däcken via ventilen och när hjulet snurrar fördelar sig kulorna till de ställen där det behövs. Man behöver alltså inte vikter på hjulen utanpå mer.
Tydligen har detta använts på lastbilshjul under många år, men har på senare tid även blivit populärt på motorcyklar, specifikt på VFR pga att många däckfirmor inte har adaptern för att balansera enkelsvingshjulet på denna modell. Mer info om Dyna Beads för mc på http://www.innovativebalancing.com/motorcycle.htm.
Hur installationen går till visas på http://www.innovativebalancing.com/serv ... AppInstall.
Jag har kollat på http://www.innovativebalancing.com/HowItWorks.htm om hur detta funkar, men kan inte för mitt liv begripa fysiken bakom det. Jag förstår att kulorna kommer att fördela sig jämt på insidan i däcken, men klarar de av att uppsöka de lättaste ställena och stanna kvar där? Det är detta jag inte hajjar hur det går till. Centripetalkrafter i all ära, men detta tycker jag det låter hokuspokus om.
Kan någon här på forumet förklara detta för mig?
Fö anmärker en del av inläggen på vfrworld-tråden att det luktar ormolja om Dyna Beads, en del andra säger att det funkar... Själv vill jag bara få klarhet i hur detta kan fungera alls.

Edit: Egentligen borde man ta med sig bågen till SBP, inte ha balanseringsvikter på framhjulet och prova snurrmaskinen, sen hälla i Dyna Beads och snurra igen. Resultatet borde bli entydigt.